Gå til innhold

Søke på jobb - attester

Anbefalte innlegg

Har tenkt å søke på en jobb nå, så var det dette med attester. Jeg har ingen attester fra de jobbene jeg har hatt, men holder det kanskje å skrive nummeret til noen som kan gi en referanse? Det å skrive ned masse jobbhistorikk uten å legge ved noen attester sees vel kanskje på som løgn?

Noen innspill? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jo ikke alle arbeidsplasser som gir attester, selv om de skal. Venter selv på en attest, og det trekker ut. Har søkt på et par jobber, og sagt at jeg venter på attesten, men at de kan ringe tidligere arbeidsgiver for referanse. Blir liksom aldri noe mer.

Spør om du kan få en bekreftelse på at du har jobba der, ikke nødvendigvis en utførlig personlighetskarakteristikk av deg og en analyse av arbeidet ditt, bare sort på hvitt at du har jobba der fra da og da til du slutta.

Lenke til kommentar

Dagens standard på attest er ikke en skryteregle uten like. Det skal stå hvor lenge arbeidsforholdet varte, og arbeidsoppgaver du har hatt. Iterimattester kan godt være skryteattester, men om det er sluttattest vi snakker om, er dette bevis på at du faktisk har vært ansatt, og dette har du krav på. Noen arbeidsgivere kan være sløve, men da er det bare å purre til du får. Har selv vært borti at det tok meg 1 år før jeg fikk en attest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...