Rambz Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 (endret) Hei, jeg har fått et problem med min aldrende pc. Jeg kjøpte den høsten 2000 og siden den tid har den holdt. Hovedkort er: MSI-746F (MS-6717), (amibios 3.31a) Prosessor: AMD Athlon XP 1800+ 1x 512mb DDR-RAM Nvidia Geforce 4 mx 440 på AGP8X I det siste har jeg valgt å oppgradere den ved å sette inn: 2x 512mb DDR-RAM, Nvidia Geforce 6600GT på AGP8X Dette fungerte helt fint. Tilslutt prøvde jeg å bytte ut prosessoren med et AMD Sempron 2600+ og da begynte problemene. Jeg gikk inn i BIOS for å stille CPU clocken men fant ikke frequency/power/voltage settingene (lastet ned manualen fra internett etterpå og ifølge er det ikke noen slike settinger, isteden medfølger et program som heter "fuzzy logic"). Det jeg prøvde da var "High Perfomance Settings", når jeg da saver og exiter så fryser pc'en i POST. Dette er så langt den kom: Checking NVRAM..Update OK 1572864 KB OK SDRAM CAS Latency= 2.5 DEL: Setup F11: Boot Menu F12 Network Boot TAB: Logo ESC: Skip Memory Test Jeg satte tilbake den gamle prosessoren (AMD Athlon XP 1800+[og den beholder jeg også]) og starter maskinen på nytt. Den fryser igjen på samme sted. Det neste jeg da gjør er å cleare CMOS RAM med Jumperen på hovedkortet og starter pc'en. Etter POST kommer det to bip etterfulgt av et enkelt bip og meldingen er: CMOS Battery Low CMOS Memory Size Wrong Press F1 to run SETUP Press F2 to load default values and continue Hvis jeg trykker F2 så starter Windows opp og jeg kan bruke pc'en. Hvis jeg skrur av pc'en (shutdown i windows) så kommer den samme meldingen ovenfor igjen. Hvis jeg restarter (i windows) så kommer den samme frysen som først nevnt. Hvordan fikser jeg dette problemet? Beklager hvis dette er alt for mye informasjon eller blitt postet i feil forum... -Rambz Endret 6. september 2007 av Rambz Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 hadde lignede problem med en kunde, men med en annet type hovedkort. prøv dette hvis det går: - clear cmos (enten med jumper eller batteri), noen minutter - hold F1 for å komme i BIOS (hvis dette går) - disable quickboot option - lagre alt - slå av og slå på maskin kanskje hjelper, men som jeg sa var det en annet hovedkort..... Lenke til kommentar
Rambz Skrevet 6. september 2007 Forfatter Del Skrevet 6. september 2007 hadde lignede problem med en kunde, men med en annet type hovedkort. prøv dette hvis det går: - clear cmos (enten med jumper eller batteri), noen minutter - hold F1 for å komme i BIOS (hvis dette går) - disable quickboot option - lagre alt - slå av og slå på maskin kanskje hjelper, men som jeg sa var det en annet hovedkort..... 9443379[/snapback] Har allerede prøvd dette.. det samme skjedde uansett. Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 det høres sånn ut at når du satt RAMen, så CMOS hengte seg. har du prøvd å ta ut RAMen, evt. byte batteri.... Lenke til kommentar
Rambz Skrevet 6. september 2007 Forfatter Del Skrevet 6. september 2007 Har prøvd å ta ut de nye RAM brikkene uten hell. Hvilket batteri skal jeg prøve å bytte? Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 det kommer en post som sier CMOS Battery Low kan hende at batteri må byttes ut ?!?! Lenke til kommentar
Rambz Skrevet 6. september 2007 Forfatter Del Skrevet 6. september 2007 Skal prøve å bytte ut CMOS batteriet.. men tror du det også fikser "CMOS Memory Size Wrong" Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 det er vanskelig å si, men er verdt å prøve. noen BIOSer sier fra når batteri burde byttes ut og det gjør hos deg. har du ikke en annen PC som du kan låne batteri ?!?!. Lenke til kommentar
Rambz Skrevet 7. september 2007 Forfatter Del Skrevet 7. september 2007 (endret) Har ingen ledige for øyeblikket... får teste det imorgen Endret 7. september 2007 av Rambz Lenke til kommentar
Rambz Skrevet 7. september 2007 Forfatter Del Skrevet 7. september 2007 Har satt inn ett splitter nytt batteri men problemet er der fortsatt. Lenke til kommentar
Rambz Skrevet 8. september 2007 Forfatter Del Skrevet 8. september 2007 Etter at jeg har trykket F2 og loada default values så kommer det en annen feilmelding opp neste gang jeg starter maskinen.. CMOS Settings Wrong CMOS Memory Size Wrong Noen som kan hjelpe meg med dette? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 (endret) Ta ut cmos batteriet og slå av strøm til hovedkortet helt .Sett clear cmos jumper til clear og la det "drain'e" over lengre tid (f.eks over natta) . Hold deg deretter "laaangt" unna MSI fuzzy logic og det å endre ting der , (disse MSI programmene er kjent for å korruptere ) . Endret 8. september 2007 av syar2003 Lenke til kommentar
PerB Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Etter at jeg har trykket F2 og loada default values så kommer det en annen feilmelding opp neste gang jeg starter maskinen.. CMOS Settings Wrong CMOS Memory Size Wrong Noen som kan hjelpe meg med dette? 9450088[/snapback] Etter at du har lastet default må du inn i setup og tilpasse verdiene. Default verdiene er ikke tilpasset det du har i PCen. Lenke til kommentar
Rambz Skrevet 8. september 2007 Forfatter Del Skrevet 8. september 2007 Takk til alle for hjelpen, feilen har blitt fikset. Løsningen var: Nytt batteri Gå inn i BIOS Setup og sette CMOS klokken og deretter loade Optimum defaults, ikke default values. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå