Gå til innhold

AMD 64 X2 6000+ kjører bare på en prosessor..

AMR62

Anbefalte innlegg

Har nettopp oppgradert maskinen min (MSI K9N Neo hovedkort) med en AMD 64 Athlon X2 6000+ prosessor, men er ikke helt fornøyd med hastigheten dens. Har en tendens til å låse seg og være ustabil. Ulike diagnose program opperer med at operativsystemet (XP SP2) er Multiprocessor Free, noe som vel betyr at det ikke registrere at det er to kjerner..

Si Sandra måler bare "singel processor performance only" og ber meg sette på "multi-processor option", men jeg vet ikke hvordan. Ingen APIC blir funnet på MP systemet enda denne funksjone står på i bios. Betyr dette at jeg må laste ned ny bios på nytt eller finnes det en løsning via XP slik at jeg får fult utbytte av prosessoren?

Si Sandra advarer også om at det er "host controllers that have not been enable by the BIOS/OS" uten at jeg har klart å finne disse.. Vet heller ikke om dette har noe med saken å gjøre..

Håper på svar som kan hjelpe meg :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Må installere windows xp pånytt hvis byttet fra single core.

Dette hvis det ikke er installert (tvunget med F5) multiprocessor hal og dens nt kernel til og begynne med.

9458173[/snapback]

Her har jeg annen erfaring.

Har gått fra single til dual CPU både for AMD (S939) og Intel (S775) ved "noen" anledninger.

XP/PnP finner ut av dette automatisk og installerer ACPI-driver for multiprosessor ved første boot.

PS/edit:

Det kan jo ofte være en gyllen anledning å reinstallere OS ved en slik hardware-oppgradering. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Det er ulike erfaringer med dette .

Det er ikke bare hal acpi som skal oppdateres men kernelen også.

ntoskrnl : Single cpu , ntkrnlmp : Multi cpu , ntkrpamp : Multi cpu med >3GB ram

Mange som kun har byttet har fått dårlig ytelse og sett seg nødt til reinstallering alikevel.

Jeg har iallefall reinstallert fra scratch selv de gangene jeg har byttet.

Lenke til kommentar

Har instalert XP på nytt helt fra scratch, men får fremdeles det samme meldingene i SiSandra. Får også skrekkelig dårlig skår i 3DMark, dvs bare 3000. Har også lastet ned dualcore optimizeren fra AMD, samt deres power monitor som viser at bekke kjernene jobber...

Kan dessverre ikke noe om kernelene og hvordan man endrer på disse..

:no:

Lenke til kommentar

Ååja, du har msi k9n hovedkortet ja.. har hatt den selv, og har returnert den til komplett ca. 4 ganger nå pga. problemer og inkompatibilitet med dobbelkjerneprosessor selv om det står på pakken til hovedkortet at den skal støtte dualcore.

Det er rett og slett hovedkortet som er noe dritt :thumbdown:

Lenke til kommentar
Gjelder dette alle MSI K9-kort?

Vurderte MSI K9AG Neo2-Digital til en server siden det hadde gigabit ethernet og integrert skjermkort. Hvis det ikke funker med dualcore bortfaller det ganske kjapt da hovedjobben blir transcoding ved streaming til PS3.

9462927[/snapback]

Ja, jeg tror nok det gjelder alle ja

Lenke til kommentar

Har siste versjon av bios og ifølge listen skal den passe.., men 100% sikker kan jeg jo ikke være siden det er oppført to Athlon 64 x2 6000+ , men så vidt jeg kan se er det den jeg har som skal gå... uten at jeg kan finne noen steder at min cpu er den på 89W, men ifølge SiSandra er det den..

Synest det er rart at AMD's power monitor helt tydelig viser at begge prossesorene jobber, mens SiSandra bare finner en.. :hmm:

Lenke til kommentar

Glem foreløpig Sisoft Sandra. Rapporterer ofte masse tull , og du må også ha seneste 2007 versjon.

Hvordan verifisere dobbelkjerne installasjon :

Task Manager = 2.stk grafer

Device Manager = Multiprocessor HAL , 2.stk CPU

My Computer:Properties = Dual CPU

CPU-Z = Prosessor modell ID

Coretemp = Viser temp på to kjerner

Last ned Everest Ultimate Trial , og sjekk samme med den (istedet for Sandra):

http://www.lavalys.com/products/overview.p...3&ps=UE&lang=en

post-35394-1189830868_thumb.jpg

post-35394-1189830884_thumb.jpg

post-35394-1189830901_thumb.jpg

post-35394-1189830911_thumb.jpg

post-35394-1189830920_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...