Zevz Skrevet 18. januar 2003 Del Skrevet 18. januar 2003 Jeg har ADSL fra Telenor online med router, og vil gjerne dele internettforbindelsen mellom to eller flere maskiner. Jeg har en switch. Går det ann å bruke denne? Det går ikke ann når begge er tilkoblet ADSL-routeren.... :-? Finnes det noen enkle howto'er om hvordan man gjør det i så fall? Lenke til kommentar
mohuhau Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Du kan dele internett på en av maskinene, eller om du ikke vil at den ene pcen må stå på hele tiden for at du skal kunne være på internett kan du legge inn en liten linux-router-distro på en gammel pc om du har (486/pentium eller bedre) . Eller du kan kjøpe en router fra f.eks komplett. Om du har tenkt å bruke en av pcene til å dele internett bør du bruke raspppoe slik at du kan bruke iis (ms sin internett sharing som følger med de nyeste windows versjonene). Lenke til kommentar
mohuhau Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 går det ikke ann å slette dette innlegget? Lenke til kommentar
Zevz Skrevet 19. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2003 Poenget er at jeg har en router men det går ikke ann å være to på netet samtidig.... Routeren følgte med ADSL-abbonementet og den har fire porter.... Har iaffal hørt at det går ann å være flere på samtidig med hub og det jeg lurer på er om man kan gjøre det samme med switch? Lenke til kommentar
mohuhau Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Det du har er ikke en router, men et ADSL-modem med innebyd hub. Telenor levere ikke ADSL med router slik som de fleste andre ADSL-tilbyderne gjør. Når det gjelder deling av internett har det ingenting med om du har en hub eller switch. Lenke til kommentar
nVIDIAsucks Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Om du har en router skal det gå an å være flere på nett samtidig. Er du sikker på at du har koblet utstyret riktig? Lenke til kommentar
Zevz Skrevet 19. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2003 Ja seff har jeg koblet utstyret riktig.... Ruter eller modem, jeg vet da faen, men jeg vet at det er 4 porter på den og når to maskiner er koblet til samtidig kan bare en være på net... Har ringt telenor og spurt... Derfor lurer jeg på om flere kan være på nett samtidig vis vi kobler en switch til routeren/modemet og kobler oss på switchen? Lenke til kommentar
Term Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 alså ikke så vanskelig å forstå. det er et modem som følger med, ikke router ( noe som du BURDE bruke). Mine erfaringer at internett sharing via win2000 eller xp med telenor er dritt. Ved alle mulige tilfeller uten router fikk aldri masking 2 internett med full hastighet, eller ikke engang halv hastighet. mens min pc funket som bare f... . endte med at jeg brøt 12 måneders kontrakten og fikk bluecom. slipper den fandens oppkoblinga til telenor. og deler med en vanlig hub nå Lenke til kommentar
agvg Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Ja seff har jeg koblet utstyret riktig.... Ruter eller modem, jeg vet da skitt, men jeg vet at det er 4 porter på den og når to maskiner er koblet til samtidig kan bare en være på net... Har ringt telenor og spurt... Derfor lurer jeg på om flere kan være på nett samtidig vis vi kobler en switch til routeren/modemet og kobler oss på switchen? Det er et modem. Du kan følge dt som står på denne siden og bruke ICS i windows for og dele. http://www.pcworld.no/dataguiden/index.cfm...A03D59A7522EB50 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Det du har er ikke en router, men et ADSL-modem med innebyd hub. Telenor levere ikke ADSL med router slik som de fleste andre ADSL-tilbyderne gjør. Når det gjelder deling av internett har det ingenting med om du har en hub eller switch. Nåja, jeg vet vel bare om NGT som leverer routere som standard. Jeg liker og ha et modem fordi jeg ønsker og ha mest mulig kontroll over routingen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå