Skribenten_ Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 jeg lurer på hvordan man går frem for å få dagpenger fra NAV. jeg har sagt opp jobben min, men skal selvfølgelig skaffe meg ny så raskt som mulig. men dersom det da skulle være slik at jeg går over lengre periode uten jobb. hva skal jeg gjøre da? hvilket kriterier vil NAV stille til meg for at jeg får dagspenger? hva kommer dem til å spørre om på intervjuet? kan det være mulig at jeg faktisk ikke får noe støtte fordi det var jeg som selv sa opp jobben min? hvor mye i uken kan jeg eventuelt regne med å få. håper på svar. hilsen jan. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Det kan godt hende at du ikke får støtte siden du selv sa opp. Hvor mye du får kommer an på hvor mye du tjente i den forrige jobben og mye annet, så det er ikke så lett å si. Det er nok best å la være å spekulere, så slipper du å bli skuffet. Legg heller forventningene lavt frem til du har brevet med vedtaket i hånda. Lenke til kommentar
Skribenten_ Skrevet 7. september 2007 Forfatter Del Skrevet 7. september 2007 Det kan godt hende at du ikke får støtte siden du selv sa opp. Hvor mye du får kommer an på hvor mye du tjente i den forrige jobben og mye annet, så det er ikke så lett å si. Det er nok best å la være å spekulere, så slipper du å bli skuffet. Legg heller forventningene lavt frem til du har brevet med vedtaket i hånda. 9444651[/snapback] ja men hvis det er av respektable grunner til at jeg sa opp da? en ting er vis du sa opp fordi du er lei, eller fordi du hadde en uheldig episode på julebordet.... osv, men vis grunnen er pga flytting og litt mer slike grunner. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Hvis du har fornuftige grunner til at du sa opp så er det bare å forklare dette for saksbehandler, og hvis du er litt heldig får du sikkert hjelp. Satsene for dagpenger beregnes ut fra de siste tre års inntekt, begrenset oppad til 8 G. Lykke til! Lenke til kommentar
Skribenten_ Skrevet 7. september 2007 Forfatter Del Skrevet 7. september 2007 Hvis du har fornuftige grunner til at du sa opp så er det bare å forklare dette for saksbehandler, og hvis du er litt heldig får du sikkert hjelp. Satsene for dagpenger beregnes ut fra de siste tre års inntekt, begrenset oppad til 8 G. Lykke til! 9444681[/snapback] oja..hmm, kan du forklare litt hva 8 g er? og hordan regner de ut dagspenger ut i fra de 3 foregående årslønnene? deler de det på noe tall eller er prosenten av det? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Hvis du har fornuftige grunner til at du sa opp så er det bare å forklare dette for saksbehandler, og hvis du er litt heldig får du sikkert hjelp. Satsene for dagpenger beregnes ut fra de siste tre års inntekt, begrenset oppad til 8 G. Lykke til! 9444681[/snapback] oja..hmm, kan du forklare litt hva 8 g er? og hordan regner de ut dagspenger ut i fra de 3 foregående årslønnene? deler de det på noe tall eller er prosenten av det? 9444698[/snapback] G, er grunnbeløpet i folketrygden. Tror 8xG, blir noe sånt som 360 000 kr. Ut i fra grunnlaget beregnes så dagpenger. tror man får ca 66% av brutto-beregningsgrunnlag. Med forbehold om at hukommelsen er litt lurvete. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 ja men hvis det er av respektable grunner til at jeg sa opp da? en ting er vis du sa opp fordi du er lei, eller fordi du hadde en uheldig episode på julebordet.... osv, men vis grunnen er pga flytting og litt mer slike grunner. 9444661[/snapback] Jeg er ikke helt sikker på hvordan de tar avgjørelsen, men jeg har fått dagpenger selv om det var jeg som sa opp. Det er imidlertid mulighet for at du ikke får. Hva som er mest sannsynlig vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Hentet fra NAV-hjemmeside. Dagpenger under arbeidsløshet Dagpenger er en delvis erstatning for tapt arbeidsinntekt og skal bidra til å søke og beholde arbeid. Hvem kan få dagpenger? Hovedvilkårene for å få dagpenger er at du: Har fått redusert arbeidstiden din med minst 50 prosent. Har fått utbetalt arbeidsinntekt på minst kr 100 218 i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst kr 200 436 i løpet av de siste 3 avsluttede kalenderårene Er reell arbeidssøker. Er registrert som arbeidssøker, og sender meldekort hver 14. dag. Bor eller oppholder deg i landet. Som hovedregel ikke skal være skoleelev eller student. Du kan også ha rett til dagpenger hvis du er: Permittert helt eller delvis Etablerer egen virksomhet Arbeidsløs grunnet konkurs EØS-borger med visse vilkår Nydimittert vernepliktig Hvordan søker du? Først må du registrere deg som arbeidssøker på nav.no - eller ved NAV lokalt ved personlig fremmøte. Her vil du også kunne få hjelp til å registrere deg elektronisk ved bruk av PC på NAV-kontoret. Du vil også få informasjon om hvordan du kan bruke PC for å sende meldekort elektronisk, søke på stillinger, legge inn din CV etc. Når du har gjort det fyller du ut kravskjema om dagpenger. Det er viktig at du legger ved alle nødvendige dokumenter sammen med skjemaet. Kravskjemaet med vedlegg sendes/leveres NAV lokalt der du bor. Dagpenger kan tidligst utbetales fra og med den dagen du setter fram krav (datoen du registrerte deg som arbeidssøker, blir som hovedregel regnet som dato for krav). De fleste søknader behandles normalt innen 3 uker. Klage på vedtak Mener du at vedtaket er uriktig, kan du klage. Klagen skal være skriftlig og leveres eller sendes NAV lokalt. Du må fortsette å sende inn meldekort selv om du klager. Fristen til å klage er 6 uker regnet fra den dag vedtaket kom i postkassen din. Hvis du har gode grunner til å klage for sent, kan det ses bort fra tidsfristen. Blir klagen tatt til følge, får du etterbetalt dagpenger bare for de periodene du har vært registrert som reell arbeidssøker. Du må også fylle de alminnelige vilkårene for rett til dagpenger. Meldekort Meldekortet som du sender inn forteller om du fortsatt ønsker å stå som arbeidssøker, og om du har arbeidet, evt. Hvor mange timer du har arbeidet i de 14 dagene meldekortet gjelder for. Du må også krysse av for sykdom, ferie, kurs etc. Meldekortene må være nøyaktig utfylt og sendes i rett tid. Dette kan du gjøre selv Registrere deg som arbeidsledig hos NAV Sende elektronisk meldekort Legge ut din CV for arbeidsgivere uten noen annen tilknytning til NAV Søke etter ledige stillinger Abonnere på stillingsannonser via jobbmail Hva kan du få? De første 4 dagene av den dagpengeperioden du har fått innvilget, vil ikke bli utbetalt. Disse dagene kalles ventedager, og tjener som din egenandel. Kun dager hvor alle vilkårene for rett til dagpenger er oppfylt, regnes som ventedager. Hvis du ikke har hatt så mange som 4 slike dager i løpet av de 3 første ukene (for eksempel på grunn av arbeid, ferie eller sykdom), må du søke dagpenger på nytt. Dagpengenes størrelse beregnes ut i fra ditt dagpengegrunnlag. Dagpengegrunnlaget består av arbeidsinntekt og eventuelle folketrygdytelser du fikk utbetalt i siste kalenderår (fjor) eller i gjennomsnitt for de 3 siste årene før du fremmet krav om dagpenger. Ytelsene kan være Dagpenger ved arbeidsløshet Sykepenger Omsorgspenger/pleiepenger/opplæringspenger Foreldrepenger ved fødsel eller adopsjon Svangerskapspenger Selvstendig næringsinntekt kan på visse vilkår regnes med for personer over 64 år. Engangsstønad ved fødsel og inntekter over kr 400 872 regnes ikke med i dagpengegrunnlaget. Dagpengene utgjør pr. dag 2,4 promille av dagpengegrunnlaget. Dette blir i gjennomsnitt 62,4 prosent av tidligere inntekt før skatt. Har du bidragsplikt eller forsørger du barn under 18 år, får du et tillegg på kr 17 pr. barn. Dersom begge foreldre hever dagpenger eller attføringspenger, utbetales tillegget til én av dem. Ferietillegg gis dersom du har mottatt dagpenger i mer enn åtte uker i løpet av kalenderåret. Tillegget utgjør 9,5 % av brutto dagpenger som du har mottatt i opptjeningsåret, og utbetales vanligvis i månedsskiftet januar/februar året etter opptjeningsåret. Dette gjelder selv om dagpengeperioden avsluttes tidligere. Du kan få graderte (reduserte) dagpenger dersom du: Er delvis arbeidsløs og arbeider 50 prosent eller mindre av din fastsatte vanlige arbeidstid. Utbetalingen graderes i forhold til antall timer du har arbeidet i meldeperioden. Er delvis sykemeldt. Mottar graderte pensjoner/ytelser. Hvor lenge kan du få dagpenger? Lengden avhenger av hvor høy arbeidsinntekt du har hatt i kalenderåret før, eller i gjennomsnitt i de 3 kalenderårene før du fremmer krav om dagpenger. 