supermodps2 Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 (endret) Heija! Tenkte å starte en tråd jeg, om hva du tenker mest på når du programmerer. Rett og slett fordi jeg er intresert i hva andre gjør. Gjerne forklar hvorfor du prioriterer det forran det osv. Her er min rekkefølge i over hva jeg tenker på, har også sagt litt om pungtene hvor jeg gjør det. 1. Struktur i kode - Gjør det lettere å oppgradere systemet etterpå. - Bruker ofte klasser som er laget av andre og meg selv for å forminske kodingen ( Gjelder spesielt mysql spørringer. - Bruker (4 space istedet for TAB fordi jeg bruker ofte forskjellige editorer). - Mappe strukuren er også viktig, pleier å ha en index fil i rooten og flere under mapper som "functions/" "classes/" "templates/" "language/" etc. 2. Sikkerhet - Alltid filtere data fra absolutt alt som brukere kan endre. spesielt $_GET og $_POST variabler. I noen sammenhenger også $_SESSION. - Alle autentiserings systemer må være bra oppbygget. 3. Ytelse. - Tenker alltid "Bruk minst mulig mysql query's. Lag heller gode querys. - Aldri bruke unødvendig mange variabler. - Være forsiktig med å bruke mysql spørringer inne i en loop. 4. GUI - GUIet dvs. all html kodingen lager jeg alltid ganske sent i koden. Prioriterer heller ikke GUIet så mye. edit: skriveleif Endret 7. september 2007 av supermodps2 Lenke til kommentar
pulse Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 (endret) 1. Strukturering / Målretning - Hva er målet jeg skal nå, Og hvordan kan jeg mest effiktivt nå det. - Hva slags muligheter skal endelig produkt inneholde. 2. Planlegging - Kladding database og variabler. (passe på at databaser ikke inneholder doble data) 3. Sikkerhet - Som nevt over 4. Ytelse - Som nevnt over. - Dele opp filer så kun det som er nødvendig blir inkludert fra biblioteker. - Passe på at en funksjon ikke har for mange "veier" og ta, men heller lage fler funksjoner som gjør forskjellige ting uten unødvendige omregninger. - Lager alle klasser selv da jeg vet hva som trengs, og jeg er 100% sikker hva som skjer til enhver tid. 5. GUI - Passe på at sytemet kan brukes og forstås, er enkelt og effektivt for dem brukere som skal bruke det i ettertid. - Passe på at nettsiden fungerer og ser tilnermet lik ut i FF, Opera og IE - Gjøre brukeropplevelsen behagelig og enkel (selv om det som skjer bak kulissene er avansert). - Prioriterer GUI høyt (men kan lite om grafikk, så lar andre ta seg av photoshop jobbinga) 6. Struktur i kode - Bruker tab istedet for space sånn at det er lettere for andre og overta / oppdatere / endre osv i koden. (folk kan da selv sette den opp som dem vil.) - Mappe struktur og logiske filnavn. - Oppdeling av filer (skille klasser, ren php kode, html, css osv). Endret 7. september 2007 av pulse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå