Diskuterer Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Hei =) Jeg mangler bare 1 oppgave da har jeg klart meg =) Skriv K for kjemisk reaksjon Skriv F for fysisk forandring ______________________________________________ Når vannet koker, slik at det blir dannet vanndamp = K eller F ? Gjær omdanner sukker til alkohol og vann = K eller F ? Fotosyntese = K eller F ? Bensin brenner i en bensin motor = K eller F ? Mat svir seg i en stekepanne K eller F ? Et stearinlys smelter = K eller F ? Snø smelter til vann = K eller F ? Neglelakkfjerner fordamper = K eller F ? tusen takk for alle svarene =) Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 (endret) Har du egentlig lært noe dersom noen setter seg ned og skriver K eller F bak alle linjene? Hvis du gjør et forsøk på å forklare hva som skiller en kjemisk reaksjon fra en fysisk forandring så er sikkert folk mer villig til å hjelpe. Det vil antakeligvis hjelpe deg bedre til å svare på oppgavene selv også. Hvis du ikke vet om snø som smelter er en kjemisk reaksjon eller en fysisk forandring tror jeg ikke du har lest godt nok i bøkene dine. Jeg har dessuten sett at dette er 3 posten med relativt enkle oppgaver fra samme naturfagsleksen du poster. Svarene du fikk i den ene posten din bør du kunne bruke litt her. Endret 7. september 2007 av Ekko Lenke til kommentar
Diskuterer Skrevet 7. september 2007 Forfatter Del Skrevet 7. september 2007 Hei =) Jeg mangler bare 1 oppgave da har jeg klart meg =) Skriv K for kjemisk reaksjon Skriv F for fysisk forandring ______________________________________________ Når vannet koker, slik at det blir dannet vanndamp = K eller F ? Gjær omdanner sukker til alkohol og vann = K eller F ? Fotosyntese = K eller F ? Bensin brenner i en bensin motor = K eller F ? Mat svir seg i en stekepanne K eller F ? Et stearinlys smelter = K eller F ? Snø smelter til vann = K eller F ? Neglelakkfjerner fordamper = K eller F ? tusen takk for alle svarene =) 9445613[/snapback] Men jeg har lest mye.. JEg er ikke født her, og har ikke bodd i Norge mer enn 3 år.. da du sa at jeg ikke leste ... følte jeg som om jeg var den eneste i verden som ikke er flink til å lese.. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Men jeg har lest mye.. JEg er ikke født her, og har ikke bodd i Norge mer enn 3 år.. da du sa at jeg ikke leste ... følte jeg som om jeg var den eneste i verden som ikke er flink til å lese.. 9446465[/snapback] Ut ifra så godt som du skriver norsk ville jeg ikke tro du har noen problemer med å forstå norsk tekst. At du skal føle deg som "den eneste i verden som ikke er flink til å lese" pga det jeg skrev høres litt fintfølende ut. Men prøv å forklare hva en fysisk forandring er og hva en kjemisk reaksjon er med dine egne ord, så vil sikkert folk hjelpe deg. Det er jo ikke å besvare oppgavene som egentlig er poenget her, poenget er å lære seg forskjellen på disse begrepene. Lenke til kommentar
Matias Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Hei =) Jeg mangler bare 1 oppgave da har jeg klart meg =) Skriv K for kjemisk reaksjon Skriv F for fysisk forandring ______________________________________________ Når vannet koker, slik at det blir dannet vanndamp = K eller F ? f Gjær omdanner sukker til alkohol og vann = K eller F ? k Fotosyntese = K eller F ? k Bensin brenner i en bensin motor = K eller F ? k Mat svir seg i en stekepanne K eller F ? f Et stearinlys smelter = K eller F ? k Snø smelter til vann = K eller F ? f Neglelakkfjerner fordamper = K eller F ? k tusen takk for alle svarene =) Tror jeg. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Mat svir seg i en stekepanne K eller F ? f Et stearinlys smelter = K eller F ? k Neglelakkfjerner fordamper = K eller F ? k Tror jeg. 9460095[/snapback] Siden man likevel har stukket hull på boblen her så får jeg komme med et lite innspill: Kjemisk reaksjon slik jeg ville tolket det er om det dannes nye sammensetninger under reaksjonen. Fysisk forandring er hvis man har samme stoffet, men i en annen form (fast/flytende/damp) Jeg ville derfor tro at både neglelakkfjerner som fordamper og stearin som smelter (ikke brenner) er fysiske forandringer, ikke kjemiske. Den fastbrente maten er jeg virkelig ikke sikker på, men hadde gjerne satt denne på kjemisk om jeg måtte velge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå