superegge Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Dell Vostro har vært sterkt prioritert, og lurer på hvilket oppsett som er best på denne for 8-9 tusen. Spesielt hvilken skjerm jeg trenger, er helt blank på hva som er bra på laptop. Den skal brukes til filmtitting, spilling og surfing. Skjermstørrelse helst 15"-17" Forslag til andre pc'er i samme prisklasse er vellkommne. Lenke til kommentar
maets Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Altså nå er det 2 typer skjermer som er veldig mye brukt på laptoper! WXGA og WSXGA+. Jeg lagde en liten oversikt hva fordeler og ulempene var. Fordeler med skjermen WSXGA+ (matt) +Fin oppløsning 1680x1050 Fordel til dekstop, div tekstbehandling og bilderedigering +God kvalitet +God innsynsvinkel Ulemper med skjermen WSXGA+ (matt) -Dårlig kontrast (mest pga at den er matt ikke blank) -Kan ikke brukes i nativ oppløsning på alle spill og må derfor muligens nedskaleres og dermed miste kvalitet -Liten skrift, kan være vanskelig for noen å lese. Blir rett og slett for smått. Smakssakene -+ Matt, noen liker det andre liker blank -+ Føler selv mere kvalitetsfølelse over blank skjerm. -+ Matt er bedre til arbeid ute, eller med en sterk lyskilde mot skjermen. -+ Her må det prioriteres om du skal bruke denne mest på skolen eller til entertainment. Matt med høy oppløsning er som regel en fordel til skole, mens blank vil mest sannsynlig treffe mer i smak på den andre siden. (takk til TheHead) -+ Vil ikke spille noen stor rolle på oppløsning om du er vant til den du velger. Er 1280x800/1024 din normale vil du neppe bli missfornøyd. Fordeler med skjermen WXGA (blank) +Fine kontraster og bedre farger +Kan bruke nativ oppløsning i spill (spesielt fps hvor 1280x800 er brukt mye) +Bedre å se film og spille ettersom skjermen er "crystal bright" +Ser bedre ut med blank skjerm fremfor matt, men det er en smakssak. Ulemper med skjermen WXGA (blank) -Kan gi gjenskinn om du har en sterk lyskilde eller er ute med den -Mindre oppløsning en wsxga+, men ulempene finner du stortsett bare med tekstbehandling, desktop og bilderedigering. Jeg har veldig likt bruksområde som deg og jeg tok wxga pga fordelen med den native oppløsninga til spill. Jeg foretrekker også glossy skjerm pga det tar seg bedre ut på en laptop, men det er en smakssak. Lenke til kommentar
superegge Skrevet 9. september 2007 Forfatter Del Skrevet 9. september 2007 Takk for svar! ser ut som det blir WXGA. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå