firepack Skrevet 18. januar 2003 Del Skrevet 18. januar 2003 Hei. Kom til skade å sette opp en nettverkskriver med ip 192.168.168.155. Og selvfølgelig forsvant jo den skriveren fra nettverket. Så ikke noe mer til den Prøvde å bytte subnettmask til 255.255.254.0 uten at den kunne finne den igjen. Er dette riktig subnettmask og bruke får å nå den IP'n? PS! NEI. Det går ikke ann å gå inn på printeren å konfigurere den UANSETT fremgangsmåte. Har sjekket. Helt idiottid! Står ingenting om reset av printeren i manualen eller på Epson's hjemmeside. Ikke som jeg kan finne i hvertfall! Printeren er av typen Epson Laser Printer EPL-6100 At det går ANN! :oops: Lenke til kommentar
schnellfahrer Skrevet 18. januar 2003 Del Skrevet 18. januar 2003 Regner med at du mener 192.168.168.255? 155 er ikke utafor noen range. Hvis du har mac adressa til printeren kan du alltids prøve arp kommandoen. Søk litt på google. Lenke til kommentar
firepack Skrevet 18. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2003 Du har helt rett. Selvfølgelig skulle det ha vært 255 Har desverre ikke mac adressen. Vet at det går ann å tvinge på en enhet en IP adresse gjennom dos, hvis man vet adressen. Desverre har jeg ikke mac adr. PS! Google ER faktisk min venn. Har søkt og søkt uten å få noen svar... Lenke til kommentar
schnellfahrer Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 MAC adressa får du ved å printe ut en config/test side på printeren (regner med at du kan gjøre det direkte fra printeren?). Regner med at du har brukermanualene til nettverkskortet. Hvis ikke finner du PDFer her: http://www.epson.co.uk/cgi-bin/epson-uk/di...uals&case=lower Ser ut som om dette burde være en grei sak. Lenke til kommentar
Aurelius Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Schnellfahrer; "MAC adressa får du ved å printe ut en config/test side på printeren (regner med at du kan gjøre det direkte fra printeren?). " Denne var da najs. Hvis han får printet ut en testside er vel problemet løst? Lenke til kommentar
schnellfahrer Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Schnellfahrer; "MAC adressa får du ved å printe ut en config/test side på printeren (regner med at du kan gjøre det direkte fra printeren?). " Denne var da najs. Hvis han får printet ut en testside er vel problemet løst? Les posten min en gang til "direkte fra printeren". De fleste nettverksprinteren har en funksjon for å printe testside direkte fra printeren. Du trenger ikke å ha koblet til en PC en gang! En testside fra PC'en vil ikke innehlde MAC adresse, kun info om printerdriveren. Skjønner du forskjellen? Uansett burde problemet være løst hvis firepack sjekker ut brukermanualene. Har aldri sett printeren det snakkes om, men kikka fort på manualene. Dette burde være en enkel sak. 8) Lenke til kommentar
svenna Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Det er i det heletatt rart at du har fått satt den ip'n Men en nettverksprinter skal ha mulighet for å skrive ut statusrapport på printer'n. Der kan du lese IP oppsettet inkl subnet. Kansje IP'n er satt til noe annet enn du tror. Om det fremdeles er problemer med IP'n så kan du kansje bruke en annen protokoll. Regner med at den sikkert støtter både IPX og Appletalk. Men nå har jeg ikke lest manualen som er referert til over her.. Lenke til kommentar
firepack Skrevet 19. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2003 Ok Ok Ok. Mac adressen er tydligvis tilgjenglig. Hva nå??? Saken er den at jeg brukte hele gårsdagen med oppsettt av nettverk, server, nettverksprinter osv for en bedrift. Problemet med printeren satt jeg av en hvis tid til. (Som dere da sikkert skjønner, så er ikke printeren hos meg nå) Og jeg er HELT sikker på at det går ann å skrive ut en config side. Men når jeg har mac adressen, hva gjør jeg da?? Går man ut i dos å skriver noe alla dette: c:mac 01:02:03:04 192.168.168.254 PS! Jeg gjorde en FEIL ved å sette den IP adr. Det må da være menneskelig å gjøre feil noen ganger. Var litt for rask på labben :oops: Lenke til kommentar
schnellfahrer Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Åpne en dosprompt og skriv arp /? så får du opp hvilke funksjoner arp har. I ditt tilfelle vil kommandoen være arp -s 192.168.168.254 01-02-03-04-05-06 (<-- printers MAC adresse separert med -) Håper du får det til Lenke til kommentar
firepack Skrevet 19. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2003 Takk så mye. Skal prøve det i morgen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå