Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nybil lukt, hva er egentlig det?

ChroniX

Anbefalte innlegg

Har hørt fra TV engang for lenge siden at den lukten man kjenner i bilen når den er ny, er en type gass som pordusenten sprøyter inn i kupèen når den er ny, for å få frem denne "nybil-lukten".

Dette var oppe i en TV-reportasje mener jeg å huske, og da hadde noen forskere konkludert med at denne gassen var helsefarlig. Mener det kanskje var TV2 Hjelper Deg elle noe lignende...

Noen som kan huske dette?? Og hvilken type gass det dreier seg om??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ofte kjent sånn ny-bil lukt fra helt ny biler. Bare luft bilen litt, og heng opp noe wunderbaum.

Hadde vært galskap av bilprodusentene og sprøyte inn farlig gass inn i bilen :o. Tenke seg bestemor i nybil og besvimer på motorveien.

neitakk..

Endret av tAno16
Lenke til kommentar

Det er stort sett lukten av nyproduserte ting i plast, alle fabrikker har folk som sjekker at miksen av lukt ikke er ubehagelig, at de kanskje parfymerer for og få en mer behagelig lukt er nok ikke usannsynlig.

At denne avgassingen fra delene kan være helseskadelig tviler jeg ikke på, dog så sitter man jo skjelden i lange tider i bilen uten at ventilasjonsanlegget er på.

Lenke til kommentar
Det er stort sett lukten av nyproduserte ting i plast,  alle fabrikker har folk som sjekker at miksen av lukt ikke er ubehagelig, at de kanskje parfymerer for og få en mer behagelig lukt er nok ikke usannsynlig.

At denne avgassingen fra delene kan være helseskadelig tviler jeg ikke på, dog så sitter man jo skjelden i lange tider i bilen uten at ventilasjonsanlegget er på.

9444828[/snapback]

Riktig, det er avgasser. Har en far som jobber på Nexans (kabel-produksjon). Der bruker de plastråstoffer. Hvis du går inn på fabrikken, lukter det akkurat som i en ny bil, bortsett fra mye sterkere.

Lenke til kommentar
Det er stort sett lukten av nyproduserte ting i plast,  alle fabrikker har folk som sjekker at miksen av lukt ikke er ubehagelig, at de kanskje parfymerer for og få en mer behagelig lukt er nok ikke usannsynlig.

9444828[/snapback]

Riktig, det er avgasser. Har en far som jobber på Nexans (kabel-produksjon). Der bruker de plastråstoffer. Hvis du går inn på fabrikken, lukter det akkurat som i en ny bil, bortsett fra mye sterkere.

9444875[/snapback]

Er nok i hovedsak plasten det lukter av ja. Jobber selv på en fabrikk der vi produserer alt i fra stikkontakter til varmtvannsberedere og bildeler. Og lukta av nyproduserte plastprodukter er ikke alltid like god.. Kan jo tenkes at denne gassen det er snakk om så sprøytes inn er for å få en bedre lukt inne i kupéen.

Lenke til kommentar

Nybillukt er sikkert litt plastlukt, men hovedsaken er vel at det lukter reint. År med røyking, skitt på seter og matter, Wunderbaum og annen dritt, ødelegger den "reine" lukta. Jeg har aldri hørt om spraybokser med slik lukt (skal du selge gammel bruktbil.. :D ). Men jeg vil tro en innvendig vask + seterens gjør underverker. Men hjelper neppe særlig på biler det har vært røykt i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...