Gå til innhold

hva synes dere om dette vannkjølingoppsettet?

Anbefalte innlegg

Slange

CPU Blokk

Radiator

Pumpe

Tank

Vifter

Vanntilsetning

Dette er delene jeg har bestemt meg for. Koplinger og eventuelle adaptere finner jeg senere, uansett så kommer disse delene på 2400kr.

Jeg har planer om å bruke slanger av typen silikon som jeg har linket til nedenfor:

Slange

Fra hva jeg har forstått så skal denne passe til 1/4BSP systemet som jeg har planlagt. Har planlagt å bruke disse klemmene: Klemme men er nå litt usikker på om det er lurt å bruke metall klemmer på silikonslanger. silikon er vel for mykt. Har ikke så mye kunnskaper om dette temaet til å bestemme meg.

Var inne på tanken om å kjøpe GPU blokk, men tenkte at det var bedre å vente til det kommer skjermkort med den nye brikka til Nvidia ved årsskiftet.

Endret av rosewell
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blokken og radiatoren kommer uten nipler/fittings så dette må kjøpes utenom. Bare så det er sagt.

"så skal denne passe til 1/4BSP systemet"

1/4" bsp har ikke noe med slangen å gjøre, det er gjengestørrelsen til nipler som skal brukes.

Vil anbefale å gå for 1/2" slangedim (12mm inner diameter) hele veien,

f.eks: denne nippelen og slangen vil passe fint.

Den zalman slangen med 8mm ID og det blir imo altfor lite.

Klemmer i stål kan jeg ikke si noe på, jeg har aldri brukt noe annet enn strips

Lenke til kommentar
Blokken og radiatoren kommer uten nipler/fittings så dette må kjøpes utenom. Bare så det er sagt.

"så skal denne passe til 1/4BSP systemet"

1/4" bsp har ikke noe med slangen å gjøre, det er gjengestørrelsen til nipler som skal brukes.

Vil anbefale å gå for 1/2" slangedim (12mm inner diameter) hele veien,

f.eks: denne nippelen og slangen vil passe fint.

Den zalman slangen med 8mm ID og det blir imo altfor lite.

Klemmer i stål kan jeg ikke si noe på, jeg har aldri brukt noe annet enn strips

9456347[/snapback]

12mm slange, er det for å unngå at slangetykkelsen blir en flaskehals?

Lenke til kommentar

Det er minimal forskjell i motstand mellom 12 og f eks 10 mm slange (eller 1/2" og 3/8" hvis du går den veien).

Skrue her på forumet gjorde vel også en test som viste at vanngjennomstrømningen gjorde minimale utslag på temperaturen, dessuten var det noen på Xtremesystems.org som nevnte at vannmotstanden i en Fuzion tilsvarer ca 10 meter 3/8" slange, og siden det sjelden går med mer enn 1,5-2 meter slange pr kabinett...

Når det gjelder nipler og lekkasje så bruker jeg teflonteip for å unngå lekkasje. Surr 5-6 runder rundt gjengene på nippelen, så er det potte tett.

Lenke til kommentar
Det er minimal forskjell i motstand mellom 12 og f eks 10 mm slange (eller 1/2" og 3/8" hvis du går den veien).

Skrue her på forumet gjorde vel også en test som viste at vanngjennomstrømningen gjorde minimale utslag på temperaturen, dessuten var det noen på Xtremesystems.org som nevnte at vannmotstanden i en Fuzion tilsvarer ca 10 meter 3/8" slange, og siden det sjelden går med mer enn 1,5-2 meter slange pr kabinett...

Når det gjelder nipler og lekkasje så bruker jeg teflonteip for å unngå lekkasje. Surr 5-6 runder rundt gjengene på nippelen, så er det potte tett.

9458228[/snapback]

Teflon teip, så det skal surres rundt gjengene? Si ifra hvis jeg tar feil, men vil jeg ikke da få problemer med å skru niplene igjen fast på eventuelle CPU blokker eller pumper?

Eller mente du at teflon teipen skal surren på den enden av niplene hvor slangen skal festes?

Med nærmere ettertanke, er teflonteip en slags teip lagd av silikon som vil gå i ett med gjengene når man skrur nippelen fast?

Endret av rosewell
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Teflon teip, så det skal surres rundt gjengene? Si ifra hvis jeg tar feil, men vil jeg ikke da få problemer med å skru niplene igjen fast på eventuelle CPU blokker eller pumper?

Eller mente du at teflon teipen skal surren på den enden av niplene hvor slangen skal festes?

Med nærmere ettertanke, er teflonteip en slags teip lagd av silikon som vil gå i ett med gjengene når man skrur nippelen fast?

9459615[/snapback]

Kan jo svare litt på etterskudd...

Teflonteip er ikke teip i den forstand, men en tynn, gummiaktig plast som legger seg mellom gjengene på nippelen og hindrer lekkasje. Det går helt fint å skru fast niplene selv med 5-6 runder rundt gjengene, og det blir null lekkasje.

Bare pass på så du surrer riktig vei (mot klokka når du titter inn i enden der slangen skal sitte), ellers skreller du av hele greia når du skrur inn nippelen og da hjelper det ikke en dritt (been there, done that :p)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...