104 uker ved arbeidsinntekt på minst kr 133 624 (2 ganger folketrygdens grunnbeløp) 52 uker ved arbeidsinntekt lavere enn kr 133 624 (2 ganger folketrygdens grunnbeløp), men høyere enn kr 66 812 (folketrygdens grunnbeløp) Særregler for enkelte grupper Nydimitterte vernepliktig kan få dagpenger i maksimalt 26 uker Permitterte kan få dagpenger i inntil 34 uker innenfor en 18-månedersperiode Personer over 64 år kan få dagpenger uavbrutt fram til fylte 67 år Når blir pengene utbetalt? Dagpengene er skattepliktige og utbetales på bakgrunn av innsendt meldekort hver 14. dag. Er meldekortet riktig utfylt og sendt til rett tid, vil utbetalingen skje seks til tolv dager etter at meldekortet er sendt. Miste retten til dagpenger Oppfyller du ikke lenger vilkårene for rett til dagpenger stanses utbetalingen Lenke til kommentar
Skribenten_ Skrevet 7. september 2007 Forfatter Del Skrevet 7. september 2007 Hentet fra NAV-hjemmeside.Dagpenger under arbeidsløshet Dagpenger er en delvis erstatning for tapt arbeidsinntekt og skal bidra til å søke og beholde arbeid. Hvem kan få dagpenger? Hovedvilkårene for å få dagpenger er at du: Har fått redusert arbeidstiden din med minst 50 prosent. Har fått utbetalt arbeidsinntekt på minst kr 100 218 i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst kr 200 436 i løpet av de siste 3 avsluttede kalenderårene Er reell arbeidssøker. Er registrert som arbeidssøker, og sender meldekort hver 14. dag. Bor eller oppholder deg i landet. Som hovedregel ikke skal være skoleelev eller student. Du kan også ha rett til dagpenger hvis du er: Permittert helt eller delvis Etablerer egen virksomhet Arbeidsløs grunnet konkurs EØS-borger med visse vilkår Nydimittert vernepliktig Hvordan søker du? Først må du registrere deg som arbeidssøker på nav.no - eller ved NAV lokalt ved personlig fremmøte. Her vil du også kunne få hjelp til å registrere deg elektronisk ved bruk av PC på NAV-kontoret. Du vil også få informasjon om hvordan du kan bruke PC for å sende meldekort elektronisk, søke på stillinger, legge inn din CV etc. Når du har gjort det fyller du ut kravskjema om dagpenger. Det er viktig at du legger ved alle nødvendige dokumenter sammen med skjemaet. Kravskjemaet med vedlegg sendes/leveres NAV lokalt der du bor. Dagpenger kan tidligst utbetales fra og med den dagen du setter fram krav (datoen du registrerte deg som arbeidssøker, blir som hovedregel regnet som dato for krav). De fleste søknader behandles normalt innen 3 uker. Klage på vedtak Mener du at vedtaket er uriktig, kan du klage. Klagen skal være skriftlig og leveres eller sendes NAV lokalt. Du må fortsette å sende inn meldekort selv om du klager. Fristen til å klage er 6 uker regnet fra den dag vedtaket kom i postkassen din. Hvis du har gode grunner til å klage for sent, kan det ses bort fra tidsfristen. Blir klagen tatt til følge, får du etterbetalt dagpenger bare for de periodene du har vært registrert som reell arbeidssøker. Du må også fylle de alminnelige vilkårene for rett til dagpenger. Meldekort Meldekortet som du sender inn forteller om du fortsatt ønsker å stå som arbeidssøker, og om du har arbeidet, evt. Hvor mange timer du har arbeidet i de 14 dagene meldekortet gjelder for. Du må også krysse av for sykdom, ferie, kurs etc. Meldekortene må være nøyaktig utfylt og sendes i rett tid. Dette kan du gjøre selv Registrere deg som arbeidsledig hos NAV Sende elektronisk meldekort Legge ut din CV for arbeidsgivere uten noen annen tilknytning til NAV Søke etter ledige stillinger Abonnere på