Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

*edit* Kobling av anlegg/støyskjerming

SSSø

Anbefalte innlegg

Hmm, nå har jeg kjøpt meg ny Cd-spiller (spesifikasjonene stemmer ikke av en eller annen grunn, men bildet er rett) og nye fronthøyttalere + diskanter.

I tillegg til dette har jeg nå bestilt meg (kommer vel snart) dynaBel BF1502 - 2x150 watt RMS Bilforsterker (for å drive fronthøyttalerene - cd-spilleren klarte det ikke), dynaBel 10" Alu-membran Subwoofer 4 ohm og dynaBel kabinett for bilsubwoofer 10".

Som dere nå ser mangler jeg noe å drive sub'en med. Forslag under 2 500 kr? Er en STOR fordel om jeg kan få kjøpt det hos Bilradiospesialisten. Har sett litt på Rockford Fosgate P325.1 mono forsterker, vil den passe til sub'en min?

Jeg mangler også kabler. Er dette noe som pleier å følge med, eller må jeg gå i butikken og kjøpe ting jeg ikke aner hva er? Sånn jeg har skjønt det så vil jeg trenge en tjukk stømkabel som deler seg til to - en til hver forsterker. Denne skal vel ha noen form for sikring på seg også. I tillegg trenger jeg vel noen signalkabler. En til hver forstrker...? Har skjønt så mye som at jeg har to linjeutganger på cd-spilleren hvertfall. Hvor lang bør de være. Skal jo helt bak i bagasjerommet, og skal jo helst skjules...

Hadde også vært fint om noen vet hvor jeg kan få strømkabelen inn i bilen, finner faen ikke noe hull som ikke allerede er opptatt. Har en Skoda Octavia.

Er det noe mer jeg trenger da? Hvordan er det med sub'en, skal den ha noe delefilter eller noe sånt tull?

Setter stor pris på om noen kan lage en enkel liste over det jeg trenger. En liste jeg kan ta med meg i butikken, vise frem og si: "skal ha dette her, jeg", og de vil skjønne akkurat hva jeg trenger.

Takker for svar...

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hmm, nå har jeg kjøpt meg ny Cd-spiller (spesifikasjonene stemmer ikke av en eller annen grunn, men bildet er rett) og nye fronthøyttalere + diskanter.

I tillegg til dette har jeg nå bestilt meg (kommer vel snart) dynaBel BF1502 - 2x150 watt RMS Bilforsterker (for å drive fronthøyttalerene - cd-spilleren klarte det ikke), dynaBel 10" Alu-membran Subwoofer 4 ohm og dynaBel kabinett for bilsubwoofer 10".

Som dere nå ser mangler jeg noe å drive sub'en med. Forslag under 2 500 kr? Er en STOR fordel om jeg kan få kjøpt det hos Bilradiospesialisten. Har sett litt på Rockford Fosgate P325.1 mono forsterker, vil den passe til sub'en min?

Jeg mangler også kabler. Er dette noe som pleier å følge med, eller må jeg gå i butikken og kjøpe ting jeg ikke aner hva er? Sånn jeg har skjønt det så vil jeg trenge en tjukk stømkabel som deler seg til to - en til hver forsterker. Denne skal vel ha noen form for sikring på seg også. I tillegg trenger jeg vel noen signalkabler. En til hver forstrker...? Har skjønt så mye som at jeg har to linjeutganger på cd-spilleren hvertfall.

Hadde også vært fint om noen vet hvor jeg kan få strømkabelen inn i bilen, finner faen ikke noe hull som ikke allerede er opptatt. Har en Skoda Octavia.

Er det noe mer jeg trenger da? Hvordan er det med sub'en, skal den ha noe delefilter eller noe sånt tull?

Setter stor pris på om noen kan lage en enkel liste over det jeg trenger. En liste jeg kan ta med meg i butikken, vise frem og si: "skal ha dette her, jeg", og de vil skjønne akkurat hva jeg trenger.

Takker for svar...

9450407[/snapback]

du kan jo kjöpe en kabelpakke på biltema, den for 500, den ligger under bil/bilstereo.

Har godt erfaring med denne, og etter som jeg har skjönt er du ikkno expert så du vill ikke höre noe forskjell på dyre og billige kabler.Noe veldig få vil gjöre:)

Lenke til kommentar

Har sett disse kabelpakkene på Biltema, ja. Hva får jeg med i pakken? Høyttalerkabler har jeg massevis av, så det er jeg ikke så interessert i å kjøpe mer av.

Ellers så er jeg nok ikke noen ekspert, men hører fint forskjell på god og dårlig lyd. Forskjell på dyre og billige kabler? Hvertfall på hjemmeanlegget mitt...men der har jeg også lagt igjen litt mer penger enn på anlegget i bilen, da.

Lenke til kommentar

Det med strømkabelen vil forsterkeren merke en liten forskjell på,

men det utgjør bare noen få Watt (ca 5-10 w pr kanal, avhengig av størelsen på forsterkeren).

En god kabel leder bedre og har derfor mindre spenningstap.

Spenningen er en veldig viktig faktor i bilstereo sammenheng, da den er lav (kun 12V).

Det er målbar forskjell (effekt) mellom 13 V og 14V!

Men den for den vanlige mannen i gaten har ikke dette den store betydningen.

Da er det viktigere å innvistere i gode høyttaler kabler

som du sier, Xlian.

Edit: er andre ting som kommer inn med tanke på spenningen også.

Som: condensator, annet forbruk, dynamo etc.

Endret av Tor Haakon
Lenke til kommentar

Siden jeg skal ha to forsterkere trenger jeg vel to signalkabler, gjør jeg ikke? Pakken inneholder også høyttalerkabler, noe jeg ikke trenger. Tenkte også å bare trekke én strømkabel fra batteriet og bak i bagasjerommet, for så å splitte den der. Så den pakken er vel ikke akkurat det jeg trenger. Må jeg i så fall kjøpe to, det blir 1 000 kr, og da sitter jeg med masse kabler til overs.

Så det jeg lurer på er hvor stor sikring jeg må ha, hvor tjukk strømkabel jeg trenger for to forsterkere osv.

Hadde også vært fint om noen visste hvor jeg kan få strømkabelen inn i bilen.

Forsterkeren jeg linket til, vil den drive suben min bra? Går ut i fra det var det du mente, Xlian, men: "Så jeg rockforden vill basse basseren din", var egentlig ikke så lett å tyde.

Lenke til kommentar

Størrelsen på sikringen kommer an på hvor mye forsterkeren trekker, nå er faktisk sikringen der for å hindre brann ved kortslutning, ikke beskytte forsterkeren.

Kabetykkelse kommer også an på hvor mye forsterkeren trekker. Det pleier å stå utenpå sånn kabelpakker hvor mange watt de er beregnet på, så det er ikke så vanskelig å beregne.

Forresten, det at du får en del kabeler til overs, det er bare greit å ha litt kabler liggende.

Strømkabelen kan du strekke gjennom et hull ved hanskerommet. Er det ikke hull fra før, så er det en grei plass å lage hull, siden det er lettere å unnga kabler o.l. når du borer der.

Endret av Lefse
Lenke til kommentar

Takker for svar, Lefse. Tror nok jeg må igang og bore et hull, for der finner jeg ingen veier gjennom (og jeg har hatt ute hele dashbordet). Tror jeg tar meg en tur på BilXtra i morgen, mener å ha sett at de selger diverse kabler metervis der. Også får jeg vel kjøre innom Bilradiospesialisten og plukke med meg en monoblokk også. Satser på at dette blir bra.

Det med sikringen; jeg skal jo ha to forsterkere...er det så enkelt at jeg bare plusser sammen hvor mye de trekker, da? Samme med kabelen? Finnes det noen y-ledd til slike strømkabler, eller må jeg lage mitt eget?

Lenke til kommentar
du kan jo kjöpe en kabelpakke på biltema, den for 500, den ligger under bil/bilstereo.

9450426[/snapback]

Nei, nei, og atter nei!

Det er viktig å huske på at annlegget blir ikke bedre enn det svakeste leddet, hva er somregel det svakeste leddet? Jo, kabler. Forskjellen på en kabel til 20kr meteren og 140 kr/m er kanskje ikke så stor viseuelt. Det som teller er renheten i kobberen, har du dårlige kabler er ikke kobberen ren. Dvs du har luft bobler i kobberen og hvis du skruer opp vil da lyden vrenge seg og hørres helt jævlig ut.

Jeg andbefaler sterkt å bruke litt penger på kabler!

Lenke til kommentar

strømkablene til tema funker til ditt bruk.. enenste er at de er veldig stive å venskelig å legge pent i buer å sånnt i bilen. ikke noe signal som går igjennom strømkablene, kun strøm, så du vil ikke få forvrenging av noe signal med en biltema strømkabel.

signalkablene dems derimot er ikke mye å skryte av..og siden du skal ha dette i en bil der du må ha lange kabler mellom spiller og forsterker, pluss at den har veldig lett for å plukke opp støy ville jeg haller lagt litt penger i disse.

5m signalkabler er vanlig i bil.

husk kablegjennomføring og noe antirust på hullet du borrer da:)

en tjukk kable forfra med sikring ca 30cm fra batteriet. så kjøper du en splitbok, fra 1 til 2. disse kan du også med fordel kjøpe med sikringer..

fordelerblokk-liten-300-web.jpg

2xsikr-blokk-350-web.jpg

da slipper du at den ene forsterkeren dreper den andre hvis du skulle kortslutte en av dem en gang:)

Endret av smalltowngangster
Lenke til kommentar

Har nå kjøpt meg en US Blaster kabel-pakke + en ekstra signalkabel (dsl) fra Bilradiospesialisten. Fikk de til å se på anlegget mitt og finne noe som passet.

Eneste problemet nå er remote-kabelen. Visste ikke at det var noe som het det, men det var det tydeligvis. Uansett; på Bilradiospesialisten sa de at jeg skulle koble remote-kabelen til den tynne blå bak på cd-spilleren. Det er jo greit nok, men det går jo et sted, og jeg aner ikke hvor. Skal jeg bare kutte den og tvinne på remote-kabelen der?

...ellers; takk for hjelpen

edit, var faktisk to blå kabler der, en blå og hvit, og en blå og grå. Skjønner ingenting lenger. Tror jeg tar bilde av det en gang, så dere smarte folk kan få se på det.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Remote skal være ensfarga blå, er hvertfall det på min Pioneer-spiller.

Vil anbefale deg å lodde ledningene sammen og ikke bare tvinne de, blir bedre kontakt og mer solid da.

Det pleier å være et koblingsskjema for spilleren i instruksjonsboka, så du kan jo kikke litt i den.

Lenke til kommentar
Ja, var ensfarget blå de sa hos Bilradiospesialisten også. Men nå har det seg jo sånn at jeg ikke har noen ensfarget blå ledning der. Kan vel ha noe å gjøre med at det før sto en Blaupunkt-spiller i bilen. Finner ikke noe koblingsskjema for den.

9492013[/snapback]

Ta ut spillern. ofte så står det oppå spillern hva de forskjellige ledningene er for noe.. hvis de ikke er merka? det er jo standard. Ikke gidd å bry deg med lodding. Du får kabelsko på Mekonomen, clas ohlson, biltema og det som værre er som er helt ypperlige. Også kjøper du ei kabelskotang med det samme. (Presstang).. En ting. De strømkablene fra biltema fungerer til ditt bruk som sagt. Men som sagt signalkabler BØR du ikke kjøpe derfra. Jeg har det, noe som fulgte med bilen.. Men uansett, så syns ikke jeg de er noe bra i det hele tatt..

Lenke til kommentar

Kabelsko og tang har jeg masse av, men det blir jo mer enn bare to ender som skal sammen. Ledningen går jo til ett eller annet sted fra før (om det er riktig ledning jeg har funnet) i tillegg skal jeg ha to remote-kabler på den. Det blir altså 4 ender som skal sammen. Det er uansett ikke problemet, problemet er å finne ut hvilken blå kabel det er. Står ingenting på verken spilleren eller kablene forresten. Tror jeg får ta meg en tur på Bilradiospsialisten i morgen og få de til å se på det. Har vært der så mye i det siste at de begynner å kjenne meg igjen, og det er ikke noe å si på servicen. Satser derfor på at de fikser det for meg.

Leser du litt lengre oppe ser du at jeg verken kjøpte signalkabler eller strømkabel hos Biltema.

...takker for svar

Lenke til kommentar

Skal jeg klippe over alle ledningene for å prøve? Eller er det sånn at denne remote-kabelen ikke skal gå noen steder, men bare henge ut av cd-spilleren? I så fall så har jeg ingen remote-kabel. Begge mine blå ledninger forsvinner inni en krøll av ledninger og jeg klarer ikke å finne ut hvor de går.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Remote kabelen skal kobles til remote inngangen på en eventuell forsterker. Denne kabelen gjør at forsterkeren slår seg av og på sammen med spilleren.

Det den gjør, rent fysisk, er at den gir strøm til et relè inni forsterkeren som kobler fra eller til strømmen.

Endret av Lefse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...