kliwer Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Hei! I starten av sommerferien kjøpte jeg meg en HP Pavilion DV6000. Dette var en utstillingsmodell, med Windows vista.. Da jeg skulle formatere denne maskinen, så klarte jeg og formatere gjenopprettingspartisjonen på hardisken min(Det fulgte ikke med en vista cd, brukte en kopi). Jeg tastet inn vista keyen(som står under pcen min) og jeg fikk beskjed om at den blei godkjent. 30 dager senere har vista plutselig bestemt seg for at cd keyen min ikke er riktig. Så, jeg bryr meg ikke om det(siden jeg fant en måte og starte opp explorer på, selv om jeg egentlig bare fikk begrenset tilkobling). Så går det en liten stund til og jeg får kun opp en bluescreen hver gang jeg slår på pcen. Så jeg fant fram Windows-xp cden min, men den finner ikke noen harddisk-stasjoner på pcen.. Vista-cden min vill ikke starte opp en gang. Så jeg skaffet meg en ekstern harddisk, installerer xp på den. Men får bluescreen når jeg starter opp windows xp. Jeg har prøvd alt nå(føler jeg), men får ikke vekk vista, eller installert noe annet. Jeg har ikke prøvd Ubuntu enda, men vil helst unngå det, om det er mulig. Noen tips til meg? =) Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 XP støtter nok ikke det formatet Vista-partisjonen er formatert i. Det gjør derimot Ubuntu. Så du får installere Ubuntu, og deretter XP. Men du må huske å formatere Vistapartisjonen i et format XP kan lese. Lenke til kommentar
Tordenflesk Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 XP støtter nok ikke det formatet Vista-partisjonen er formatert i.Vista bruker fortsatt NTFS. Hvis ikke XP finner noen partisjoner er det kanskje en S-ATA-kontroller i PCen som trenger driver for at XP skal kunne se disken? Lenke til kommentar
arkael Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 det finnes en oppdatering til vista som adressere dette problemet. kommer du deg inn i vista, så kan du muligens få lastet ned å installert denne oppdateringen Lenke til kommentar
brickhead Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Inni BIOS-settingene, endre S-ATA-modus fra AHCI til IDE, så skal nok XP også finne disken. Lenke til kommentar
Bettibell Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Spreng pcn og klag til windows, Vista er ikke bra Lenke til kommentar
V-by Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Spreng pcn og klag til windows, Vista er ikke bra 9452414[/snapback] Vista er konge det. Kan ikke huske sisst jeg fikk en feilmelding... Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Spreng pcn og klag til windows, Vista er ikke bra 9452414[/snapback] Tosk, Vista er ett kjempefint OS, ikke fått feilmelding i det heletatt siden jeg begynte å bruke det i starten av januar. Grunnen er at XP ikke har SATA drivere innebygget. ~ Mortis360 Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Du sier vista sier etter 30 dager at din key ikke er riktig. Du vet at du må aktivere i tillegg til å taste inn en nøkkel? Skulle det feile må du ringe MS. Vista har sine problemer enda, men det er ikke noe værre en XP. Jeg bruker det som hoved OS på min stasjonære, og det fungerer veldig stabilt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå