Gå til innhold

Hvordan bevare kapasiteten på batteriet på laptop?

Anbefalte innlegg

Hei!

Første innlegg her(og ja, jeg har søkt og lest....)......

Har akkurat kjøpt meg en FSC Si1520 med;

- Core2 Duo T7200 2,00 GHz

- 2048 DDR2

- 160 GB SATA

- 12" WXGA BrilliantView

+ + +

Så langt er jeg meget fornøyd, og kan bekrefte at den blir varm på høyre siden av touchpad'en.... ;)

Har fra før en 15,4" laptop som jeg var fornøyd med inntil nå... Uansett, batteriet på den klarer seg uten tilgang på plugg i vegg i ca 15 minutter.... Skal jo nevnes at maksinene er litt over 4 år da :D

Det jeg lurer på er konkret;

- Hvordan kan jeg beholde mest mulig spenst i batteriet på min nye UltraPortable over lengst mulig tid?

Skal jeg lade opp, og ta ut kontakten, slik at jeg benytter den på batteri, for så og lade den opp når den er utladet? Eller skal jeg kjøre den med strømkabelen i så fremt jeg har mulighet til dette?

Hva vil gi mitt batteri lengst levetid og kraft?

mvh

TE

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ett standard 3 og 6 cellers batteri har omtrent 300 ladesyklusser, 9 celler har opptil 600 ladesyklusser, dette blir oversatt til respektivt 1 og 2 års optimal bruks tid.

Men for og få batteriet til og holde lengre, så er det annbefallt og ta det ut av maskinen når det er feks full ladet, og bruk det gjerne helt ut 1-2 ganger i halvåret for og skikkelig tømme det, for så og ladde det max.

Har vert borti 6 cellers batteri som har holdt over 1. time i 3 år før det feilet.

garanti: Batteri til bærbare maskiner er ikke noen essensiel komponent (en laptop greier seg fint uten batteri), det blir også sett på som forbruks vare, garantien på batteriene varierer fra 6 mnd til 1. år hos de forskjellige PC leverandørene.

Reklamasjon: Batteri er forbruks vare, ingen reklamasjon mulig.

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar

Fasit-svar når det gjelder lagring av Li-Ion-batterier (som er det som brukes i bærbare PC'er idag):

batterigw1.png

Li-Ion batterier skal IKKE lades helt ut, De har det best om de lades opp ofte. Om man ikke trenger batteriet på den bærbare på en stund er det best å lade til 40% og lagre batteriet i kjøleskap. Varmen fra den bærbare vil også bidra til at Li-Ion-batterier mister kapasitet

EDIT:

Et batteri som sitter i en bærbar vil nok komme opp i 40 grader. Og hvis man da har strøm tilkoblet hele tiden (og også pc'en på hele tiden) vil batteriet miste 35% av sin kapasitet etter 1 år.

For dem som vil lære mer om hvordan forlenge levetiden på Li-Ion-batterier:

http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_ion_battery

Endret av jobra1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...