John-Abruzzi Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Hallo. Jeg lurer på hva som er forskjellen på turbo og compressor? Jeg har fotstått at begge gjør det samme, de komprimerer lufta ? Slik har jeg forstått det: Turbo får trykk fra eksosen, og kompressoren fra akslingen? han noen gi meg en god forklaring på hva begge gjør? Lenke til kommentar
trra Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 (endret) Jupp, turbo bruker eksosen til å drive turbinen for å komprimere luft, mens en kompressor blir drevet av en reim via veiva for å komprimere luft. Egentlig så er det litt feil å kalle det ene for turbo og andre for kompressor, da begge to er en kompressor, turbo er en type av mange kompressorer. Begges oppgave er å presse mer luft inn i motoren enn det motoren klarer selv. hmm, om dette var så go forklaring vet jeg ikke, sikkert andre her inne som mener noe også Endret 7. september 2007 av trra Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Videre vil ikke en "kompressor" bygge opp like høyt trykk som en turbo. En "kompressor" vil ikke påvirkes av "turbolag", siden "kompressoren" drives direkte av motoren, og turboen er avhengig av trykk for å fungere. Enkelt fortalt vil en turbo gi tregere respons under aksellerering på lavt turtall enn en "kompressor". Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Du har mer "effekt tap" på en kompressor, det er tyngre for motoren og dra den enn turboen. Tør og påstå at det er fler bakdeler på kompressor framfor turbo. Lenke til kommentar
Darksun Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Kan jo slenge med denne. Veldig greit forklart, men på engelsk. http://auto.howstuffworks.com/question122.htm Lenke til kommentar
Larsge1978 Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Du har mer "effekt tap" på en kompressor, det er tyngre for motoren og dra den enn turboen.Tør og påstå at det er fler bakdeler på kompressor framfor turbo. 9448692[/snapback] Nåja... Det eneste store drawbacket med kompressor er vel prisen..... Ellers må det vel være smak og behag som får avgjøre.... Og la det være sagt en gang for alle: Volkswagens G-lader er ikke en nevneverdig kompressor i noen sammenheng (forbannet møkk som ble laget i skauen i ei gammel smie..) ei heller yankee-enes roots-presse (tanhjulspresse; for mye oppheting av luft..) I dagens steinalder har vi heldigvis tilgang til kompakte skrukompressorer som har bra virkningsgrad (turbo har likevel litt bedre) og mindre oppheting av luften enn både turbo og alle de andre kompressor-variantene. Kompressor vs tubro..... det er en sak.. En annen sak er at en kombinasjon av disse to har vist seg å være matnyttig ved flere anledninger... Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 "Turbo" er en eksosdrevet kompressor. "Kompressor" er en reimdrevet kompressor. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 "Turbo" er en eksosdrevet kompressor."Kompressor" er en reimdrevet kompressor. 9484054[/snapback] Kompressor trenger ikke være reimdrevet, kan være andre metoder. Uansett er en kompressor drevet direkte og turbo blir drevet av eksosen, jo mere trykk i eksosen jo mere drift på turboen Lenke til kommentar
John-Abruzzi Skrevet 16. september 2007 Forfatter Del Skrevet 16. september 2007 øker effekten med dumpventil? hva er det den gjør, bortsett fra å lage den kule lyden:P Lenke til kommentar
satanjapan Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 øker effekten med dumpventil? hva er det den gjør, bortsett fra å lage den kule lyden:P 9507774[/snapback] Øker ikke effekten men gjør at turboen holder lengre, siden den slipper ut retur trykket før det kommer til turboen. Synes selv det er finere lyd uten dumpventil. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Men det er ikke behov for dumpeventil på en vanlig turbodiesel? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Men det er ikke behov for dumpeventil på en vanlig turbodiesel? 9510004[/snapback] Vanlige turbodiesler har ikke gass-spjeld Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå