Gå til innhold

Oslo Taxi - Jeg har fått nok.

Anbefalte innlegg

vel, selvom noen mener at det er jeg som holder liv i dette bålet, så er da dere med på å holde det i live da.. it takes 2 to tango.. og jeg minner om hva jeg skrev tidligere

har du lest topic? det var ikke snakk om pakistanere i den forstand,, bare en som nevnte det også fortsetter noen å kaste bensin på bålet..  denne tråden handler ikke om rase! så ligg unna det temaet!! det er nå min mening,,,

så skal vi la det ligge?? greit for min del!! det er OT...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
citytaxi er håpløst, endte med å guide sjåføren fra start til stopp:p er bare til å le av. Rart det ikke er et slikt system som i london der sjåførene må kjøre budbil en stund for å lære adresser og veier før de får løyve.

9452661[/snapback]

Du er ikke den eneste som har opplevd det med City taxi.

Makan til udugelig og klagete sjåfører har jeg aldri opplevd.

Når man er nødt til å guide dem hele veien hjem, en av dem bremset ned til 30 for hver eneste bil som kom i motgående kjørefelt og itillegg startet å syte og lure på hvor langt det er igjen.

Sånt er bare for dårlig. :nei:

9456541[/snapback]

Har ikke inntrykk av at det er de beste sjåførene som havner i taxinæringa nei. Har gjentatte ganger vært med på at sjåførene tuter og skriker og skjeller ut andre sjåfører, mens det egentlig er dem selv som kjører som noen svin, bryter vikeplikt og stort sett gir beng i alle andre enn dem selv.

En gang var det så ille at jeg ba sjåføren om å stoppe halveis på turen. Jeg nektet å betale og gikk ut av bilen på grunn av grisekjøringen hans. Han ble selvfølgelig ganske hissig, og enda mer hissig når jeg bare svarte ham rolig tilbake. Enden på visa ble uansett at jeg gikk hjem derifra.

Denne sjåføren presterte å kjøre 90 i 40 sonen...

Lenke til kommentar
Har ikke inntrykk av at det er de beste sjåførene som havner i taxinæringa nei. Har gjentatte ganger vært med på at sjåførene tuter og skriker og skjeller ut andre sjåfører, mens det egentlig er dem selv som kjører som noen svin, bryter vikeplikt og stort sett gir beng i alle andre enn dem selv.

En gang var det så ille at jeg ba sjåføren om å stoppe halveis på turen. Jeg nektet å betale og gikk ut av bilen på grunn av grisekjøringen hans. Han ble selvfølgelig ganske hissig, og enda mer hissig når jeg bare svarte ham rolig tilbake. Enden på visa ble uansett at jeg gikk hjem derifra.

Denne sjåføren presterte å kjøre 90 i 40 sonen...

9456570[/snapback]

Er nesten utrolig at sånne folk i det hele tatt får seg jobb som taxi sjåfør.

Nesten så man burde begynne med skjulte tester av sjåførene for å få luket vekk alle idiotene.

Lenke til kommentar
Akkurat dette prøvde jeg å unngå i mitt inlegg, men det var en pakistaner som kjørte meg på den turen jeg beskrev i mitt innlegg..

Vil vel kanskje påstå at det er du Melisma som fyrte opp bålet her, greit noen kom med kommentaren at det var pakistanere som kjørte de og at de er forbanna på dem, noe jeg skjønner veldig godt da drosjebransjen er et service yrke som lever av kunder.

9456288[/snapback]

Når noen skriver "forbanna svin av en pakistaner", så kan jeg bare ikke være nikkedukke og la det gå,, jeg synes at slike uttalelser burdte man holde seg god for! hvis ingen reagerer og ordet løper fritt, så er det som å si at "ja, det er akseptabelt", vel for meg er det uakseptabelt.. Det må da være lov å reagere på slikt!?

og er bare den første linken som sier noe om at svindlerne er norsk-pakistanske.. og at det var en nordmann som hjalp dem.. blir bare antagelser på de andre, skulle jeg tro da.. hvis ikke jeg har gått glipp av no..

9456532[/snapback]

Foreslår at da bør du heller lage en egen tråd for akkurat det, blitt en veldig avsporing på tråden akkurat med dette, har selv vært med på det, men ville ha fram noen poenger da det ikke virket som det kom fram av de andre innleggene.

