Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc vil ikke starte etter lynnedslag

Anbefalte innlegg

Det som skjedde, var at pcen sto på under et lynnedslag, som tok ut bl. a flere pc'er i nabolaget. Når jeg kom hjem var pcen av og var ikke å få liv i. Den vil rett og slett ikke starte. Slik ser kabinettet ut inni:

På det tredje bildet er det en slags blinkesak. Tallet som blinker er 0 eller 8, vanskelig å si. Det brukte ikke å blinke slik før, når pcen var av eller på.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
arx1189130470q.jpg

viu1189130526d.jpg

klz1189130637d.jpg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette ville jeg gjort (i den rekkefølgen)

1: Prøv å nullstille bios

2: Prøv å bruke en annen strømforsyning

3: Prøv å bruke andre minnebrikker

4: Prøv å bruke en annen prosessor

5: Prøv å bruke et annet hovedkort.

Overspenninger har en tendens til å ta ut strømforsyninger. Siden det er en transformator i strømforsyningen så vil det vel være mer sjelden at lynnedslag tar interne komponenter, men spenningsvariasjonene kan forårsake dette. Det er derfor alltid en god ide å bruke overspennignsvern på elektriske produkter som PC og TV.

Lenke til kommentar

Vanligvis tar lynet strømforsyningen om noe blir skadet, men i og med at du får lys på hovedkortet så indikerer det at PSUen ikke er totalt ødelagt ihvertfall.

Tall-indikatoren på hovedkortet ditter sansynligvis et diganose-verktøy som brukes akkurat i slike situasjoner. Sjekk hvoedkort manualen, så kan du sansynligtvis finne ut hva som feiler i systemet. et tall = en type feil i oppstarten sansynligvis.

Desverre kan lyn være meget uforutsigbart, og alt eller ingenting kan i utgangspunktet være skadet, men sjekk om feilkoden gir noe mening først av alt. Utover det så git blueeagle en god rekkefølge på ting som kan sjekkes etter det om du har tilgang på ekstradeler.

-Stigma

Lenke til kommentar

Takk for tips, blueeagle og stigma! Jeg har bestemt meg for å prøve meg litt på feilsøking selv, slik at jeg kan prøve å løse problemet, samtidig som jeg lærer litt om dette. Jeg fant en del manualer her som jeg vil lese igjennom først, og så spørre her om klarsignal. Jeg vil ikke gjøre noe før jeg får klarsignal her om at det går bra.

Dette ville jeg gjort (i den rekkefølgen)

1: Prøv å nullstille bios

2: Prøv å bruke en annen strømforsyning

3: Prøv å bruke andre minnebrikker

4: Prøv å bruke en annen prosessor

5: Prøv å bruke et annet hovedkort.

9443524[/snapback]

1. Jeg fant BIOS, det er en knapplignende sak på moderkortet. Det står faktisk bios på denne, og er det som er rett over tall-tingen i bilde 3. Er det bare å trykke inn denne for å restarte bios?

2. Jeg har en ekstra strømforsyning, problemet er at den ikke har nok strøm til de andre komponentene, men det går vel bra sikkert, ettersom jeg ikke har planlagt å la den stå på særlig lenge.

3. Dette blir vanskelig, ettersom jeg ikke har ekstradeler til denne typen minnebrikke, ei heller de jeg kjenner som er villig til å låne bort. Meg jeg vil prøve meg fram med steg 1 & 2, og om det ikke løsner da, så får jeg bare sende inn til reparasjon.

Lenke til kommentar

Da har jeg lest litt om resetting av bios (eller cmos som det står i manualen) Som består i flyte jumperen fra posisjon 1&2 til 2&3. Jeg lot den stå slik i ca 1min, uten strøm før jeg flytta den tilbake til til normal posisjon, før jeg satte i strømmen igjen. Var dette riktig?

Tall-tingen som heter så mye som POST CODE DISPLAY er en rekke koder som viser til fasen i oppstart. f.eks så er koden C1 for oppstart. Jeg fant ingen kode for 8. som blinker hele tiden, og dete forandret ikke på seg når jeg restartet bios (om jeg gjorde det riktig), så det betyr vel at noe er galt som du sier stigma.

Lenke til kommentar
Du kan jo koble ut disker og cd'romer osv. Koble i fra det du ikkje trenger for å få liv i pc'n. Det gjelder også om du har fleire rambrikker, pci kort osv. ,

9446505[/snapback]

Vel, jeg er ingen pcekspert, så om jeg begynner å fjerne mye saker her så er jeg redd for at jeg ikke husker hvordan jeg setter det i igjen. Er det virkelig nødvendig? Hvilken effekt vil dette ha i grunn? Takker for hjelpen forresten. :)

Btw, den guiden du linker til, "paper clip", er det det samme som det som holder f.eks en avis sammen? isåfall kan jeg prøve det på psuen.

Endret av Samefar
Lenke til kommentar
Er det virkelig nødvendig?

Ja!

Om et av to minnekort er ødelagt vil den kansje henge seg opp...så prøv med et og et minnekort om gangen! blir kjøleribba til cpu varm? om den blir varm,er nok ikke cpu død!

Så du bør koble fra dvd spiller og unødvendige ting som pci kort...bare å dra ut den tykke kabelen fra Hd/DVD til Hoved-Kortet! pci kort er bare en skrue som låser kortet fast (om det ikke er klips eller noe sånt, varierer etter karbinett type

Lenke til kommentar
Er det virkelig nødvendig?

Så du bør koble fra dvd spiller og unødvendige ting som pci kort...bare å dra ut den tykke kabelen fra Hd/DVD til Hoved-Kortet! pci kort er bare en skrue som låser kortet fast (om det ikke er klips eller noe sånt, varierer etter karbinett type

9446745[/snapback]

Ok, skal ta fatt på det senere...

Akkurat nå sliter jeg litt med å få ut strømforsyningen. På bilde 2 ser du kabelen som står i moderkortet eller hva det heter. Den sitter bom fast. Jeg er redd for at jeg skal ødelegge noe når jeg tvinger den ut. Er dette trygt, eller bør jeg gå fram på en annen måte? Tips mottas med takk.

Oversiktsbilde

jdv1189180113x.jpg

viu1189180274l.jpg
Endret av Samefar
Lenke til kommentar

Lyn nedlsag og maskiner som nekter og starte er foresaket av 75% av gangene som følger av:

Nettverkskortet er defekt

Modem er defekt.

gjør følgende:

Stripp maskinen for maskinvare, så setter du inn en ting a gangen for og finne synderen.

husk: ta ut strøm mellom hver gang du skal sette inn eller ta ut ting.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å "kick starte" psu-en. Vifta går, men den bråker ikke noe særlig, husker ikke om det var noe bråk fra den før heller. Når jeg kobler PSU på hovedkortet lyser hovedkortet rødt. Jeg har fjernet alt av enheter, slik at det er bare hovedkortet og CPU som står igjen. Jeg fjernet også alle pins foruten power. Jeg resatte også BIOS ved å ta ut batteriet og gjøre en clear cmos på noen jumpere. Når jeg trykker "power on" knappen kommer det bare en rar høyfrekvent pipelyd og ingenting skjer.

Er det noen andre signaler at PSU virker foruten at vifta i den går rundt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...