PCen Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Jeg synes å ha lest dette en plass, men finner det ikke igjen... Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 er iallefall ikke dårligere vernet, om du skal ha 40d sikker er det egentlig bare å kjøpe cameraarmor til ca 500kr Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 (endret) er iallefall ikke dårligere vernet, om du skal ha 40d sikker er det egentlig bare å kjøpe cameraarmor til ca 500kr 9451431[/snapback] vel, cameraarmor gjør ikkje kameraet vanntett, kunn ''vantettere'', det beste er å kjøpe regnpose/frakk til kameraet, så blir det i vertfall så tett som du kan få det- Endret 8. september 2007 av turnipkongen Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 (endret) Jeg synes å ha lest dette en plass, men finner det ikke igjen... 9451403[/snapback] Canon 40D har fått "værtetting" rundt luken for batteri og minnekort, noe 30D ikke har , så derfor er vel 40D mer værsikker enn 30D. Jeg ble forøvrig litt skuffet over at ikke 40D fikk samme værtetting som 1D serien. Hadde vært artig om noen av de seriøse testene hadde en skikkelig værtest av kameraene nå når fler og fler kameraer får såkalt værtetting. Vi vet jo ikke hva man kan utsette kameraene våre for uten å ta en sjanse og risikere å bli fattig. Endret 8. september 2007 av helge.bringeland Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 (endret) er iallefall ikke dårligere vernet, om du skal ha 40d sikker er det egentlig bare å kjøpe cameraarmor til ca 500kr 9451431[/snapback] vel, cameraarmor gjør ikkje kameraet vanntett, kunn ''vantettere'', det beste er å kjøpe regnpose/frakk til kameraet, så blir det i vertfall så tett som du kan få det- 9451730[/snapback] Turnip'en har nok rett i det. Det han ikke nevner er at "rustning" til 40D enda ikke finnes, siden det er større enn 20/30D. Siden de må utvikle det fra bunnen av, så vil vi neppe se en modell for 40D før langt ut på nyåret, i beste fall. Selv grubler jeg alvorlig på om jeg skal ha en slik sak til min 20D. Mange her vet at jeg lar min 20D gå gjennom diverse prøvelser (kall meg en pøbel, men et kamera skal brukes). I likhet med mine gamle kameraer så ser man nå metallet gjennom lakken flere steder på min 20D. Slitt lakk er jo et sikkert tegn på en aktiv (og utrolig dyktig) fotograf, men jeg kan jo tenke litt på mitt stakkars Canons helbred også. Endret 8. september 2007 av PMnormal Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 er iallefall ikke dårligere vernet, om du skal ha 40d sikker er det egentlig bare å kjøpe cameraarmor til ca 500kr 9451431[/snapback] vel, cameraarmor gjør ikkje kameraet vanntett, kunn ''vantettere'', det beste er å kjøpe regnpose/frakk til kameraet, så blir det i vertfall så tett som du kan få det- 9451730[/snapback] Turnip'en har nok rett i det. Det han ikke nevner er at "rustning" til 40D enda ikke finnes, siden det er større enn 20/30D. Siden de må utvikle det fra bunnen av, så vil vi neppe se en modell for 40D før langt ut på nyåret, i beste fall. Selv grubler jeg alvorlig på om jeg skal ha en slik sak til min 20D. Mange her vet at jeg lar min 20D gå gjennom diverse prøvelser (kall meg en pøbel, men et kamera skal brukes). I likhet med mine gamle kameraer så ser man nå metallet gjennom lakken flere steder på min 20D. Slitt lakk er jo et sikkert tegn på en aktiv (og utrolig dyktig) fotograf, men jeg kan jo tenke litt på mitt stakkars Canons helbred også. 9451944[/snapback] vurderte en slik til 20d min også, men er redd for at det gjør kamera klomsete og uhåndterlig. Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 er iallefall ikke dårligere vernet, om du skal ha 40d sikker er det egentlig bare å kjøpe cameraarmor til ca 500kr 9451431[/snapback] vel, cameraarmor gjør ikkje kameraet vanntett, kunn ''vantettere'', det beste er å kjøpe regnpose/frakk til kameraet, så blir det i vertfall så tett som du kan få det- 9451730[/snapback] Ingen kamera er vanntett, dessverre så blir de bare tettere men ingen er vanntette. Men 1D-serien til Canon, Nikon's D200 og oppover samt Pentax K10D tåler veldig mye vann. Ellers så skal det mye til før de husene uten tettning går fløyten også. Min kamerat Kjetil Skogli i Tromsø har brukt sin EOS 5D i all slags vær der oppe og han har aldri hatt problem med sitt kamerahus. Men om man skal ha samme huset i mange år vil de nok få skavanker med tiden.... Ståle ps: Noen link til kamera-armor'en dere snakker om? Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 ps: Noen link til kamera-armor'en dere snakker om? 9453093[/snapback] camera armor Men må nok dessverre skuffe deg: vanntett kamera og denne knuser jo ''sleggja'' di på alle område Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor yeah right... Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Synes det også er rart at bare er tetting rundt lukene for minnekort og batteri på 40D. Det vil enten si at 30D har bedre tetting enn det man tror, ellers er dette bare en gimmick for 40D. Dette fordi det faktisk er knappene på toppen som er mest utsatt for vann. Luker på siden og under er ihvertfall ikke jeg like redd for. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Det er nettopp det jeg har forsøkt å si en del ganger, 20/30D er bedre værtettet enn det mange tror. Snakenors erfaringer med kompisens 5D svarer også til de erfaringer jeg har, og det er to hus som er bygget relativt likt. At 40D nå blir enda bedre er jo en grei indikator på at man ikke trenger være for nervøs med et slik kamera. Det er klart at K10D og D200 er bedre værtettet enn 40D, men det trenger ikke være så stor forskjell i praksis. Ps: Snakenor. Ser ikke den kamo-outfit'en ut til å passe din 5D ganske bra? Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 ps: Noen link til kamera-armor'en dere snakker om? 9453093[/snapback] camera armor Men må nok dessverre skuffe deg: vanntett kamera og denne knuser jo ''sleggja'' di på alle område Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor yeah right... 9453185[/snapback] Nå snakket jeg om vanntett kamera ikke vanntett møkka-kamera (til innformasjon så har jeg det kamera der selv). ;-D Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Det er nettopp det jeg har forsøkt å si en del ganger, 20/30D er bedre værtettet enn det mange tror. Snakenors erfaringer med kompisens 5D svarer også til de erfaringer jeg har, og det er to hus som er bygget relativt likt.At 40D nå blir enda bedre er jo en grei indikator på at man ikke trenger være for nervøs med et slik kamera. Det er klart at K10D og D200 er bedre værtettet enn 40D, men det trenger ikke være så stor forskjell i praksis. Ps: Snakenor. Ser ikke den kamo-outfit'en ut til å passe din 5D ganske bra? 9453553[/snapback] Har ingen 5D lenger jeg :-) Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 De fleste DSLR i den prisklassen, er relativt vanntette, og tåler en regnskur eller to. Men det skal mye til før en produsent tør å hevde nettopp dette, fordi man vet aldri hvor mye vekt en kunde legger i det. Om det står værtettet/fuktbeskyttet på et kamera, så kan noen tro at man kan dykke med kameraet, og skylde på produsenten når kameraet plutselig slutter å virke når de er på et par meters dybde. Ja, det finnes faktisk folk som tar ting så bokstavelig Ellers kan man være uheldig også. Et hvilket som helst ikke-værtettet kamera kan være uheldig å få en dråpe vann inn et sted der det ikke skal inn, og få en skade på grunn av dette. Dette skjer heldigvis veldig sjelden når det gjelder kamera på linje med de som nevnes i denne tråden. Personlig er jeg litt smånervøs når min D70s er med på en regnværstur. Hadde nok følt meg mer komfortabel med D200. Lenke til kommentar
Bossanova Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Jeg har 40D, og denne værtettingen er ikke akkurat imponerende å se på iallfall. Men funker sikkert. Når det er sagt, så er min erfaring at sånne kameraer tåler mer enn man skulle tro. Jeg har hatt min 20D i 3 år, og brukt den både i øsende regnvær og kraftig snøvær uten noen som helst problemer. Bare sørg for å gi det en god tørk etter slike opplevelser, så er mye gjort. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 God hygiene er viktig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå