Mannen med ljåen Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Må man ha samme dimensjon foran og bak? Jeg har et bar gamle som jeg vil bruke bak, i tillegg til de nye jeg har framme. Men de nye er en annen dimensjon. Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Det er temmelig normalt å ha forskjellige dimensjoner forann og bak, og da såklart minst forann. Oftest på bakhjulstrekk biler. Men snakker vi felgsize, eller dekk-bredde? tror ikke det spiller noen rolle. Sleng de på Men størst bak er vel en fordel vil jeg tro Mvh Effectiv Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 8. september 2007 Forfatter Del Skrevet 8. september 2007 (endret) HEEEELT sikker? Fatter'n er sikker på det motsatte, og er rimelig rasende fordi jeg kjøpte nye framdekk. Jeg har framhjulstrekk, hvis det betyr noe. peugeot 406, og jeg tror de dekkene jeg tenkte å sette framme er størst. Må bruke samme typen felg, siden de dekkene jeg har liggende i kjelleren har noen forskjellige hull til boltene. Kommer fra en bruktbil. Endret 8. september 2007 av Kerrigan Lenke til kommentar
SupremeX Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Kravet er bare å ha like dekk på akselen. Mange som kjører med bredere dekk bak enn fremme, og omvendt. Sett dekkene der du vil, har ikke noen praktisk betydning. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 8. september 2007 Forfatter Del Skrevet 8. september 2007 VELDIG takknemlig for svar. Og hvis noen skulle mene det motsatte, ønsker jeg å høre det FØR jeg tar det opp med fatter'n. Greitt med største (og nyeste) dekk framme, pga. forhjulsdrift? Eller bør jeg, selv om de er nyest, sette dem bak? Lenke til kommentar
SupremeX Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Kunne vel satt de nye fremme, siden de er minst slitt. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 8. september 2007 Forfatter Del Skrevet 8. september 2007 Har du noe bevis for at dekkene foran og bak kan ha ulik dimensjon? Fatter'n er så vrien å overbevise... At noen sa det på Internett holder neppe. Gjerne en artikkel fra et seriøst tidsskrift eller noe. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Ta ting som blir sagt her med en klype salt, da de ikke stemmer helt. En bil skal ha lik dimensjon foran og bak. Dersom bilen er utstyrt med forskjellig dimensjon foran og bak (dette er da bemerket i vognkortet), skal eventuell endring av dimensjon være prosenvis lik foran og bak. Så om bilen din originalt har likt foran og bak, kan du ikke montere noe annet uten ny godkjenning. Siden du vil ha det dokumentert siterer jeg Kjøretøyforskriften; "Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a." Ser noen nevner noe med aksel her, og jeg regner med at det de egentlig mener/har hørt er at dekk på samme aksel skal ha tilnærmet like egenskaper, dvs ikke et blankslitt og ett nytt dekk på samme aksel. Så beklager, din far har rett. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Faren din har rett ja, skal stå i vognkortet ellers så er det ikke lov. Skal også være tilnærmet likt mønster/egenskaper på dekk som sitter på samme aksel. Forskjellige dimensjoner foran og bak kan også ta knekken på differ og kasser på 4wd biler.. Har du permanent 4wd er dette døden... Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 9. september 2007 Forfatter Del Skrevet 9. september 2007 Har kun forhjulsdrift. Er det ulovlig, så er det skikkelig synd... Lenke til kommentar
Semikolon Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 ikkje ulovlig, men du må ha godkjenning på at du har lov.papir kan du få hos peugeot. og så må du ta det med til biltilsynet for godkjenning og nytt vognkort. korvidt nokon bryr seg i det heile tatt veit eg streng tatt ikkje, men møter du rette personen i kontroll får du forelegg for det uten papir. Lenke til kommentar
turboknut Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Hvor stor er forskjellen på dekkene dine? Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 (endret) Har kun forhjulsdrift. Er det ulovlig, så er det skikkelig synd... hvis det ikke er altfor stor forskjell de dekkene, ville jeg egnetlig forholdt meg likegyldig til om det var ulovelig, Så lenge ikke bilen mister kjøreegenskapene sine,så burde man egentlig få lov til å putte på åssen dekk du vil, uten at trangsynte byrokrater skulle brydd seg... Endret 14. oktober 2007 av OZ-Racing Lenke til kommentar
Hetland Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 kan kjøre med f,eks 10*18" bak og 8,5*18" fremme, dette er lovlig, men det er ikke lovlig å kjøre med 10*18" bak og 8,5*17" fremme. Lenke til kommentar
Semikolon Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 berre for å nevne det en gang til.... Siden du vil ha det dokumentert siterer jeg Kjøretøyforskriften;"Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a." Ser noen nevner noe med aksel her, og jeg regner med at det de egentlig mener/har hørt er at dekk på samme aksel skal ha tilnærmet like egenskaper, dvs ikke et blankslitt og ett nytt dekk på samme aksel. 8,5" og 10" har vanlegvis ikkje samme dekkdimensjon og er like ulovlig som 17" og 18" på samme bil viss bilen ikkje er godkjent med den dimensjonen. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 (endret) Og uansett om man får presset på samme dimensjon vil forskjellig bredde på felg foran/bak ikke bli godkjent om man følger reglene (med mindre den har originalt forskjellig som nevnt tidligere). Endret 14. oktober 2007 av Marvil Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Gi en lang faen imo. Det verste jeg kan se for meg skjer er at du får en 2'er feil på EU-kontroll. Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Biltilsynet bruker ikke å være så glade for forskjellig dimmensjon forran og bak. Da bør bilen være levert med det fra fabrikk. På BMW 3-serie kan du foreksempel få det godkjent fordi m3 har forskjellig dim forran og bak. Men da må du kjøre nøyaktig samme dimmensjonene. Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Biltilsynet bruker ikke å være så glade for forskjellig dimmensjon forran og bak. Da bør bilen være levert med det fra fabrikk. På BMW 3-serie kan du foreksempel få det godkjent fordi m3 har forskjellig dim forran og bak. Men da må du kjøre nøyaktig samme dimmensjonene. mhm, audi A8 har også breiere hjul foran enn bak, samme med RX7 tror jeg Lenke til kommentar
Semikolon Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 det er mange bilar som har ulik dimensjon framme og bak. dette er helt normalt på bilar med litt motor og spesielt dei med bakhjulstrekk, dette for å få mest muleg grep på drivakslingen. samme dimensjon framme vil gjere styring veldig vanskelig (tenk deg 275-295 framme på en viper, mercedes e-klasse eller bmw m3) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå