Gå til innhold

Skal ha nytt kompakt kamera og undervannshus- NÅ!

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har i dag ett Fujifilm F11 og undervannshus som jeg har hatt med meg når jeg skal dykke. Etter å ha brukt det en del ganger så er jeg ikke fornøyd kan du si. :cry:

Når en bruker kamera på 0 til 8 meter så er faktisk bildene veldig bra, men siden jeg dykker på dyp fra 18-40 meter så klarer ikke kamera å vise farger skikkelig.

Kamera vrenger fargene og det kommer ett skikkelig blågrønt "lag" på hele bildet.

Legger ved bilder som jeg har tatt og bilde som noen andre hadde (vet ikke hva slags kamera de hadde)

Kamera har ikke noen innstillingsmuligheter for undervannsfotografering og når jeg nå skal ha nytt kamera så vil dette bli vektlagt ganske mye.

Så det jeg er på jakt etter er:

- Kompakt kamera (trenger ikke være det minste på markedet)

- Justeringsmuligheter for dykking

- Tar raske bilder

- Stor LCD skjerm

- Bra batteritid

- Gjerne optisk søker

- Tar klare og fine bilder

- Undervannshus

Kamera som er lite i fysisk størrelse men som har mange muligheter til justeringer. Gjerne med undervanns innstillinger. Siden jeg skal dykke med det.

Pris er egentlig ikke så viktig her. Det viktigste er at jeg får ett kamera som er MEGET bra og som jeg kan bli fornøyd med. :dribble:

Og helt til slutt:

Kamera må kunne kjøpes omgående og dette gjelder også undervannshuset.

Grunnen er at jeg kanskje skal til østen å dykke denne måneden.

Håper noen kan hjelpe meg med noen gode tips! :thumbup:

post-4898-1189148937_thumb.jpg

post-4898-1189148955_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tips til kamera kan jeg ikke gi da jeg kjenner kompaktkameraene for lite, men kan si litt for det.

Vann filtrerer farger, og allerede på noen få meter blir det mindre rødt. Under 10 m er det ikke noe rødt igjen, og alle kameraer vil gi grønn/blå bilder. Den eneste måten å få farger på 18-40 m er ved å bruke mer lys, men dette begrenser seg til makro.

Den beste måten å ta bilder under vann er faktisk på grunnere dyp enn 10 m da du her vil få hjelp av sollyset. Gjerne på sikkerhetsstoppen. Makro kan du ta dypere, men det krever mye lys.

Selv bruker jeg SLR med hus og 2 blitzer, men tar sjeldent bilder dypere enn 10 m. Skal du ta bilder dypere, kan du ta vidvinkelbilder der du lyser opp forgrunnen, men bakgrunnen blir blå/grønn. Alternativet er som sagt makro.

Bildet i profilen min har jeg forøvrig tatt med et kompaktkamera med innebygget blitz når jeg jobbet med dykking. Kjekt å ha på tur. :cool:

For å komme med det billigste tipset; bruk det kameraet du har på grunnere enn 10 m, skal du til østen kan det kanskje økes noen meter, men gå så nærme du tror du kan........og så mye nærmere. :yes:

Lenke til kommentar

Les litt på dykkersiden om uw-foto.

http://www.dykkesiden.com/forum/index.php?board=14.0

Her kan spørre.

Har selv Ixus 850 med UW-hus. Denne har eget program for UW bilder. Fjerner blå/grønn fargen. De fleste Canon compact kameraene har UW hus og undervanns innstilling. Eneste jeg savner er mulighet til å velge ISO i denne innstillingen. Håper den muligheten er på G9 som er på vei inn på markedet nå (med UW-hus).

Arne M

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...