rubrav Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 (endret) Jeg hadde Olympus SP-550 UZ på prøve heime sist helg. Mine erfaringer ble: God på bildekvalitet, blitz, vidvinkel(får med alle i sofaen..) og Zoom Dårlig på fokusering og raskhet. Særlig raskhet. Jeg erfarte at fra jeg trykket på utløseren til bildet ble tatt gikk det noe lang tid. Personen i bildet så en annen vei fordi det tok for lang tid. Etter min testing har Olympus SP-560 UZ kommet i hyllene (internettbutikker). Denne oppfølgeren har ansiktsgjenkjenning og smilesensor. Har noen fått erfaring om ansiktsgjenkjenning gir raskere/mer korrekt autofokus og dermed bedre bilder? RR Endret 7. september 2007 av rubrav Lenke til kommentar
dredg Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Har lenge hatt planer om å kjøpe 550. Ville du anbefalt 560, om den var lik 550 bare raskere? Lenke til kommentar
rubrav Skrevet 21. september 2007 Forfatter Del Skrevet 21. september 2007 (endret) Har lenge hatt planer om å kjøpe 550. Ville du anbefalt 560, om den var lik 550 bare raskere? 9535817[/snapback] Ja da. 560 ser ut til å legge seg bare noen hundrelapper over 550. God bildekvalitet betyr mest. Og bildekvalitet var godt nok for meg. Det hadde likevel vært greit med litt dokumentert erfaring på denne -sensoren Endret 21. september 2007 av rubrav Lenke til kommentar
rubrav Skrevet 1. november 2007 Forfatter Del Skrevet 1. november 2007 Min lokale fotobutikk fikk inn Fujifilm FinePix S8000 fd Fikk låne apparatet heim for litt testing og ble fornøyd. Stort sett samme funksjonalitet som Olympus SP-560 UZ. I mangel av erfaringer med SP-560 har jeg nå kjøpt S8000 fd og er godt formøyd. For litt mere sammenligning mellom Olympus SP-560 UZ og Fujifilm FinePix S8000 fd kan du lese emnet på dette forumet (engelsk) http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=25335773 Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Ellers har jo også Panasonic meldt seg inn i 18x-zoomklassen, får vi huske.... Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Har ikke 560 en raskere prosessor enn 550 også da? Uansett zoomer man inn og trykker ned knappen tar det jo som sagt lang tid før bildet blir tatt. Trykk knappen halvveis ned så du fokuserer og da tas bildet umiddelbart. Lenke til kommentar
skjerve Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Heisann, Erik i Olympus her. Holder meg vanligvis langt unna "hvilket kamera skal jeg velge"-tråder, men ettersom denne starter med et valg mellom to Olympus'er, drister jeg meg til å føye til: Forbedringene på SP-560UZ kontra SP-550UZ er i all hovedsak prosessoren og bildebrikke. Mens SP-550UZ har en 7,1 megapiksel 1/2,5" CCD, har SP-560UZ en 8 megapiksel 1/2,3" CCD. Dette betyr altså økt oppløsning uten kvalitetstap fordi hver piksel fortsatt har like mye plass på brikken (enkelt forklart). Begge kameraene har TruePic III prosessor, men SP-560UZ har "2. generasjon" TruePic III, som er akkurat samme prosessor som sitter i DSLR E-410 og E-510. Denne gir raskere bildebehandling (men ikke kortere utløserforsinkelse), lavere strømforbruk, flere funksjoner (se under) og bedre bilder (bedre detaljer i høylys og bleke farger, mer naturlig tegning av diagonale linjer med høye kontraster). Men, helt ærlig, forskjellen er knapt synlig på prosessoren. Grunnene til å kjøpe SP-560UZ framfor SP-550UZ er: * Den større CCD-brikken gir objektivet brennvidde tilsvarende 27-486mm (mot 28-504mm på SP-550UZ) * Flere megapiksler enn "naboen" * Ansiktsgjenkjenning for både lysmåling, blitz og AF * Skyggeletting (egen knapp som letter skygger uten at det går ut over høylys) som kan kobles til ansiktsgjenkjenning Ansiktsgjenkjenningen funker, og smileprogrammet funker overraskende bra. Kameraet står i standbye, og følger alle ansikter i bilderammen. Idet et ansikt som følges smiler, fyrer kameraet av en serie på 3 bilder på ett sekund. Det er selvfølgelig en liten forsinkelse fra smilet er der, til kameraet tar bilder (jeg anslår i underkant av 1 sekund), men dette er omtrent tiden det tar fra det rykker i munnvikene til smilet er på plass, og det gjør at øyeblikkene sitter overraskende ofte. Vi har fått ufattelig mye positiv tilbakemelding på SP-550UZ og nå SP-560UZ. Folk aksepterer at disse kameraene ikke har verdens raskeste AF (utløserforsinkelsen er 0,02sek, det er AF'en du må vente på), og skryter av disse punktene: * Bildekvalitet (objektivet) * Fleksibilitet (brennvidden) * Ergonomi (hvordan det ligger i hånden) * Bildestabilisatoren (500mm på frihånd funker!!) * Batterikapasiteten (ca 600 bilder på 4stk alkaliske batterier) Håper dette gjorde trådstarter litt klokere. Et tips kan også være å ringe vår gratis teknisk support, og høre hvordan de beskriver forskjellene. Det koster i hvert fall ikke noe :-) 00800 67 10 83 00. Lenke til kommentar
Erik--- Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Jeg har sett på både 560 og Fujikameraet som nevnes over her. Selv om Olympus er litt mindre og lettere, så har Fuji også et litt annerledes grep. For meg er det mye bedre å holde i hånden. Så sjekk ut begge:) Lenke til kommentar
dags Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Først og fremst; Prøv kameraene, hvordan er balansen, hvordan opplever du grepet og hvilket passer best dine hender. Hvordan er søkeren, hva er forskjellen mellom modellene og hvilken liker du best. Hva er forskjellig eller likt mellom Fujifilm, Olympus og Panasonic. Super CCDen til Fujifilm er best til fest! Med dette mener jeg at denne gir klarere bilder med høyere iso-hastighet i redusert belysning med "atmosfære". F.eks: Bryllup, konfirmasjon, teater, middag med kjæresten eller andre situasjoner der blitslys kan ødelegge stemningen. Panasonic og Olympus har samarbeidet og brukt samme sensorer en stund nå. Disse yter best i god belysning og er et veldig godt valg til tur bruk eller fotografering utendørs. Noen mener at Panasonics Leica lisensierte (!!) objektiv er litt bedre enn Olympus sine, men personlig tror jeg ikke du ser forskjell i praksis. Fargegjengivelsen er svært bra fra alle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå