Peppep Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Jeg har seminaroppgave på exfac om reelle hensyn i rettsanvendelsesprosessen. Er det noen som har forslag til dommer som eksemplifiserer dette godt? Lenke til kommentar
Radial Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 (endret) Hmm. Hvor godt har du lett selv da? Den dommen som jeg først og fremst forbinder med reelle hensyn som sentral rettskilde er "to mistenkelige personer" - Rt. 1952 s. 1217 (artig lesning, selv om man ikke er jurist). Andre sentrale dommer i denne forbindelse er jo strandlovdommen (Rt. 1970 s. 67 - den referansen husket jeg faktisk selv) og den såkalte sykejournaldommen (Rt. 1977 s. 1035). Det som kjennetegner disse dommene er at Høyesterett går ganske langt i sin rettsskapende virksomhet, og for alvor viser betydningen av Fleischers gamle slagord om at "reelle hensyn er alle rettsreglers mor". Endret 7. september 2007 av Radial Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 7. september 2007 Forfatter Del Skrevet 7. september 2007 Jeg har funnet flere eksempler som kan brukes, men ingen av dem er spesielt gode. Problemet er jo at å søke og bla rundt i Lovdata blir veldig "på måfå", og det blir i større grad flaks om jeg finner et godt og illustrerende eksempel. Tenkte derfor at noen her på forumet forbandt temaet med spesielle dommer som kunne være relevant. Takk for tipsene, skal titte nærmere på dem. Er en høyaktuell vinkling på oppgaven min å nettopp se på Hr som rettskaper på tvers av Stortinget (mtp demokratisk legitimitet). Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Hvis du vil ha en nyere dom burde du se på skohæl-dommen som Høyesterett avsa. I den så kom flertallet fram til at miljøhensyn var et reellt hensyn. Husker ikke nummer på den i farten dessverre. Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 14. september 2007 Forfatter Del Skrevet 14. september 2007 Det var Rt-2006-179 - og den er også absolutt relevant og illustrerende. Takk for tips. Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 (endret) Sykejournaldommen (om tilgang til si eiga mappe). edit, ser at Radial allereie har henvist til den. Beklager. Endret 15. september 2007 av olavrv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå