Gå til innhold

Hva tenker du mest på når du programmerer PHP?

Anbefalte innlegg

Heija!

Tenkte å starte en tråd jeg, om hva du tenker mest på når du programmerer. Rett og slett fordi jeg er intresert i hva andre gjør. Gjerne forklar hvorfor du prioriterer det forran det osv.

Her er min rekkefølge i over hva jeg tenker på, har også sagt litt om pungtene hvor jeg gjør det.

1. Struktur i kode

- Gjør det lettere å oppgradere systemet etterpå.

- Bruker ofte klasser som er laget av andre og meg selv for å forminske kodingen ( Gjelder spesielt mysql spørringer.

- Bruker (4 space istedet for TAB fordi jeg bruker ofte forskjellige editorer).

- Mappe strukuren er også viktig, pleier å ha en index fil i rooten og flere under mapper som "functions/" "classes/" "templates/" "language/" etc.

2. Sikkerhet

- Alltid filtere data fra absolutt alt som brukere kan endre. spesielt $_GET og $_POST variabler. I noen sammenhenger også $_SESSION.

- Alle autentiserings systemer må være bra oppbygget.

3. Ytelse.

- Tenker alltid "Bruk minst mulig mysql query's. Lag heller gode querys.

- Aldri bruke unødvendig mange variabler.

- Være forsiktig med å bruke mysql spørringer inne i en loop.

4. GUI

- GUIet dvs. all html kodingen lager jeg alltid ganske sent i koden. Prioriterer heller ikke GUIet så mye.

edit: skriveleif

Endret av supermodps2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Strukturering / Målretning

- Hva er målet jeg skal nå, Og hvordan kan jeg mest effiktivt nå det.

- Hva slags muligheter skal endelig produkt inneholde.

2. Planlegging

- Kladding database og variabler. (passe på at databaser ikke inneholder doble data)

3. Sikkerhet

- Som nevt over

4. Ytelse

- Som nevnt over.

- Dele opp filer så kun det som er nødvendig blir inkludert fra biblioteker.

- Passe på at en funksjon ikke har for mange "veier" og ta, men heller lage fler funksjoner som gjør forskjellige ting uten unødvendige omregninger.

- Lager alle klasser selv da jeg vet hva som trengs, og jeg er 100% sikker hva som skjer til enhver tid.

5. GUI

- Passe på at sytemet kan brukes og forstås, er enkelt og effektivt for dem brukere som skal bruke det i ettertid.

- Passe på at nettsiden fungerer og ser tilnermet lik ut i FF, Opera og IE

- Gjøre brukeropplevelsen behagelig og enkel (selv om det som skjer bak kulissene er avansert).

- Prioriterer GUI høyt (men kan lite om grafikk, så lar andre ta seg av photoshop jobbinga)

6. Struktur i kode

- Bruker tab istedet for space sånn at det er lettere for andre og overta / oppdatere / endre osv i koden. (folk kan da selv sette den opp som dem vil.)

- Mappe struktur og logiske filnavn.

- Oppdeling av filer (skille klasser, ren php kode, html, css osv).

Endret av pulse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...