Gå til innhold

Vanlige feil med Strømforsyning!

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et problem.

Jeg har 2 ødlegate Strømforsyning, og grunnen til det er for høy WATT.

Jeg husker at jeg satt nye enheter så de tålte ikke watten og derfor ble de ødlegat og måtte kjøpe en ny Strømforsyning med høyere watt utganng....

Men nå har jeg tenkt å reparere dem.

Første trode jeg at det er sikringen som har gått pga høy watt gir ut høy A og det blir defekt sikring og jeg kan bytte den bare.

Men Strømforsyning jobber... ! Når man slår den på går vifta i max 5 sec. og der etter slår den av seg. Når du trykker på knappen igjen INGEN ting sjer.

Men vis du tar den ut av strømmen og setter på nytt og trykker på det sjer om igjen.

Den fungerer i 5 sec. (vifta går) og da stoppern...

Vis dt hadde vært fra sikringen hadde det ikke funka i helle tatt...

Veit noen hva kan være feilen?

Er det standard deler som går i stykker når det blir høy effekt?

feks. at det er noen motstander som gjør nesten jobben som sikring...??

Har noen peiling om det?

Kansje jeg kan reparere dem og bruke dem som 12V Strømforsyning til andre ting.

MVH

Aryan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Jeg har et problem.

Jeg har 2 ødlegate Strømforsyning, og grunnen til det er for høy WATT.

Jeg husker at jeg satt nye enheter så de tålte ikke watten og derfor ble de ødlegat og måtte kjøpe en ny Strømforsyning med høyere watt utganng....

Men nå har jeg tenkt å reparere dem.

Første trode jeg at det er sikringen som har gått pga høy watt gir ut høy A og det blir defekt sikring og jeg kan bytte den bare.

Men Strømforsyning jobber... !  Når man slår den på går vifta i max 5 sec. og der etter slår den av seg. Når du trykker på knappen igjen INGEN ting sjer.

Men vis du tar den ut av strømmen og setter på nytt og trykker på det sjer om igjen.

Den fungerer i 5 sec. (vifta går) og da stoppern...

Vis dt hadde vært fra sikringen hadde det ikke funka i helle tatt...

Veit noen hva kan være feilen?

Er det standard deler som går i stykker når det blir høy effekt?

feks. at det er noen motstander som gjør nesten jobben som sikring...??

Har noen peiling om det?

Kansje jeg kan reparere dem og bruke dem som 12V Strømforsyning til andre ting.

MVH

Aryan

9447400[/snapback]

Den detekterer at noe er galt og slår seg av for å forhindre ytterligere skade eller brann. Når du tar ut kontakten resetter du den (mister spenningen og "glemmer" at det er noe galt). Den blir ikke bedre av at du prøver flere ganger... Jeg gjorde det med en PSU som var skadet under torden. Etter en del forsøk startet den opp men med en "frese"lyd og en røyksøyle ut av vifta, 1/2 sek etter var kontakta ute...

Lenke til kommentar

Kan være noe så enkel at det er loddingene på noen komponener som har gått opp pga varme, eller så er det noe som har fått seg en knekk.

Har prøvd å feilsøke litt på SMP men det er ikke enkelt for de som sagt slår seg av etter bare noen sekund

Hvis du ikke har noe særlig elektronikk kunnskaper så annbefaler jeg deg til å se over kortet, er der noe som er tydelig svidd kan du bytte det. Hvis ikke så bare send den videre til de evige jaktmarker. Er ikke noe du bør fikle for mye med, 230V kan fort føre til personskader og brann

En annen ting er også at selv om der kanskje bare er en motstand, kondensator, regulator eller noe som er tydlig svidd, kan det være flere komponenter som har fått seg en knekk

Lenke til kommentar

Jeg har også noen slike (kutter etter 1/2 sekund).

Er det ofte at en/flere komponeter på psu'en blir svidd etter en stund?

Har også en 500 watter som jeg selv var litt for brutal med, jeg klipte av ledningen på ene vifta, også etter en stund så fungerte den bare som røykmaskin (ledningen kom borti viftegrillen). Er det en komponent jeg kansje kan teste/bytte da?

Lenke til kommentar

Takk for svarene...

Vis det er kondenstatoren...

så blir den svart og oljen kommer ut og man kan se om den er defekt.

det kan være den. Jeg skal se detaljert på dem.

Og at det kan være noen andre komponenter som har rykka sammen er også mulig

men jeg syns det er bare en liten krets som jobber som sikring...

og vis WATT en går over grensen så for sikkerhet shyld vil den ikke jobbe mer (fordi at noen komponenter blir defekte med vilje)...

men jeg tenkte kansje noen veit hvilke standard komponenter jobber sånn...

Det var ikke noe spesielt svart område i kretsen som viser GNITS / over watt...

men jeg skal se på det detaljert.....

alltid kortsluting i kretsen gjør at kretsen slår seg av for sikkerhet....

Jeg har studert Elektronikk selv men det er nesten umulig å gå videre uten skjema :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...