Donnie Darko Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Jeg har en xp cd liggende, og vil gjerne formatere, eller instalere xp på nytt. Kan jeg bare putte inn cden og innstalere xp på nytt, eller må jeg avinstalere den xpen jeg har på maskinen først? Vil den produktnøkkelen som fulgte med fungere? Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 (endret) Du kan bare installere Windows XP på nytt... ...men Når du installerer Windows XP på nytt så bør du formatere partisjonen som windows XP ligger på (dette er avinstallasjon nok). Dette medfører at all data på denne partisjonen blir slettet. Derfor er det viktig å lage kopier av ting du vil ta vare på før du formaterer denne partisjonen. Hvis du kun har en partisjon så vil jeg anbefale at du lager en partisjon til slik at du har et "sikkert" sted å legge data på. Dette vil ikke forhindre tap av data ved en eventuell maskinvarefeil så sikkerhetskopier på flyttbare medier (CD/DVD) er å anbefale uansett. Produktnøkkelen skal fungere forutsatt at det er en original kopi og det er nøkkelen som hører med kopien du installerer. Produktaktiveringen skal ikke være noe problem men gjeninstallasjon på samme maskin. Det er også mulig å installere Windows på samme partisjon som Windows ligger på nå uten å formatere denne. Dette vil i mange tilfelle ikke gi et optimalt resultat da enkelte filer ikke blir overskrevet. Mest merkbart er registeret. Det er også mulig å installere Windows XP på en annen partisjon og velge hvilken av disse du vil starte når du starter opp datamaskinen. Alt dette står beskrevet i brukermanualen. Edit: Det er noen som er raskere enn lynet Endret 8. september 2007 av BlueEAGLE Lenke til kommentar
koks Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 (endret) For det første - husk på å ta backup av alt du vil ha til en ekstern disk, dvd, e.l. Så kan du boote med XP-plata i, da kan du velge disk/partisjon du skal installere til, jeg pleier å slette partisjonen og formatere på nytt derfra (NTFS, quick) Om nøkkelen fungerer eller ikke avhenger av om den fulgte med plata eller maskinen. Det er forskjell på OEM versjon og retail-versjon av XP. Nøklene fungerer ikke om hverandre så vidt jeg vet. Hvis nøkkelen er printet på maskinen, er det mest sannsynlig snakk om en OEM-nøkkel, da bør du bruke CD'en som fulgte med maskinen, det er nok snakk om en recovery-cd i så fall, som overskriver c: med et ferdiglaget image, enten fra cd'en eller fra en skjult partisjon på harddisken. edit: jeje, kan ikke være raskere enn lynet... :-) Endret 8. september 2007 av koks Lenke til kommentar
Donnie Darko Skrevet 8. september 2007 Forfatter Del Skrevet 8. september 2007 (endret) Det hadde vært fint med en steg for steg guide Ta backup er greit nok. Men deretter er det bare og sette inn cden og velge "Installere Windows XP" Jeg tror jeg vet det nå, men er litt usikker med den nøkkelen. Det er en pc som er kjøpt brukt, og det fulgte med en xp cd ( xp var installert ), og i hylsteret den ligger i, står det skrevet med en penn hva nøkkelen er. Endret 8. september 2007 av MathiasF Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Det hadde vært fint med en steg for steg guide 9452008[/snapback] 1: Ta backup. 2: Boot fra installasjons-CDen. 3: Velg partisjon og (anbefalt) formater denne. 4: Følg instruksjonene på skjermen. 5: Bruk rett registreringskode. 6: Aktiver når du blir bedt om det. 7: Installer evt sevice pack 8: Installer antivirus 9: Installer drivere som fulgte med hovedkortet og eventuelle andre ekspansjonskort 10: Oppdater med windows update eller auto patcher 11: Installer programvare du bruker 12: (valgfritt): Lag et speilbilde av disken og legg det på en DVD-plate som du kan bruke senere slik at du slipper å gå igjennom denne prosedyren hver gang windows går i vasken. Lenke til kommentar
Donnie Darko Skrevet 8. september 2007 Forfatter Del Skrevet 8. september 2007 Det hadde vært fint med en steg for steg guide 9452008[/snapback] 1: Ta backup. 2: Boot fra installasjons-CDen. 3: Velg partisjon og (anbefalt) formater denne. 4: Følg instruksjonene på skjermen. 5: Bruk rett registreringskode. 6: Aktiver når du blir bedt om det. 7: Installer evt sevice pack 8: Installer antivirus 9: Installer drivere som fulgte med hovedkortet og eventuelle andre ekspansjonskort 10: Oppdater med windows update eller auto patcher 11: Installer programvare du bruker 12: (valgfritt): Lag et speilbilde av disken og legg det på en DVD-plate som du kan bruke senere slik at du slipper å gå igjennom denne prosedyren hver gang windows går i vasken. 9452037[/snapback] Nå begynner jeg og lure på om jeg egentlig har den xp cden. På hylsteret står det: Inneholder Service Pack 2. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Det betyr bare at SP2 allerede er installert. Lenke til kommentar
Donnie Darko Skrevet 8. september 2007 Forfatter Del Skrevet 8. september 2007 (endret) Det betyr bare at SP2 allerede er installert. 9452111[/snapback] Ja, jeg vet jo det, men bareglem det Takk for hjelpen. Endret 8. september 2007 av MathiasF Lenke til kommentar
Donnie Darko Skrevet 21. september 2007 Forfatter Del Skrevet 21. september 2007 (endret) Når jeg skal velge en partisjon (tok C) så fikk jeg en advarsel om at det var et annet operativsystem på denne partisjonen, og at det kunne skade den osv. What to do? Endret 21. september 2007 av MathiasF Lenke til kommentar
Donnie Darko Skrevet 21. september 2007 Forfatter Del Skrevet 21. september 2007 Skal ha fikset dette idag, så jeg må beklage at jeg bumper nå. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Det er jo fordi din eksisterende installasjon ligger på c partisjonen. Derfor får du denne advarselen. Lenke til kommentar
ekjr Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Hei. Du har du trykket "enter" for å instalere XP på valgt partisjon. Du må slette valgt partisjon, deretter oprette en ny for så og instalere XP på valgt partisjon. Lykke til Lenke til kommentar
Donnie Darko Skrevet 21. september 2007 Forfatter Del Skrevet 21. september 2007 ok, takk Lenke til kommentar
Donnie Darko Skrevet 21. september 2007 Forfatter Del Skrevet 21. september 2007 Hvordan oppretter jeg en ny?:S Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Du trenger ikke slette og så opprette. Du bare sier ok til å fortsette. Så velger du å formatere partisjonen. Deretter vil XP bli installert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå