Matsemann Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Heihei! Ja, idag fikk jeg meg ny printer, og før jeg i det hele tatt fikk begynt døde altså maskinen min. Typisk! (merk, printeren ble aldri koblet til elelr installert på maskinen). Jeg startet med å skru på maskinen min som vanlig. Jeg taster inn passord, og så starter Windows-lyden som kommer ved opsptart. Plutselig avbrytes lyden, og hele maskinen går i stå. Den reagerer ikke på noe (hang seg mens den logget inn, før skrivebordet vistes), og det endte med reboot. Når jeg da rebooter kjører den som vanlig (POST-?)testene ved oppstart. Der stopper den ved "memory", og står ganske lenge. Veldig lenge, og etter et par minutter skrur jeg av. Da drar jeg kontakten ut av veggen, trykker på on/off + reset et par ganger, venter noen minutter, og prøver igjen. Denne gangen kom den forbi minnetesten, men jeg fikk denne feilmeldingen: Warning! Insert Key pressed or Clock GEN. Watch Dog Reset Der hang den seg, og å trykke f1 for å fortsette eller DEL for å gå i BIOS, som det sto under, virket ikke. Den stod fast og jeg skrudde av. Skrudde på igjen, og da hang den seg allerede etter å ha vist BIOS-versjonsnummer og logo. Nå kommer den ikke lenger enn dette, og jeg kommer hverken inn i BIOS, Windows eller noe som helst. Komplett død! Maskinvare: Pentium 4 3GHz. Ikke klokka. 1024mb RAM (2x512) ATi Radeon 9600 pro. Vet ikke hvor mye maskinvaren hjelper. Har ikke endret på maskinvare eller installert noe som helst, hverken av drivere eller programmer den siste tiden. Dette kom derfor veldig brått på. Jeg har såklart søkt opp hele og deler av feilmeldingen på nettet, men for de jeg finner av språk jeg klarer å lese har ikke samme problem. For der virker Windows som vanlig. Håper noen kan hjelpe. Dårlig tid, om noe er uklart svarer jeg senere i kveld. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Prøv med en og en minnebrikke. Koble fra alt annet som ikke er nødvendig. Prøv å starte opp da. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 7. september 2007 Forfatter Del Skrevet 7. september 2007 Okey, jeg prøvde en gang til. Da fikk jeg en melding om f1 for å fortsette og DEL for setup. Jeg valgte å fortsette, og kom faktisk inn i Windows. Der maste den om ødelagt hardware, og jeg skrudde av maskinen og fjernet et trådløst nettverkskort, for det var det som ikke virket i Windows. Startet maskinen igjen. Da fant den ikke harddisken! Seriøst! 5sek før var jeg i XP! Jeg lette i BIOS, men den fant kun DVD-leseren. Resatte CMOS. Det samme resultatet kom etter en stund. Satte i en bootbar CD for å se hva som skjedde. Da klarte den faktisk å boote! Prøvde da uten CD, og den maste om at den ikke hadde noe å boote fra. Prøvde å endre boot-order i BIOS, men der fant den kun DVD-leseren, så var ikke mye å gjøre. Min konklusjon er derfor at harddisken nå er problemet. Enig? Og hva kan jeg gjøre? Takk for all hjelp Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 8. september 2007 Forfatter Del Skrevet 8. september 2007 Slik, nå får jeg ikke en gang bilde på skjermen... Tviler på at det er mye dere kan hjelpe meg med nå, da jeg ikke kan feilsøke skjermkortet (AGP, har kun PCI-E til rådighet), prosessor eller noe. Får vel ringe JM Data, og håpe det ikke tar 3 uker å få kontakt, 4 uker før de har "fått" maskinen (as if), og så 4 uker til før de har fått delene... Utrolig hvor fornøyd jeg var når jeg kjøpte 2 maskiner der for noen år siden. Men nå har begge dødd på samme måte, og med en gang det er problemer får man ikke kontakt lenger... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå