FfernWeerg Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Hei Jeg trenger en ny harddisk, og tenker på denne (siden den ser ut til å ha fått bra anmeldelser overall, særlig på lyd og stabilitet), men jeg leste på et forum at det er noe med RAID-harddisker, eller ihvertfall denne, som gjør at de(n) kanskje er dårlige til vanlig pc-bruk (noe med at den kan "droppes" fra systemet dersom den bruker for lang tid på å lete etter en blokk?), og egentlig bedre egnet til server-bruk..? Nå vet jeg strengt tatt ekstremt lite om harddisker, og jeg aner ikke hva RAID er for noe, men jeg trenger noe som er pålitelig og stillegående, og hvis jeg tenker på pris kan jeg nok ikke gå for langt forbi denne. Jeg vil likevel ha minimum 500gb. Harddisken skal hovedsakelig brukes til lagring av data; jeg har ikke tenkt å ha programmer som kjører fra den, men lydfiler og filmer vil jeg helst ha frem uten problemer. Det er også slik at det er snakk om personlige prosjekter og ikke nødvendigvis så mange mp3'er eller slikt, så jeg vil helst unngå å stå i fare for å miste dataene. Jeg kan også godt ta en ekstern harddisk (hvis det blir billigere, for eksempel), men da er det så vidt jeg har skjønt enda viktigere at den er pålitelig. Jeg har ikke noe spesielt behov for det, da jeg ikke ser for meg noen situasjon hvor jeg har behov for å bære harddisken min med meg. Hovedkort: Asus p5ld2 Noen som har noen forslag eller kommentarer? Lenke til kommentar
brickhead Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Fra WDCs produktside: Frequently Asked QuestionsQ: Regular 7200 RPM desktop drives run fine in RAID environments; why do I need these drives? A: Unlike regular desktop drives, WD RE2 hard drives are engineered and manufactured to enterprise-class standards and include features such as Time-limited Error Recovery, Active Power Save, and RAFF that make them an ideal solution for RAID. Q: What is time-limited error recovery and why do I need it? A: Desktop drives are designed to protect and recover data, at times pausing for as much as a few minutes to make sure that data is recovered. Inside a RAID system, where the RAID controller handles error recovery, the drive needn't pause for extended periods to recover data. In fact, heroic error recovery attempts can cause a RAID system to drop a drive out of the array. WD RE2 is engineered to prevent hard drive error recovery fallout by limiting the drive's error recovery time. With error recovery factory set to seven seconds, the drive has time to attempt a recovery, allow the RAID controller to log the error, and still stay online. Q: Don’t I need SCSI data integrity For RAID environments? A: These drives include 32-bit CRC error checking for all bits transmitted: command, data, and status and error checking to compare the data read back from the hard drive to the data originally written to the hard drive. Lenke til kommentar
FfernWeerg Skrevet 7. september 2007 Forfatter Del Skrevet 7. september 2007 Ok, så det betyr altså at denne disken ikke lider av det problemet med å droppes fra systemet? Men betyr dette altså at den vil fungere bra til mitt bruk? Og vil den fungere på hovedkortet mitt? Er det eventuelt noen bedre / like bra (med spesielt fokus på støysvakhet og stabilitet), men billigere disker der ute? Lenke til kommentar
FfernWeerg Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 Noen som har noen forslag? Lenke til kommentar
brickhead Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Siden du ikke skal sette flere disker i RAID, trenger du ikke en RE. Det er faktisk bare en fordel i ditt tilfelle om harddisken gjør en innsats for å gjenopprette sektorer med feil på (noe som kunne forårsaket timeout og utmelding i et RAID). Tilsvarende SE-disk er det litt sparsomt med nettbutikker som har, men hva med en disk fra AV-serien som er beregnet på kontinuerlig drift og f.eks. videoopptak? https://prisguiden.no/product.php?productId=70147 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå