Gå til innhold

Hvilken sjanger liker du best?

Cuneax

Hvilken sjanger liker du best?  

772 stemmer

1. 1. Velg den sjangeren du hører mest på.

• Blues
      9
    • Country
      10
    • Elektronisk
      86
    • Folk
      9
    • Gospel
      2
    • Hiphop
      55
    • Jazz
      16
    • Klassisk
      10
    • Metal
      310
    • Pop
      14
    • Reggae
      1
    • R&B
      2
    • Rock
      250
    • World
      5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Får vel velge elektronisk, fordi jeg liker best musikk fra rock, jazz, funk, men

som har klare elektronisk elementer...

Please sei at du ikkje likar Nils Petter Molvær!!! Var på åpningskonserten under Vossajazz, og Molvær (som forøvrig er ganske kritikarrost) er noko av det største mølet eg nokonsinne har vore vitne til!

Endret av Frigata
Lenke til kommentar

Det er jo en mengde forskjellige typer jazz og han går vel under en form for "ekspermientell" jazz..!? Veldig mye jazz er jo for mange bare "Bråk" og det var vel det du også tenkte? Enten så er du interesert i den slags eller så er du det ikke. Uansett er Molvær utrolig dyktig på det han bedriver.

Endret av kakesjef
Lenke til kommentar

Jau, eg er heilt einig i det du skriv. Jazz i seg sjølv er jo berre eit paraplybegrep for ei mengde subgenrer, og Molværs stønning og promping med trompeten kan vel kallast "eksperimentell". Tross det faktum at han er ein utruleg dyktig musikar, så mislikar eg den trenden at fleire og fleire av dagens jazzmusikarar går vekk i frå den tradisjonelle jazzen, og byrjar å inlemme elektronika og datamaskiner i komposisjonane. Men smaken er jo som baken, todelt. Personleg er eg nok kanskje litt kjedeleg når det kjem til jazzen, då eg primært lyttar til tradisjonell new orleans-prega jazz og kammerjazz (især Tord Gustavsen Trio) + ein del prosjekt av Manu Katche, Jan Garbarek etc. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Å krangle over, eller å definere hva som er bra eller dårlig musikk, blir som å krangle over hva som smaker godt, eller hvem som er pene.

Der går ikke, alle liker forskjellige ting, og Nils Petter Molvær er sikkert kjempe flink i det han gjør, og fortjener ikke å blr kalt "noko av det største mølet" du har hørt. Det holder å si at du ikke liker han :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Sorry, alternativ rock har ingen hegemoni over alternativ country eller andre varianter. Liker man alternative rock (eller alternative om du vil), så er det jo bare å stemme rock. Et alternativ med "Alternative" i avstemningen er jo urettferdig og forvirrende. Stemmer man på alternative rock? Alternative trance? Hvorfor skal alternativ rock ha fordelen mens andre alternative former ikke?

Lenke til kommentar

indie er independent music og kan være hvilkensomhelst genre. alternative er semi-punk band (for det meste sellouts). d.v.s. band som har røttene i punken, men som har gått over på f.eks et major label.

"alternative country" er slik som Gram Parsons spillte. en blanding av rock og country. altså bare country rock. "alternative trance" og alt annet "alternative ditt" og "alternative datt" er tull. det brukes fordi musikk er såååå spesiell og ikke kan klassifiseres lzzm. bare tull.

Lenke til kommentar

Sjangre er dynamiske og endrer seg hele tiden. Det som kanskje var "alternative" en gang i tiden har nok for lengst blitt byttet ut med andre merkelapper og spredt seg i et utall av forskjellige retninger. "Indie" kan både beskrive distribusjonsform og lydbilde, for et band som låter "indie" kan være signert til et stort plateselskap og et band som låter som konform rock kan være uavhengig i ordets rette forstand. De er altså begge indie, men jeg anser det første eksempelet for å tilhøre den løst sammensatte sjangeren indie mens sistnevnte tilhører rock. Stempelet "alternative" betyr ikke noe annet enn at musikken har beveget seg vekk fra sjangerens sentrum. Derfor kan alle sjangre ha sine alternative avarter, uten at man må støtte seg til historiske presedenser.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Alle sjangerne kan deles opp flere titalls ganger igjen, spesielt metal. Jeg liker noen av formene for metal og det er favoritt musikken min, mens f.eks Black\Death Metal syntes jeg bare er noe skikkelig vrøvl.

Det ene favorittbandet mitt spiller jo musikk som er blanding av metal, rock, hip hop\rap, reggae og pop.

Endret av Sindre :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...