Gå til innhold

Lurer på noe ang. RAM.


ElTaco

Anbefalte innlegg

Skal ha meg nytt skjermkort å lurer på om jeg i samme slengen skal kjøpe et sett med 2x2Gb minne brikker.

 

Kjører Windows XP Pro nosk nå og har hørt det ikke takler mer enn 3GB RAM?

 

Men jeg tenker litt framover og vil etter hvert gå over til Vista.

 

Så mitt spm. er: Viss jeg setter i 2x2GB brikker i å kjører Win Xp Pro, vil maskinen funke som normalt, men ikke få fult utbytte av ramen, eller vil windowsen klikke å bare kødde seg?

 

Håper noen kan svare meg på det. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pc'n vil fungere normalt. Men XP'n vil ikke utnytte alt minnet. Ikke verre enn det. Dessuten kan man lett fikse det slik at xp'n også klarer å se over 2GB med ram, så dette er uansett ikke noe problem.

 

Jeg husker ikke for øyeblikket hva man måtte gjøre, men det er ikke spesielt vanskelig.

 

Kanskje noen andre her som husker hvordan man ordner det ?

Endret av AndyMcnebb
Lenke til kommentar

i 3 bit får du ikke utnytta 4 GB. slik er det i alt fra M$. Tenker du forrover ville jeg gått for en eller annen Vista 64-bit, selvom XP holder mål enda. Har selv vista Ultimate 64bit og kan ikke si meg ufornøyd. Har XP 32 på en anna partisjon og RAMen gjør ikke så jeg ikke kan bruke den. Den stopper bare å telle på 3 GB.

 

Håper det svarte på ditt spm.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe "feil" med windows XP dette, det er bare sik at et 32-bit opeativsystem ikke kan takle mer enn 4gig forskjellige minneadresser, så enkelt er det. i og med at noen av disse adressene brukes til annet en RAM også, så blir det i praksis nærmere 3gig som blir maks RAM tilgjengelig i win XP 32-bit.

 

Win XP 64-bit eller Vista 64-bit fikser biffen.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar
Unødvendig quoting samt dårlig bruk av emnefeltet blir sett på som upasselig, og kan bli sensurert eller endret av moderatorer. Overdreven bruk av såkalt SMS-språk, utropstegn/spørsmålstegn, forkortelser osv. skal unngås. Emnefeltet skal beskrive innholdet i tråden. Eksempel: Problem med TV-ut på Radeon 9800. Dårlig bruk av emnefelt medfører stengning av tråden.
Et bra emnefelt er et emnefelt som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese emnefeltet.

Tråden har et dårlig emnefelt og er derfor blitt stengt. Vennligst les utdraget over fra retningslinjene og netiketten angående dette.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...