Meningen med linkene var først og fremst for å vise deg at det har vært ganske store saker om akkurat svindelsakene, så jeg tok de 4 første når jeg søkte på google.

Her er en annen link. Denne gir deg kanskje et annet syn på det.

Lenke til kommentar
Foreslår at da bør du heller lage en egen tråd for akkurat det, blitt en veldig avsporing på tråden akkurat med dette, har selv vært med på det, men ville ha fram noen poenger da det ikke virket som det kom fram av de andre innleggene.

9456608[/snapback]

ja, er det jeg har sagt hele tiden nå.. at dette ikke er hva tråden handler om.. og jeg kommer ikke til å lage en tråd om dette..

og angående de linkene, så kan man bare si at "den som søker, finner".. synes fortsatt at det var galt å dra inn nasjonalitet.. men da er vi ferdig her da.. hvis noen vil si no mer så får man opprette en tråd, før en moderator kommer inn i bildet..

Lenke til kommentar

Etter å ha vært passasjer med en utenlandsk sjåfør i en nesten ny Mercedes der oljetrykket var null, vanntemperaturen på topp av skalaen og heftig rådebank lurer jeg litt på om det i det hele tatt er krav om førerkort for å få kjøreseddel i Oslo. :hmm:

Lenke til kommentar

Nesten så man burde begynne med skjulte tester av sjåførene for å få luket vekk alle idiotene.

9456578[/snapback]

Høyere krav til å få drosjeløyve pluss hyppige stikkprøver bør gjennomføres.

Nå har ikke eg tatt så mye taxi i Oslo, men de gangen eg har gjort det har det vært i fra åpenbare steder som Gardemoen og hoteller. Hvilken nasjon sjåføren var i fra har eg ingen anelse om. Turene mine gikk greit, men de er nok ikke representative for gjennomsnittet da de er ganske få.

Her eg bor derimot, tar eg stort sett taxi 2-3 ganger pr helg og eg har enda i mine år aldri sett en eneste ikke-etnisk nordmann, utlending eller sjåfør av utelands opprinnelse kjøre. Tross dette har eg mye å klage på:

1. Noen(ikke alle) kjører som noen svin.

2. Elendige til å holde tider(avtaler 20 minutt, må vente i 40).

3. Varierende praksis i forhold til å starte og stoppe taksameteret.

4. Taksameteret kan være slått på lenge før eg setter meg i bilen(ofte ca da det var avtalt å møte dem, noe de ikke klarte).

5. På nattestid når alle skal hjem blir alle behandlet elendig(eg blir ofte behandlet veldig dårlig og eg er aldri frekk eller dritings).

Og når eg ser på hvem som kjører så er det den eldre generasjon sjåfører som scorer best. De finner raskt frem, spør hyggelig etter litt instruksjoner om de ikke vet hvor det er, gir rabatt dersom de er forsinket og prøver kanskje å slå av en prat. Den yngre generasjonen derimot er stikk motsatt.

Så enten tror eg det er noe galt med kjøreopplæingen, kjøretesten til drosjeløyvet eller kulturen blandt sjåførene.

Eg holder en knapp på det sistnevnte, og ikke nasjonalisme.

Lenke til kommentar

Tihi, synes personer som Melisma som drar frem det utslitte rasismeargumentet er søte :-)

Og relativt tåpelige.

Når det er sagt kan jeg forøvrig nevne at min far har vært drosjeeier i over 30år og det er ingen tvil om at de norsk-pakistanske sjåførene som er værstingene, på alle måter. Dette utsagnet vil sikkert noen påstå at er rasistisk, noe det ikke er.

rasisme ras|is'me -n (fra eng.) menneskesyn, politikk el. sett av holdninger som bygger på den oppfatning at visse raser er andre raser overlegne, rasefordommer
Jeg sier ikke noe om at norsk-pakistanere er underlegne som en rase (er forøvrig ingen rase som kalles norsk-pakistanere), men at dette tilfellet er et meget stort flertall av norsk-pakistanere som utgjør de største problemene i taxinæringen.

Å være drosjeeier, eller spesielt drosjesjåfør (ja det er en forskjell her) har alltid vært et lavstatusyrke, og litt snusk har det alltid vært. Men nå i senere tid hvor norsk-pakistanere har så godt som overtatt hele næringen har det tatt helt av med snusk og fanteri.

Selv tar jeg alltid Oslo taxi og har aldri blitt svindlet, eller forsøkt svindlet, uansett hudfarge eller religion, mine tidligere ytrede meninger har derfor ikke blitt trigget av at en eller annen "utlending svindla meg for faen as!".

EDIT:

Høyere krav til å få drosjeløyve pluss hyppige stikkprøver bør gjennomføres.

Drosjeløyvet er kun det som utsendes til drosjeeierene og stiller ikke store krav lenger. Før Taxi 2 ol. kom inn i bildet hadde Oslo taxi meget høye krav til hvem som kunne blir drosjeeiere (få drosjeløyvet), da måtte man ha jobbet som drosesjåfør i minimum 7år(!) før man kunne søke om å bli eier! Taxi 2 ol. firte på kravene og lot hvem som helst bli drosjeeiere, her var det at ting begynte å gå nedenom og hjem.

Endret av wear
Lenke til kommentar

jeg synes dette er ot, med ett hint av en underliggende rasistisk tone fra enkelte.. hvorfor ellers skulle noen skrive om pakistanere?? topic handler ikke om det.. og ser ikke at noen av dere reagerer at de andre holder dette i gang, men så fort jeg åpner kjeften , så reagerer man liksom.. :hrm:

Lenke til kommentar
jeg synes dette er ot, med ett hint av en underliggende rasistisk tone fra enkelte.. hvorfor ellers skulle noen skrive om pakistanere??

Ro ro til fiskeskjær (kan gjerne få lån en påhengsmotor fra meg)

Denne tråden har Oslo Taxi som emnetittel og da er det pokker så vanskelig å komme utenom at ca 85% av alle drosjekusker i hovedstaden er av Pakistansk opprinnelse.

Lenke til kommentar
jeg synes dette er ot, med ett hint av en underliggende rasistisk tone fra enkelte.. hvorfor ellers skulle noen skrive om pakistanere?? topic handler ikke om det.. og ser ikke at noen av dere reagerer at de andre holder dette i gang, men så fort jeg åpner kjeften , så reagerer man liksom..  :hrm:

9457068[/snapback]

Det virker som du mener det er rasistisk å trekke inn at flertallet at drosjesjårene er pakistanere, og det blir fullstendig meningsløst.

Det er kun ett utsagn jeg finner som kan tolkes med en rasitisk undertone og det er dette:

Til slutt ga han seg, forbanna svin av en pakistaner som prøvde å lure oss.

Det er på ingen måte utenkelig at man kunne si følgende hvis sjåføren var tysk:

"Til slutt ga han seg, forbanna svin av en tysker som prøvde å lure oss."

Kun veldig få vil tolke dette utsagnet som rasitisk.

Topic i en tråd "Hvordan er den nye Intel-prosessoren".

Så nevner en at AMD-prosessoren...bla..bla..bla.

Hvem i svingende vil påstå at det er OT å nevne AMD?

Lenke til kommentar
Ro ro til fiskeskjær (kan gjerne få lån en påhengsmotor fra meg)

Denne tråden har Oslo Taxi som emnetittel og da er det pokker så vanskelig å komme utenom at ca 85% av alle drosjekusker i hovedstaden er av Pakistansk opprinnelse.

9457126[/snapback]

skjønner ikke helt hva jeg ror fra da men.. jeg skjønner at det er mange norsk-pakistanske som har svindlet, det er jo ikke til å komme fra! men bare ikke ta alle over en kam.. reagerte først og fremst på det jeg mente hadde en rasistisk fremtoning, og ikke at jeg skal nekte for noe som faktisk har skjedd!

hvis man skal diskutere dette mere, så lag en ny tråd med topic som passer!! er DET jeg vil frem til..

Lenke til kommentar
og jeg har ikke noen statistikk over hvem som svindler mest her i norge, så om du har noe bevis så kom gjerne med det...

Nei jeg har ikke statiskk på dette.

Men med mindre media er rasitisk så er det vel neppe tilfeldig at det hovedsakelig er utlendinger som markerer seg sterkest hva gjelder svindling i avisene.

De største skurkene er normenn, men i antall så er utlendingene kongen på haugen.

I de næringene utlendinger markerer seg sterkest, drosjenæringen og små (grønsaks)-sjapper så har det blitt påvist massiv svindling.

Jeg har en tante som bor i Afrika, som på ingen måte kan kan kalles rasistisk.

