Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte olje på "Renault 19" 93

twintommys

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tenkte jeg skulle bytte olje på min renault 19. Jeg har aldri hatt fransk bil før, og lurer på om det er noe jeg bør huske på eller ta note av når oljen skal byttes. Er det bare å tappe den og evnt sette i nytt olje filter?

Jeg lurer også på om det er i orden å bruke den billigste oljen fra biltema, eller er det lurt og invistere litt mer i oljen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ha en firkantsokkel 8mm for å åpne bunnpluggen. Disse skal du slite med å få tak i, men du kan begynne å sjekke rundt i verktøybutikker. De ser lik ut som en umbrako (innvendig sekskant), men det er også en firkant. IKKE kjøp hvis du blir tilbudt et svart "bein" med masse slike firkantede greier, dette er noe dritt, og har ikke den 8mm-sokkelen.

Det er noen som har brukt div. ting og tang f.eks firkantene fra koppnøkler, dørhåndtak, osv, men du skal slite med å få dette tett isåfall.

Forbehold om at pluggen kan være byttet.

Lenke til kommentar

Invester i god olje, ikke nødvendigvis overprised shell eller noe sånt, men ikke ta fra nederste hylle...

Sjekk også hva bilen går på nå, greit å bruke samme...

(se om du finner noen lapp fra siste oljeskift på verksted, der skal det stå type..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...