Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

El-feil ved lysskifte

snitzel

Anbefalte innlegg

Har et problem med min toyota for øyeblikket. Hver gang jeg vrir på lysvelger, (for å skifte til fjernlys) går sikringen. Har sjekket kabler og div, men lurer kanskje på om det kan være et rele som henger på. Eller om det er noen her som kan dementere eller kanskje t.o.m vet problemet.

Alle forslag mottas med takk. :)

Snitzel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Du vrir vel ikke på bryteren for å skifte til fjernlys? Da skyver du bryteren enten fra eller mot rattet.

Er det når du skal slå på lysene (med lysbryteren) sikringen går?

Lenke til kommentar
Du vrir vel ikke på bryteren for å skifte til fjernlys? Da skyver du bryteren enten fra eller mot rattet.

Er det når du skal slå på lysene (med lysbryteren) sikringen går?

9446155[/snapback]

Sikringen går når jeg vrir på bryter. Mulig feilen sitter i vridbryter da.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Merk deg hvilke(n) sikring(er) som ryker. Det er sikkert en kontakt på ledningen mellom bryteren og el-nettet i bilen, som går videre til rele og lamper. Finn denne kontakten, og mål om det er kortslutning mellom jord og de ledningene som blir strømførende når bryteren er på. Hvis ikke, ligger feilen trolig i bryteren. Dersom du ikke har skjema for bilen, er det enkleste å plukke ut en bryter hos høgger'n og prøve.

Lenke til kommentar

Du vrir ikke for å skifte til fjernlys, det er helt klart. Du trekker til deg hendelen. Jeg mener bestemt at det ikke kan skje noen kortslutning i bryteren. Der er det bare + fra batteriet. Feilen ligger muligent i pæra? Prøv å ta av pluggen på pærene, hvis sikringen går fremdeles er det feil i ledning. Releer kan heller ikke normalt gi kortslutning.

Lenke til kommentar
Når du vrir fra automatisk kjørelys(0) til nærlys, så går sikringen mener du? Hvilken sikring? Er vel ikke uvanlig at nærlys består av opptil 3 sikringer. Hva med bryteren i parklys, ryker noen sikringer da?

9452443[/snapback]

Stemmer. Når jeg vrir fra automatisk kjørelys til parklys går sikring. Kanskje dårlig forklart i innlegget.

Så--- Automatisk kjørelys fungerer, men når jeg vrir på bryter til "hakket" parklys går sikring. Da går også baklyset. Vet ikke om det er en del "tjuvkoblinger" på bilen, men kan vel kanskje virke sånn. Vet ikke om det har noe sammenheng, men dæsjbord lyset funker heller ikke.

Håper det kommer klarere fram mitt spørsmål nå.

Takk for svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...