Hun har blitt så utrolig forbanna på de utenlandske sjåførene etter at hun har blitt forsøkt svindlet en rekke ganger når hun har vært hjemme på besøk. Hun opplevde aldri dette for 30 år siden.

Men du vil vel påstå at hennes syn på de utenlandske sjåførene  er bygget på rasisme...?

9456253[/snapback]

ok, så siden du har en tante som bor i afrika, så er du unnskyldt hvis du hadde kommet med noen rasistiske utbrudd?ikke at du har det, men ser du hvorfor jeg synes den høres litt tynn ut? syns det er å strekke det langt å si at nordmenn aldri ville svindlet.. jeg vil påstå at tanta di da ikke klarer å skille mellom individer og heller tar alle over en kam.. som mange andre gjør.. greit hvis hun er forbanna på de som har svindlet henne, men betyr det at alle utenlandske sjåfører er svindlere da eller? nei, selvsagt ikke..

Dette handlet ikke om meg.

Jeg har aldri sagt an normenn ikke svindler, men dette handler om drosjenæringen, ikke alt mulig annet.

Ingen har heller påstått at alle utenlandske sjåfører er svindlere, heller ikke hun.

Poenget er at hun formet sin mening av sin erfaring, der hun i utgangspunktet ikke hadde rasistiske holdninger.

Det fremstår for meg at du mener at de som blir forbanna på utenlands sjåfører er rasister. Mener du at hun er rasist?

Det er på tide å slutte å bruke rasismebegrepet i enhver situasjon man nevner utlendinger. Det er off topic!

Statistikk er ikke et resultat av at man spør hele populasjonen.

Man tar et representativt utvalg og bruker dette.

Det er ikke nødvendig å undersøke hver eneste drosjesjåfør. Når det er så mange negative erfaringer med utenlandske sjåfører så tviler jeg på at det er de samme 20 sjåførene som er skyld i dette.

det burdte være irrelevant i denne saken hvor jeg kommer fra osv.. jeg står da for mine egne meninger uansett om jeg kommer fra norge eller pakistan vel?? og til din informasjon så nei, jeg er ikke pakistansk.. :hrm: hadde dette handlet om en japaner så kan jeg love deg at reaksjonen min hadde vært akkurat lik..

Når en finner ut at et stort antall av den befolkningen i england med untenlandsk opprinnelse er for terrorangrep så er det ikke tilfeldig hvor de kommer fra.

Det samme gjelder her i Norge. De som støtter og selv driver med omskjæring er utenlandske, og det er ikke tilfeldig.

Beklager at jeg nevner omskjæring og terror, men det er kun ment som eksempler.

Endret av Bro2
Lenke til kommentar

Det som slår meg når det kommer til taxi sjåførene i Oslo er at det ikke finnes noen mellomting. Sjåførene er enten meget hyggelige, dyktige og høflige, eller drittsekker som kjører som svin.

Jeg drar frem de to sakene som er ytterkanter av det jeg har opplevd:

Nyttårsaften en del år siden skulle vi hjem. Det var skikkelig snøstorm. Jeg brukte 15 minutter på å komme gjennom til en drosje på nærmeste holdeplass. Han var der om 5 min sa han. Vi ventet i 20 minutter i snøføyka uten at han dukka opp. Begynte å praie drosjer. 7 Oslo taxi biler med ledig lyset på kjørte rett forbi.

Til slutt kom det en bil fra Asker og Bærum Taxi. Han stanset. Da vi gikk inn i drosjen, sa han at han måtte si at han var fra Asker og Bærum. Han kunne gjerne kjøre oss hjem, men siden han ikke var lokalkjent måtte han kanskje ha litt hjelp med å finne fram.

Tok en taxi hjem en gang. Han satt i telefonen da han kom, og da jeg gikk inn i bilen spurte han meg om det var greit at han pratet ferdig, eller om han skulle legge på. Jeg sa at han bare måtte prate.

Jeg merket at det var ganske mye kult hight tech utstyr i bilen, og da han var ferdig i telefonen, komenterte jeg dette. Vi kom i prat om utstyret, og hadde en meget interesant samtale. Halveis i turen skrudde han av takstameteret, og sa at han skulle ønske det var flere kunder som var like hyggelige som meg. :)

Og jeg må si meg enig i det som sies i denne tråden (uten å være rassist). Av alle gangene jeg har hatt ubehagelige opplevelser med taxi i oslo er det bare en gang det har vært en etnisk norsk mann. Likevell har ca 40% av turene vært med norsk sjåfør.

Lenke til kommentar
det er åpenlyst at ett par av dere er ute etter å kaste dårlig lys over utlendinger som jobber i taxi-bransjen..

Det klarer de fint selv :lol:

ja, så med andre ord, du generaliserer og tar alle pakistanske taxi sjåfører under en kam.. det høres veldig rettferdig ut  :roll:

9453726[/snapback]

Generalisere gjør alle mennesker hele tiden. I dette tilfellet er generaliseringen en forsvarsmekanisme som gjør at sjansen for å bli svindlet minker.

Det fins ikke forskjellige raser. Bare forskjellige "utgaver" av én rase, nemlig homo sapiens.

9452799[/snapback]

Homo sapiens er en art, ikke en rase :)

Lenke til kommentar
jeg synes dette er ot, med ett hint av en underliggende rasistisk tone fra enkelte.. hvorfor ellers skulle noen skrive om pakistanere??
Pakistanske menn er kraftig overrepresentert på de fleste kriminalstatistikkene. Mener du virkeligheten er rasistisk?

I denne tråden klarte ingen å komme med et eneste positivt bidrag Pakistanere har hatt til Norge, Du er hjertelig velkommen om du mener noe slikt eksisterer:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=816259

Lenke til kommentar

Må bare få opplyse til alle som mener de blir svindlet da de ser ventetid på kvitteringen.

Så lenge bilen beveger seg under en viss grense (ca.20 km/t) vil dette påføres som ventekjøring og dermed komme opp som ventetid.

Når man skal i gjennom sentrum eller stå i endel lyskryss blir gjerne denne på noen få kroner, men er fullt i tråd med takstreglementet.

Dette er på ingen måte svindel.

Så til bagasje-tillegg som også mange mener er svindel.

Det heter seg at bagasje utenom ordinær håndbagasje kan det tas 10,- pr. kolli for, eller en maks pris av 20,-.

Noen sjåfører misbruker desverre dette og legger på 10,- så fort gamlemor Olga har en bærepose fra rimi og dette er feil av sjåførene. Er man selv klar over dette er dette og sjåføren merker dette vil man sjelden oppleve slikt. Desverre er det noen uærlige sjeler blandt ca 5000 ansatte som regel.

Reglene for slike ting står forklart i taksreglementet som alle sjåfører skal ha lett tilgjengelig.

Så til diskusjonen om raso og hvem som er best å kjøre med.

Etter mine nesten 6 år på sentralen til OT er min erfaring at det er middelaldrende norske mannfolk med stoltheten smørt tykt over dashboardet man bør passe seg for, da stoltheten og "egne regler" er langt mer utbredt enn de såkalte svindlerne.

Mitt inntrykk er at våre nye landsmenn har en helt annen stolthet til arbeidet sitt, og mange legger ned store anstrengelser for å drive både lovlydig og serviceminded.

De aller fleste klager på turer kommer etter at kunden misforstår, eller er totalt ukjent med hvilke regler som gjelder, og faktisk ikke pgr. av uærlige sjåfører.

Lenke til kommentar

De aller fleste klager på turer kommer etter at kunden misforstår, eller er totalt ukjent med hvilke regler som gjelder, og faktisk ikke pgr. av uærlige sjåfører.

9472707[/snapback]

Hva med 90 i 40 sonen da? Tror det var sjåføren som missforstod reglene der gitt ;)

Eller har de pugga taxireglene så grundig at de har glemt trafikkreglene?

Lenke til kommentar

Les hele innlegget mitt da.

Det er ansatt rundt 5000 sjåfører i Oslo Taxi, og noen utskudd finnes det statistisk i en slik stor gruppe mennesker.

Enkelthendelser forekommer, og 90 i 40 sonen skal ikke forekomme, men det vil jo ikke si at alle opplever dette, og at dette er normalt. eller hva?

Skjønner du er oppgitt, men nå snakket jeg faktisk om helheten uten å ta tak i enkelthendelser som har kommet frem i posten her.

Flesteparten av klagene som mottas kommer av misforståelser eller manglende kunnskap om reglene som gjelder.

Hadde du skrevet skriftlig klage til OT Serviceavdeling kunne de sjekket avstanden du har kjørt og hvilken gjennomsnittsfart osv du har hatt, så den sjåføren ville blitt kalt inn for å få smekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...