fa2001 Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Jeg har brukt alt for mye tid på å få inn NRK, men klarer ikke å legge det fra meg... Jeg har et TerraTec Cinergy HT, USB-basert TV-kort. Når jeg zapper inn på en DVB-T (digitalt bakkenett)- kanal, så får jeg opp et bilde, men det er mange "feil" på det. Det er firkantede blokker som flimrer, med innhold som ikke stemmer med resten av bildet (kan være forskjøvet i tid e.l.). De blir også noen ganger forvrengt (dvs. striper som i "interlacing" vises tydelig). På områder av bildet som ikke forandrer seg så mye, er det helt klart, og stort sett uten feil. Jeg får ikke noen lyd (muligens av mangel på codec). Jeg bruker TerraTec sitt program for å vise TV, med ATI's H.264-codec (har et Radeon HD 2400 skjermkort som gjør noe av dekodingen i hardware, så vidt jeg har forstått). Jeg har også prøvd med en demoversjon av MainConcept sitt H.264 codec. Kan det være noe galt med software? Bør jeg prøve andre codec? Jeg har prøvd med to forskjellige (men relativt små) antenner. Jeg bor i Asker. Vet ikke om signalet kan være for dårlig? Under "signal strenght" har jeg alt mellom 30% og 90%. På signal quality har jeg 98-100%, men man vet ikke om dette er noe å stole på. Her er en fil med mottatte DVB-signaler fra NRK: http://www.fa2k.net/nrk.ts (regner med at jeg ikke bryter noen opphavsrett med dette helt ødelagte klippet). Det ser bedre ut "live", med ATI's codec enn det ser ut hvis man spiller denne av i VLC. Jeg er likevel ganske sikker på at dette er tilnærmet lik de rådataene som Terratec's program mottar. Det skal altså ikke være noen transkoding, men den filtrerer nok ut den rette MPEG streamen. Lenke til kommentar
Nator Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Gammel tråd, men vil bare svare slik at andre som finner den får svar. Det er et codec problem. CoreAVC, Cyberlink eller PureVideo 2 er alternativer en kan teste ut. Lenke til kommentar
wiak Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 (endret) https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=900067 prøv en annen video render og ja cyberlink og VMR9 er vist beste har jeg funnet ut signal styrken og kvalittet har også mye å si med blocks Endret 25. januar 2008 av wiak Lenke til kommentar
fa2001 Skrevet 17. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2008 Hei! Glemte helt denne tråden, og begynte på nytt (sorry). Jeg var innom DVBviewer, men fordi dette er bare en test, ønsket jeg ikke å bruke mer penger på det. Jeg fant en alternativ løsning med MediaPortal. Den er ikke så elegant som DVBviewer, men hvis noen bare vil teste mulighet for mottak, er den grei, og fungerer 90% for TV (ukrypterte) og delvis for radio. Fungerer som en midlertidig løsning før Linux-støtten kommer, for min del: TV: Bilde OK, lyd OK, aspect ratio stort sett OK, men ved 4:3 video får man små sorte streker over/under bildet med en widescreen skjerm. Dette kan fikses med "zoom"-valget. Jeg har ikke fått undertekster til å fungere. Radio: Etter at man har valgt en kanal, kan man ikke skifte kanal igjen. Krav: -Testet med TerraTec Cinergy Hybrid T USB XS TV kort koblet til en antenne -Testet med Win. Vista, men XP går sannsynligvis bra -Videokodek: * Fungerer: CyberLink PowerDVD 7 Ultra (Max?), MainConcept * Fungerer ikke: ffdshow, Sonic AVC * Jeg bruker MainConcept Demo. Denne plasserer en liten logo i hjørnet av skjermen. -Bruker 36% av min AMD TurionX2 1.8GHz CPU, jevnt fordelt mellom kjernene. Programmet man skal installere er MediaPortal http://www.team-mediaportal.com/ + TvServer plugin. Man må også installere en rekke "dependencies", dvs. programmer som kreves. Jeg ville nølt med å legge det inn på hoved-maskinen min, fordi den krever bl.a. at Microsoft SQL-server (gratis versjon) kjører hele tiden! Fremgangsmåte 1) Last ned og installer MediaPortal fra linken over 2) Hvis du ikke har noe i mot engels med tysk aksent, her er en video som forklarer hele prosessen: http://www.team-mediaportal.com/tv-server_tutorial.html Det tok meg ca. 20 min., varierer nok mye avhangig av PC og linje. Hilsen -fa2k Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Litt retting/presisering Krever: MP 0.2.3.0 + SVN (siste patch helst) TVE3 (server) SVN MS eller MY SQL Codecs etc.: Lydcodec (Monogram) for HE-AAC er INTEGRERT (ingen dem, logo e.l.) Trenger ellers ikke annet enn eks. FFDShow og/eller andre dekodere som Cyberlink (+ XP/Vista selvf). Lenke til kommentar
fa2001 Skrevet 18. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2008 (endret) Hei! Takk til Spragleknas for presiseringene. Her er noen oppdateringer til min forrige melding, og litt mer info. Undertekster: Jeg fant en meny for undertekster i klienten (MP) sin config. Det fungerer fint under nyhetene nå! VIDEOKODEK: Det er gode sjanser for at CoreAVC også kan dekode videoen, men det får jeg ikke testet. Nyeste FFDShow (ffdshow_rev1900_20080315_xxl.exe) klarer dessverre ikke dekodingen (ikke noe bilde eller lyd kommer). Avhengig av innstillingene, faller den tilbake på et annet codec, og man merker ingen ting. Beklager at meldingen over endte så brått, og jeg har dessverre ikke tid til å lage en utførlig beskrivelse nå heller. Her er litt mer detaljer, for å gi et overblikk over prosedyren. 1) Last ned MediaPortal 0.2.3.0, og installer den. 2) Last ned en SVN-build-installerer, f.eks. for 16.mars: MediaPortal-svn--03-16-2008--05-06-Rev17991.exe, finnes i dette forumet: http://forum.team-mediaportal.com/nightly-...-3-0-final-229/ Installer denne. Den oppgraderer MediaPortal til nyeste versjon. 3) Installer SQL-server. Det er en del spesielle valg som må til; her er det en fordel å se videoen eller slå opp i dokumentasjonen. 4) Installer nyeste versjon av TV-server: last ned f.eks. tvengine3-03-15-2008--05-09h--Rev17967.zip fra http://forum.team-mediaportal.com/untested...tly-builds-197/ På slutten av installasjonen fikk jeg en feilmelding, og den ville ikke installere. Dette er pga. UAC i Vista. Løsning: åpne et DOS-vindu som administrator, og dra setupfilen inn i det. Trykk på enter for å kjøre. Setup.msi installerer serveren, som blir en NT Service, og SetupPlugin.msi installerer "klienten". 5) Konfigurer server. Mye er selvforklarende, den har bl.a. lagt inn norske frekvenser for søk etter kanaler. Kanalsøk gjøres under TV Servers (ikke TV Channels). Pass på at serveren har tilgang til mappene som TV lagres i. Dette er i orden med standardmappene, men ikke med Mine Videoer (i mitt tilfelle). 6) Test oppsettet og enjoy Til slutt vil jeg si at MediaPortal er et mye bedre program enn jeg kan ha fitt uttrykk for i den forrige meldingen. Det er bygget på Xbox Media Center, som sikkert mange er kjent med. Endret 18. mars 2008 av fa2001 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå