Gå til innhold

Kjøp av ny maskin, trenger innspill

fomlepung

Anbefalte innlegg

Jeg står på kanten til å oppgradere systemet mitt. Har alltid gått for Intel tidligere, men min nåværende maskin er en AMD 4000+ (singel kjerne) med 2GB RAM og 2x7800GTX kort i SLi. Kjører dette på Windows Vista Ultimate.

Trenger egentlig ganske mye 3D "power" siden jeg kjører alle spill på en 24" widescreen skjerm, og får å få spillene i 1:1 pixelratio så er jeg nødt å kjøre spillene på 1920x1200 oppløsning... og det krever jo sitt mener jeg. :p

I den siste tiden har jeg lagt merke til at CPU'en min er blitt en flaskehals (muligens alltid vært) i nye spill som f.eks. Bioshock. Skal etterhvert bytte til nyere skjermkort, men vil vente til neste generasjon (eksempelvis Nvidia 9800) GPU'er kommer. Mener det er bortkasta penger å oppgradere fra 7800 til 8800 nå som 9xxx serien fra Nvidia kommer snart.

Jeg bare lurte på om det er noen som har erfaringer på å kjøre 7800GTX (eventuelt i SLi) på en Intel Core 2 Duo E6750 2.67GHz?

Ser den er såpass mye billigere enn Intel Core 2 Duo E6850, så derfor ble valget den billigere "lillebroren".

Eller er det noen som mener jeg er en "idiot" om jeg går for E6750 framfor E6840? Prisforskjellen mellom disse to CPU'ene er tross alt 7-800,- (og 2,66GHz til 3,0GHz)

Penger er egentlig ikke noe problem, er bare det at jeg har ikke spesielt lyst til å bruke alt for mye penger på en CPU som om et par år blir byttet ut. Er ytelsesforskjellen i spill verdt de 7-800 kronene?

Pleier å bygge ny/oppgradere PC'en min ca hvert andre år om jeg skal henge med på de nyeste spillene.

Quad prossessorene synes jeg det er lite vits å tenke på nå, siden jeg har fått inntrykk av at Dual CPU'ene er mer enn gode nok i forhold til Quad med tanke på spill.

Setter veldig stor pris på om noen kommer med noen konstruktive innspill på dette. :)

Endret av fomlepung
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier penger er ikke problemet, men likevel ikke vil bruke for mye..

Kanskje lettere å sette en øvre grenese på hvor mye du vil legge i en oppgradering nå, og dermed velge det beste systemet ut i fra det. Evig dilemma i hardware verden.. "hva om jeg venter noen mnd til..".

Ja du får et bedre system for samme pengesum om 2 mnd. Men et enda bedre system om du venter 4 mnd til.. og sånn kan man fortsette.. :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg har en E6750@2,8ghz og et 2900xt grafikkort. (Ram: DDR2 6400)

Klarer 70fps på bioshock (oppløsningen 1400x900), men jeg vet ikke hvordan det vil være med 1920x1200 oppløsning og to 7800gtx i sli. Men siden du sitter med enkelkjerne prosessor, så vil man jo tro at du skal få en bedre spillpc med en E6750.

Satt før med en 6600LE(som er ddr1 256mb) :blush:, P4 3,00ghz og 4200 ram. Hehe, fikk prøvd oblivion av en venn, men det lagget så mye på laveste innstillinger at jeg gav opp.

Burde vel egentlig spille litt oblivion nå :hmm:.

Falt litt ut der ja :p , men jeg tror du kan kjøpe nytt HK, CPU og RAM til 3500-4000kr (noe jeg gjorde, fikk skjermkortet på garanti...) også kjøpe et (eller to) 9800gtx når det kommer.

Lenke til kommentar
Du sier penger er ikke problemet, men likevel ikke vil bruke for mye..

Kanskje lettere å sette en øvre grenese på hvor mye du vil legge i en oppgradering nå, og dermed velge det beste systemet ut i fra det. Evig dilemma i hardware verden.. "hva om jeg venter noen mnd til..".

Ja du får et bedre system for samme pengesum om 2 mnd. Men et enda bedre system om du venter 4 mnd til.. og sånn kan man fortsette..  :hmm:

9448559[/snapback]

Nei, penger er ikke et problem. Grunnen til at jeg likevel har et dilemma mellom disse to CPU'ene er om det er verdt de kronene ekstra for den lille ytelsesforskjellen? Sitti å sett på Tomshardware på bechmarktester mellom disse to CPU'ene. I Quake 4 timedemo, så skiller det 10,2 fps. 6850 har 128 fps og 6750 har 117,8.

Eller Unreal Tournament 2004, 91,4 og 83,2.

Det er en forskjell... men er det nok til å gi såpass mye ekstra? :p

Vente litt til på noe nyere og raskere nå vil jeg ikke siden min noe utdaterte CPU ikke lengere greier å gjøre "jobben" på de nye spillene som har kommet og som vil komme.

CPU, HK og RAM kjøper jeg nå, og venter med å oppgradere skjermkort til Nvidia 9800 kortene kommer.

Lenke til kommentar

Slik jeg gjorde det, var å kjøpe et godt hovedkort, og en billig prosessor samt et billig skjermkort. Planen var å oppgradere til 45nm Quad-Core over nyttår, og nytt GeForce 9xxx serien på høsten(noe som ser ut til å gå i vasken dersom G92 blir kun rettet mot main-stream.)

Jeg synes at jeg gjorde det rette valget med å gå for E6750. Kjører den stille og kjølig nå på 3,2Ghz uten noen forandring på V-Core. Har ikke prøvd noe høyere ettersom jeg ikke trenger det foreløbig. Kjempefornøyd med ytelse både på Lost Planet, Bioshock og alle andre spill.

Kan nesten gi deg 100% garanti på at du klarer å kjøre E6750 på 3Ghz med kun å stille FSB.

Mine cent. :)

Lenke til kommentar

Grafikk messig vil jeg anbefale å kjøpe to kort som støtter Crossfire! Har en kompis som har det.. og det knuser alt jeg har sett av grafikk og skjermkort før;)

Det eneste problemet han har hatt med det er at det er prosessoren som har blitt "flaskehalsen" i PCen nå:p Han har den AMD 4000+ du nevnte der..

Et lite tips bare :thumbup: Kansje det er noe å tenke på..

Lenke til kommentar

Takk for rådet el_salvad, da er jeg i hvertfall ikke i tvil om at jeg har bestilt riktig CPU hvis den lett lar seg overklokke til 3Ghz.

Har jo også bestilt et hovedkort som har 2x PCI-e slots så jeg fortsatt kan bruke begge GPU'ene i SLi i det nye systemet.

Om jeg vil kjøre SLi igjen med noen nye skjermkort tviler jeg på... men om det skulle vise seg at mitt framtidige skjermkort ikke orker å dra spillene tilfredstillende i 1920x1200, så kommer jeg nok til å vurdere et kort nr 2.

Men enn så lenge, så var det kun CPU valget jeg sto å vaklet litt på. Uansett, det ble en E6750 jeg bestilte meg. :)

Lenke til kommentar
Takk for rådet el_salvad, da er jeg i hvertfall ikke i tvil om at jeg har bestilt riktig CPU hvis den lett lar seg overklokke til 3Ghz.

Har jo også bestilt et hovedkort som har 2x PCI-e slots så jeg fortsatt kan bruke begge GPU'ene i SLi i det nye systemet.

Om jeg vil kjøre SLi igjen med noen nye skjermkort tviler jeg på... men om det skulle vise seg at mitt framtidige skjermkort ikke orker å dra spillene tilfredstillende i 1920x1200, så kommer jeg nok til å vurdere et kort nr 2.

Men enn så lenge, så var det kun CPU valget jeg sto å vaklet litt på. Uansett, det ble en E6750 jeg bestilte meg. :)

9452336[/snapback]

Håper du ikke bestilte på Komplett.no da :!: Vis du gjore d må du nok vente noen uker/måner!

Lenke til kommentar

9452336[/snapback]

Håper du ikke bestilte på Komplett.no da :!: Vis du gjore d må du nok vente noen uker/måner!

9453232[/snapback]

Er det lang leveringstid på Komplett om dagen? :ohmy:

I såfall så får jeg bare bestille fra PSdata i stede muligens.

Lenke til kommentar

Jeg bestilte min E6750 på komplett. Gikk tre dager at den stod "åpen", så jeg sendte en klage og da sendte de den dagen etter. Så fikk jeg den etter noen dager med posten.

Men det kan jo være verre nå eller så kan det være bedre, vet ikke helt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...