AMR62 Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Har nettopp oppgradert maskinen min (MSI K9N Neo hovedkort) med en AMD 64 Athlon X2 6000+ prosessor, men er ikke helt fornøyd med hastigheten dens. Har en tendens til å låse seg og være ustabil. Ulike diagnose program opperer med at operativsystemet (XP SP2) er Multiprocessor Free, noe som vel betyr at det ikke registrere at det er to kjerner.. Si Sandra måler bare "singel processor performance only" og ber meg sette på "multi-processor option", men jeg vet ikke hvordan. Ingen APIC blir funnet på MP systemet enda denne funksjone står på i bios. Betyr dette at jeg må laste ned ny bios på nytt eller finnes det en løsning via XP slik at jeg får fult utbytte av prosessoren? Si Sandra advarer også om at det er "host controllers that have not been enable by the BIOS/OS" uten at jeg har klart å finne disse.. Vet heller ikke om dette har noe med saken å gjøre.. Håper på svar som kan hjelpe meg Lenke til kommentar
Unreal_ Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Reinstaller systemet hvis du ikke har gjort det. Lenke til kommentar
AMR62 Skrevet 8. september 2007 Forfatter Del Skrevet 8. september 2007 Hvilket system mener du, Windows eller Bios? Har lagt inn Bios på nytt uten at det gjorde noen forskjell.. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 (endret) Han mener Windows, det løser nok ditt problem? Endret 8. september 2007 av Kjetil Lura Lenke til kommentar
Unreal_ Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Hvilket system mener du, Windows eller Bios? Har lagt inn Bios på nytt uten at det gjorde noen forskjell.. 9454480[/snapback] Tenkte på ditt operativsystem. (windows,linux etc) Lenke til kommentar
ChillyWilly Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Ikke sikkert det er nødvendig med en ny installasjon av os. Men skal ikke din cpu ha noen drivere installert? Sjekk ut dette. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Må installere windows xp pånytt hvis byttet fra single core. Dette hvis det ikke er installert (tvunget med F5) multiprocessor hal og dens nt kernel til og begynne med. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 (endret) Må installere windows xp pånytt hvis byttet fra single core.Dette hvis det ikke er installert (tvunget med F5) multiprocessor hal og dens nt kernel til og begynne med. 9458173[/snapback] Her har jeg annen erfaring. Har gått fra single til dual CPU både for AMD (S939) og Intel (S775) ved "noen" anledninger. XP/PnP finner ut av dette automatisk og installerer ACPI-driver for multiprosessor ved første boot. PS/edit: Det kan jo ofte være en gyllen anledning å reinstallere OS ved en slik hardware-oppgradering. Endret 9. september 2007 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Det er ulike erfaringer med dette . Det er ikke bare hal acpi som skal oppdateres men kernelen også. ntoskrnl : Single cpu , ntkrnlmp : Multi cpu , ntkrpamp : Multi cpu med >3GB ram Mange som kun har byttet har fått dårlig ytelse og sett seg nødt til reinstallering alikevel. Jeg har iallefall reinstallert fra scratch selv de gangene jeg har byttet. Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 (endret) Prøv å last ned dualcore optimizer fra amd. http://www.amd.com/us-en/Processors/Techni...ml?redir=COGA01 Endret 9. september 2007 av Storleer Lenke til kommentar
AMR62 Skrevet 9. september 2007 Forfatter Del Skrevet 9. september 2007 Har instalert XP på nytt helt fra scratch, men får fremdeles det samme meldingene i SiSandra. Får også skrekkelig dårlig skår i 3DMark, dvs bare 3000. Har også lastet ned dualcore optimizeren fra AMD, samt deres power monitor som viser at bekke kjernene jobber... Kan dessverre ikke noe om kernelene og hvordan man endrer på disse.. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 MSI K9N sier du ? Har du i bios/cmos gjort "load optimized defaults" ? Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Ååja, du har msi k9n hovedkortet ja.. har hatt den selv, og har returnert den til komplett ca. 4 ganger nå pga. problemer og inkompatibilitet med dobbelkjerneprosessor selv om det står på pakken til hovedkortet at den skal støtte dualcore. Det er rett og slett hovedkortet som er noe dritt Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Er nok hovedkortet ditt som er grunnen, lest veldig mange steder at MSI K9N er ett møkkakort. Store problemer med dobbeltkjerne prosessorer og masse annet tull med det. ~ Mortis360 Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Gjelder dette alle MSI K9-kort? Vurderte MSI K9AG Neo2-Digital til en server siden det hadde gigabit ethernet og integrert skjermkort. Hvis det ikke funker med dualcore bortfaller det ganske kjapt da hovedjobben blir transcoding ved streaming til PS3. Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Gjelder dette alle MSI K9-kort?Vurderte MSI K9AG Neo2-Digital til en server siden det hadde gigabit ethernet og integrert skjermkort. Hvis det ikke funker med dualcore bortfaller det ganske kjapt da hovedjobben blir transcoding ved streaming til PS3. 9462927[/snapback] Ja, jeg tror nok det gjelder alle ja Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 (endret) Har du siste versjon av bios, er du 100% sikker at det er støtte for den cpu'en på ditt hovedkort? Her er listen over cpu'ene du kan bruke. http://global.msi.com.tw/index.php?func=pr...at3_no=351#menu Endret 10. september 2007 av Kjetil Lura Lenke til kommentar
AMR62 Skrevet 14. september 2007 Forfatter Del Skrevet 14. september 2007 Har siste versjon av bios og ifølge listen skal den passe.., men 100% sikker kan jeg jo ikke være siden det er oppført to Athlon 64 x2 6000+ , men så vidt jeg kan se er det den jeg har som skal gå... uten at jeg kan finne noen steder at min cpu er den på 89W, men ifølge SiSandra er det den.. Synest det er rart at AMD's power monitor helt tydelig viser at begge prossesorene jobber, mens SiSandra bare finner en.. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 men så vidt jeg kan se er det den jeg har som skal gå... 9494772[/snapback] Jeg tror ikke noen 6000+ 89W har vært tilsalgs enda, er ei heller offisiell listet hos AMD http://www.amd.com/gb-uk/Processors/Produc...1^13076,00.html http://products.amd.com/en-us/DesktopCPUFilter.aspx Du sitter med en cpu (125W) som ifølge BIOS ikke støttes, sånn sett Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Glem foreløpig Sisoft Sandra. Rapporterer ofte masse tull , og du må også ha seneste 2007 versjon. Hvordan verifisere dobbelkjerne installasjon : Task Manager = 2.stk grafer Device Manager = Multiprocessor HAL , 2.stk CPU My Computer:Properties = Dual CPU CPU-Z = Prosessor modell ID Coretemp = Viser temp på to kjerner Last ned Everest Ultimate Trial , og sjekk samme med den (istedet for Sandra): http://www.lavalys.com/products/overview.p...3&ps=UE&lang=en Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå