Millmax Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Hei! Trenger å få fastsatt noen grenser i fjellheimen og leter i den forbindelse etter en GPS som kan gi meg posisjon innenfor ca. 1 meter. Hva må til for å oppnå en slik nøyaktighet, kan man leie denne typen spesialutstyr noe sted? Lenke til kommentar
poe Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Hei!Trenger å få fastsatt noen grenser i fjellheimen og leter i den forbindelse etter en GPS som kan gi meg posisjon innenfor ca. 1 meter. Hva må til for å oppnå en slik nøyaktighet, kan man leie denne typen spesialutstyr noe sted? 9446200[/snapback] Mener bestemt at kommunen du bor i skal ha slikt utstyr. Hadde iallefall her jeg bor. Da jeg bygde hus, kom de og fastsatte grensene med centimeters nøyaktighet. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 (endret) Og jeg trodde bare at militæret hadde dem? Hvis kommunen har dem, så må jo terroristene kunne kjøpe dem og? Trodde poenget med unøyaktigheten var at bombene ikke skulle treffe blink hver gang... Endret 8. september 2007 av Kerrigan Lenke til kommentar
Millmax Skrevet 8. september 2007 Forfatter Del Skrevet 8. september 2007 Unøyaktigheten du snakker om var vel de amrikanske myndigheters kryptering av GPS signalet som ble fjernet for noen år siden.. Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Unøyaktigheten du snakker om var vel de amrikanske myndigheters kryptering av GPS signalet som ble fjernet for noen år siden.. 9454866[/snapback] Korrekt, i mai år 2000 fjernet det amerikanske militæret en nedre nøyaktighetsgrense på 100 meter for sivilt gps-utstyr. I dag er de fleste gps'er nøyaktige ned til ca 3 meter. Lenke til kommentar
poe Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Og jeg trodde bare at militæret hadde dem?Hvis kommunen har dem, så må jo terroristene kunne kjøpe dem og? Trodde poenget med unøyaktigheten var at bombene ikke skulle treffe blink hver gang... 9454399[/snapback] Den som kommunen brukte, var koblet til eget nett via radio, samtidig som den benyttet gps signaler. Ganske stor sak med ei lang antenne på. Lenke til kommentar
Foxteren Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Alle stikkere som stikker ut tomter og liknende bruker slikt utstyr. Hør med en lokal entrepenør! Lenke til kommentar
Jester7 Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 GPS med differensiell mottaker har vel en nøyaktighet på ca 1 meter. Har du RTK-mottaker kommer du vel ned på ca 5cm. Dette krever derimot ekstra utstyr, tviler på at normale håndholdte GPS-er har slik. DGPS og RTK-baser seg på at man mottar korreksjoner over UHF eller satellitt. Lenke til kommentar
Millmax Skrevet 10. september 2007 Forfatter Del Skrevet 10. september 2007 Får vel se hva jeg finner av lokale entreprenører i Ål, og heller leie en fyr med ryggsekk og store antenner istedet for å forsøke å oppdrive slikt utstyr selv. Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 (endret) Det finnes vel tjenester som kan gi deg ned til 20 cm nøyaktighet med GPS eller bedre, men aner ikke hva de koster og tviler på at de er beregnet for privatpersoner. Endret 5. oktober 2007 av Blackslash Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Skal du fastsette grenser snakker du med oppmålingsavdelingen i kommunen og betaler for ei grensepåvisning/kartforretning. Dette blir gjort med GPS RTK utstyr som har 1 cm nøyaktighet. Dette utstyret er så kostbart at det blir ikke lånt ut. (En komplett GPS RTK rover koster bortimot 200.000 + moms) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå