Slettet profil Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Jeg har sett på Stoolmans PC og så at han hadde helt rå diskytelse. Jeg antar at SAS er fremtidsrettet og at det neppe blir mulig å oppnå vesentlig bedre ytelse for en tilsvarende pris på en god stund. Jeg tenker derfor å anskaffe en kontroller og to disker for å kjøre RAID 0. Systemet jeg har i dag er ASUS P5BE-Plus, 6450, opptil 4*1 GB Crucial DDR2 og xp home. Er det mer som skal til? Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 ville skalffet en vanlig PCI-e (helst 4x eller høyere) SAS hardware raid kontroller for å utnytte diskene. disse koster antageligvis fra 3-6000,-. Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Foreløpig er SAS-grensesnittet mer bedriftsmessig (server) rettet. For "vanlige dødelige" er nok fortsatt IDE, SATA og SCSI det mest nærliggende. Kan hende SAS blir vanligere om noen år, men hold ikke pusten mens du venter på at utviklingen snegler seg avgårde. Lenke til kommentar
Slettet profil Skrevet 7. september 2007 Forfatter Del Skrevet 7. september 2007 Hm, da ble drømmen om bedre I/O plutselig dobbelt så dyr. Hvor stor er forskjellen i overføringshastigehet i praksis eller vva kan man forvente med en rimeligere kontroller basert på PCI/PCI-X? Det bør knuse Raptor i raid 0 for å ha noen hensikt. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 (endret) Jeg kan bekrefte at SAS disker er digg å ha! Har selv 4 stk i raid 0. Seagate 15k 73 gb disker Bare 2 av dem i raid-0 gir lesehastighet på 225MB/s I spillemaskinen min har jeg en LSI raidkontroller som er pci-e x8. Skal man ha diskytelse, så er SAS tingen. Jeg gidder iallefall ikkje ha raptor som er bare litt raskere enn vanlige sata disker. Ellers har jeg jo raid 5 med 4 500gig samsungdisker også. Dette yter jo også greitt nok. Men kontrolleren er "bare" en pci-e x1 da. Men denne yter godt nok da. Edit: Det har ikkje skjedd èn gang at jeg ikkje har kommet først inn på et map på Battlefield 2 (loading av brett) Endret 7. september 2007 av Nizzen Lenke til kommentar
Largie Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Jeg kjøpte en HP DL380 server til å drifte web/mail/backup osv (http://h10010.www1.hp.com/wwpc/no/no/sm/WF25a/1821-1823-377769-377769-12083215-12568366.html) Den benytter 2,5" SAS disker. Meget god throughput og absolutt ingen slowdowns ved stor last. RAID kontrolleren tar seg av mye seff, men IO-en blir et mindre problem. Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Jeg kan bekrefte at SAS disker er digg å ha! Har selv 4 stk i raid 0. Seagate 15k 73 gb disker Bare 2 av dem i raid-0 gir lesehastighet på 225MB/s I spillemaskinen min har jeg en LSI raidkontroller som er pci-e x8. Skal man ha diskytelse, så er SAS tingen. Jeg gidder iallefall ikkje ha raptor som er bare litt raskere enn vanlige sata disker. Ellers har jeg jo raid 5 med 4 500gig samsungdisker også. Dette yter jo også greitt nok. Men kontrolleren er "bare" en pci-e x1 da. Men denne yter godt nok da. 9445520[/snapback] Bråker ikke disse diskene noe sinnsykt? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 (endret) Jeg kan bekrefte at SAS disker er digg å ha! Har selv 4 stk i raid 0. Seagate 15k 73 gb disker Bare 2 av dem i raid-0 gir lesehastighet på 225MB/s I spillemaskinen min har jeg en LSI raidkontroller som er pci-e x8. Skal man ha diskytelse, så er SAS tingen. Jeg gidder iallefall ikkje ha raptor som er bare litt raskere enn vanlige sata disker. Ellers har jeg jo raid 5 med 4 500gig samsungdisker også. Dette yter jo også greitt nok. Men kontrolleren er "bare" en pci-e x1 da. Men denne yter godt nok da. 9445520[/snapback] Bråker ikke disse diskene noe sinnsykt? 9445535[/snapback] Når diskene ikkje skriver, så hører man ikkje diskene! De er faktisk stillere enn de fleste satadiskene jeg har! Når diskene skriver kommer det en sexy knitrelyd Denne lyden er ikkje så veldig høy, men man hører det. Dette er da med max skriving. Når man ikkje kopierer større mengder data, så merker man ikkje noe til dem. Det at SAS disker eller SCSI disker bråker noe vanvittig, har vel noe med at folk har vært i et serverrom en plass, og hørt at det bråker noe voldsomt der inne. Dette er da IKKE diskene som bråker (nyere type), men viftene som er i rack. Dette er vifter som er små (passer til 1U eller 2U units), og snurrer på 10 000 rpm eller mere Endret 7. september 2007 av Nizzen Lenke til kommentar
Slettet profil Skrevet 7. september 2007 Forfatter Del Skrevet 7. september 2007 Likte den kommentaren om BF. Skikkelig dårlig grunn til å bruke 6 store på diskoppsettet, men akkurat en sånn som jeg trenger :-) ... Får begynne å spare skjønner jeg. Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Jeg kan bekrefte at SAS disker er digg å ha! Har selv 4 stk i raid 0. Seagate 15k 73 gb disker Bare 2 av dem i raid-0 gir lesehastighet på 225MB/s I spillemaskinen min har jeg en LSI raidkontroller som er pci-e x8. Skal man ha diskytelse, så er SAS tingen. Jeg gidder iallefall ikkje ha raptor som er bare litt raskere enn vanlige sata disker. Ellers har jeg jo raid 5 med 4 500gig samsungdisker også. Dette yter jo også greitt nok. Men kontrolleren er "bare" en pci-e x1 da. Men denne yter godt nok da. 9445520[/snapback] Bråker ikke disse diskene noe sinnsykt? 9445535[/snapback] Når diskene ikkje skriver, så hører man ikkje diskene! De er faktisk stillere enn de fleste satadiskene jeg har! Når diskene skriver kommer det en sexy knitrelyd Denne lyden er ikkje så veldig høy, men man hører det. Dette er da med max skriving. Når man ikkje kopierer større mengder data, så merker man ikkje noe til dem. Det at SAS disker eller SCSI disker bråker noe vanvittig, har vel noe med at folk har vært i et serverrom en plass, og hørt at det bråker noe voldsomt der inne. Dette er da IKKE diskene som bråker (nyere type), men viftene som er i rack. Dette er vifter som er små (passer til 1U eller 2U units), og snurrer på 10 000 rpm eller mere 9445561[/snapback] Så hvis jeg forstår deg rett...ved skriving så er det samme sexy knitrelyd som på WD Raptor, mens lesing faktisk er ganske stillegående? Også interessant om hva ytelsen hadde vært på en singledisk og ikke raid Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 (endret) Single SAS seagate 15k er ca 125 MB/ Lesing Ville bare nevne at 4 stk i raid-0 gir lesehastighet på beskjedne 360 MB/s Endret 7. september 2007 av Nizzen Lenke til kommentar
Largie Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Sjekk spekken: http://h10010.www1.hp.com/wwpc/no/no/sm/WF...8-57657449.html Disse diskene har oppgitt 3000MB/s som standard... Skriving/lesing på dem er helt rått Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Sjekk spekken:http://h10010.www1.hp.com/wwpc/no/no/sm/WF...8-57657449.html Disse diskene har oppgitt 3000MB/s som standard... Skriving/lesing på dem er helt rått 9445934[/snapback] Dette er teoretisk lesing fra buffer i harddisken. Denne harddisken du linker til er bare 10 000 rpm, Jeg har 15 000 rpm og er dermed raskere enn den du linker til. Sånn er det med den saken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå