Gå til innhold

Elektrisk gitar rett på PC uten forsterker?

snorrenilsen

Anbefalte innlegg

Har akkurat begynt å spille gitar, og lurer på en ting..

Faren min har en eller annen Ibanez elektrisk gitar jeg kan bruke (bruker en kassegitar ellers) men han har ikke forsterkeren tilgjengelig. Om jeg ikke har misforstått, er det en stor jackplug i gitaren.. Kan jeg da bruke en plugg for bigjack til minijack, og bruke minijack hann-hann kabel fra gitar til line in på PCen, skru på recording på et eller annet lydprogram (audacity e.l), også spille det av vanlig? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har akkurat begynt å spille gitar, og lurer på en ting..

Faren min har en eller annen Ibanez elektrisk gitar jeg kan bruke (bruker en kassegitar ellers) men han har ikke forsterkeren tilgjengelig. Om jeg ikke har misforstått, er det en stor jackplug i gitaren.. Kan jeg da bruke en plugg for bigjack til minijack, og bruke minijack hann-hann kabel fra gitar til line in på PCen, skru på recording på et eller annet lydprogram (audacity e.l), også spille det av vanlig? :)

9451098[/snapback]

Ja, men signalet ut av en elektrisk gitar er veldig svakt, pluss at det har veldig høy impedans. Dette vil du kunne merke på at du må skru opp recording-volumet på lydkortet veldig, pluss at du risikerer å få med deg en god del støy. Skal du gjøre dette på den "riktige" måten, trenger du en såkalt DI-boks i mellom gitaren og lydkortet.

Lenke til kommentar
Hva er en DI-boks?

Og hva JacobDW, hva skal forskjellen fra et USB lydkort til et internt være i denne sammenhengen?

Og bare så det er klart, dette skal bare brukes fram til forsterkeren kommer hjem! :p

9454517[/snapback]

Det er vel ikke sikkert det er verdt å kjøpe et nytt, men forskjellen vil være at det er en bedre preamp (for-forsterker) i usb-lydkortet, og en inngang til vanlig monojack. Den minijackinngangen som er på et internt lydkort vil mest sannsynelig være stereo, og gitar er som kjent mono.

Ellers vil du få bedre lydkvalitet, lavere latency og flere tilkoblingsmuligheter. Men som sagt, spørs jo hva du er ute etter da. Dette er et eksempel: http://www.luthman.no/productDetails.aspx?id=102589

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...