stillingsannonser via jobbmail Hva kan du få? De første 4 dagene av den dagpengeperioden du har fått innvilget, vil ikke bli utbetalt. Disse dagene kalles ventedager, og tjener som din egenandel. Kun dager hvor alle vilkårene for rett til dagpenger er oppfylt, regnes som ventedager. Hvis du ikke har hatt så mange som 4 slike dager i løpet av de 3 første ukene (for eksempel på grunn av arbeid, ferie eller sykdom), må du søke dagpenger på nytt. Dagpengenes størrelse beregnes ut i fra ditt dagpengegrunnlag. Dagpengegrunnlaget består av arbeidsinntekt og eventuelle folketrygdytelser du fikk utbetalt i siste kalenderår (fjor) eller i gjennomsnitt for de 3 siste årene før du fremmet krav om dagpenger. Ytelsene kan være Dagpenger ved arbeidsløshet Sykepenger Omsorgspenger/pleiepenger/opplæringspenger Foreldrepenger ved fødsel eller adopsjon Svangerskapspenger Selvstendig næringsinntekt kan på visse vilkår regnes med for personer over 64 år. Engangsstønad ved fødsel og inntekter over kr 400 872 regnes ikke med i dagpengegrunnlaget. Dagpengene utgjør pr. dag 2,4 promille av dagpengegrunnlaget. Dette blir i gjennomsnitt 62,4 prosent av tidligere inntekt før skatt. Har du bidragsplikt eller forsørger du barn under 18 år, får du et tillegg på kr 17 pr. barn. Dersom begge foreldre hever dagpenger eller attføringspenger, utbetales tillegget til én av dem. Ferietillegg gis dersom du har mottatt dagpenger i mer enn åtte uker i løpet av kalenderåret. Tillegget utgjør 9,5 % av brutto dagpenger som du har mottatt i opptjeningsåret, og utbetales vanligvis i månedsskiftet januar/februar året etter opptjeningsåret. Dette gjelder selv om dagpengeperioden avsluttes tidligere. Du kan få graderte (reduserte) dagpenger dersom du: Er delvis arbeidsløs og arbeider 50 prosent eller mindre av din fastsatte vanlige arbeidstid. Utbetalingen graderes i forhold til antall timer du har arbeidet i meldeperioden. Er delvis sykemeldt. Mottar graderte pensjoner/ytelser. Hvor lenge kan du få dagpenger? Lengden avhenger av hvor høy arbeidsinntekt du har hatt i kalenderåret før, eller i gjennomsnitt i de 3 kalenderårene før du fremmer krav om dagpenger. 104 uker ved arbeidsinntekt på minst kr 133 624 (2 ganger folketrygdens grunnbeløp) 52 uker ved arbeidsinntekt lavere enn kr 133 624 (2 ganger folketrygdens grunnbeløp), men høyere enn kr 66 812 (folketrygdens grunnbeløp) Særregler for enkelte grupper Nydimitterte vernepliktig kan få dagpenger i maksimalt 26 uker Permitterte kan få dagpenger i inntil 34 uker innenfor en 18-månedersperiode Personer over 64 år kan få dagpenger uavbrutt fram til fylte 67 år Når blir pengene utbetalt? Dagpengene er skattepliktige og utbetales på bakgrunn av innsendt meldekort hver 14. dag. Er meldekortet riktig utfylt og sendt til rett tid, vil utbetalingen skje seks til tolv dager etter at meldekortet er sendt. Miste retten til dagpenger Oppfyller du ikke lenger vilkårene for rett til dagpenger stanses utbetalingen 9444742[/snapback] bare en siste ting til, det står at saksbehandlingstiden er på 3 uker, jeg jobber ut denne mnd hos min nåværende jobb. dvs. jeg burde registrere meg hos nav og begyne å søke allerede nå da? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Jeg foreslår at du møter opp på NAV. Snakker med din saksbehandler, og tar det videre derfra. Ingenting som slår verdien av menneskelig kontakt. Selv har jeg vært avhengig av stønad et par år nå, og har gjort det til et poeng å bygge opp gode relasjoner til saksbehandler. Har aldri fått avslag på diverse søknader, og fått mere enn den hjelpen som man har krav på. Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Har du sagt opp selv, så er det 8 uker karantene, sist jeg sjekket. Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Har du sagt opp selv, så er det 8 uker karantene, sist jeg sjekket. 9445241[/snapback] Stemmer det. Sier du opp jobben selv, så blir du gående 8 uker, fra siste arbeidsdag til du begynner å få støtte av NAV. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå