Gå til innhold

Hvilken sjanger liker du best?

Cuneax

Hvilken sjanger liker du best?  

772 stemmer

1. 1. Velg den sjangeren du hører mest på.

• Blues
      9
    • Country
      10
    • Elektronisk
      86
    • Folk
      9
    • Gospel
      2
    • Hiphop
      55
    • Jazz
      16
    • Klassisk
      10
    • Metal
      310
    • Pop
      14
    • Reggae
      1
    • R&B
      2
    • Rock
      250
    • World
      5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor er ikke hyperpop å finne på lista? Mika! :p

Ehem. Usaklig avsporing.

Går fort det meste i rock, derfor var det det jeg stemte på. Ellers går det i metall, pop, techno, trance, indie ... Igrunn litt av hvert forskjellig. Lett blanding. Potpurrimusikksmak. Eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Litt rar liste i min mening, men min musikksmak kan vel såvidt defineres... (for jeg er så jævla spesiell... )

Savner Alternativ Rock, samt en egen for Trance. Electronica/Trance er vidt fra hverandre i mitt hode, men kanskje ikke i alle andres.

Scooter går under elektronisk*, Daft Punk går under elektronisk, her i denne settingen. Beklager, men kan ikke tillate meg å stemme sånn.

EDIT: Elektronisk, ikke electronica.

For å utdype mer;

Det er greit nok å ikke ha en gruppe for hver eneste musikksmak. Skjønner dette, eller så sitter du med tusen progressiv-industriell-punk-aggresive-cyan-rock-varianter.

Men forskjellen på trance (som i dance, synth, beat, loops og lyse stemmer) og elektronika (loops, samples, riff) er for meg så stor at jeg ikke vil plassere en stemme.

Hvor går band som White Stripes, Radiohead, Pixies, Libertines, Wolfmother, Pearl Jam med mer i denne listen? Under rock.

For meg er forskjellen på rock (Hva går under kjent rock? The Rolling Stones?) og Alternativ Rock (si White Stripes) litt for stor.

Nå skal ikke jeg komme her og fortelle dere hva musikk er, og hva en sjanger betyr, men her er mitt innspill hvertfall. :)

Endret av Binko
Lenke til kommentar
[...]

På samme måte finnes det folk som mener at jazz bør deles inn i bebop, hard bop og swing, country bør deles inn i tradisjonell og alt., reggae bør deles inn i dancehall og ska, R&B bør deles inn i soul og funk og så videre, og så videre. Et sted må dessverre grensen gå, og grensen går her ved "hovedsjangrene", det vil si sjangre som er ulike hverandre på "toppnivå", men som samtidig favner et bredt spekter av stiler under seg med en viss fellesnevner. Det er klart at når man har god innsikt i én eller flere av disse sjangrene, er det ganske så uforståelig at en avstemning som dette ikke deler mellom stilene, fordi de er så forskjellige. Problemet er balansegangen mellom generalisering og spesifisering, og man må alltid tenke generelt i en slik generell avstemning. Spesifikke avstemninger kan eventuelt opprettes etter hvert, det finnes for eksempel allerede en avstemning om hvilken metalsjanger en liker best.

Lenke til kommentar
[...]

På samme måte finnes det folk som mener at jazz bør deles inn i bebop, hard bop og swing, country bør deles inn i tradisjonell og alt., reggae bør deles inn i dancehall og ska, R&B bør deles inn i soul og funk og så videre, og så videre. Et sted må dessverre grensen gå, og grensen går her ved "hovedsjangrene", det vil si sjangre som er ulike hverandre på "toppnivå", men som samtidig favner et bredt spekter av stiler under seg med en viss fellesnevner. Det er klart at når man har god innsikt i én eller flere av disse sjangrene, er det ganske så uforståelig at en avstemning som dette ikke deler mellom stilene, fordi de er så forskjellige. Problemet er balansegangen mellom generalisering og spesifisering, og man må alltid tenke generelt i en slik generell avstemning. Spesifikke avstemninger kan eventuelt opprettes etter hvert, det finnes for eksempel allerede en avstemning om hvilken metalsjanger en liker best.

Og uten å ta en frekk tone, så skrev jeg jo dette og er klar over akkurat saken. :)

Så min stemme går altså under ->rock.

Lenke til kommentar
Og det ser ut som metal blir ganske populært....? trudde det var rap som var ganske populært overalt jeg. men.

Vel, metalsjangeren er av en eller annen uforståelig grunn noe så inni hampen overrepresentert her på forumet. På artisttopplisten til last.fm (ei heller representativt, men utvalget er større enn her) er syv, kanskje åtte, av de ti mest populære bandene rockeband.

Den første hip-hop-artisten, Kanye West, ligger forresten på 34.-plass.

Red.: Nesten, det, kaiern.

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar

Er kanskje ikke vanskelig og se hva jeg stemte... Jeg hadde faktisk forventet meg en lavere score på "Open mind". Alt jeg hører på greiner ut fra Metal, Rock og Country. Eneste jeg hører på av punk er Misfits og Ramones, så det er så absolutt ikke en dominerende sjanger hos meg.

Men hva "Other Lastfm-tags" og "Singer-Songwriter" og "Folk" er lurer jeg på.

11_loubin.png

11_loubin.png

Morsom tråd dette.

Endret av Ördög
Lenke til kommentar

Singer/songwriter eller singer-songwriter, på norsk låtskriver eller sanger/låtskriver, er en type populærartist som skriver sine sanger sjøl. Singer/songwriterne representerer en musikalsk sjanger innen viserocken som ble etablert i 1960-åra, med vekt på autentisitet, integritet og personlig engasjement i tekster og framføring.

Singer/songwriter-stilen som startet på slutten av 1960-tallet hadde fremtredende representanter som Bob Dylan og Joan Baez, og ble videreført av Neil Young, Leonard Cohen, Randy Newman, James Taylor, Nick Drake, Joni Mitchell, Cat Stevens og flere. I dag domineres sjangeren av Ryan Adams, Josh Rouse, Damien Rice og andre.

I Norge kan blant annet disse regnes som utøvere innenfor en singer/songwriter-tradisjon: Lillebjørn Nilsen, Finn Kalvik, Ole Paus, Anne Grete Preus, Bertine Zetlitz, Jonas Fjeld og Henning Kvitnes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...