Gå til innhold

Corel med ny versjon av Paint Shop Pro Photo

Anbefalte innlegg

Over to måneder er gått siden Corel kom med versjon 12 av PSP, og fortsatt er det stille som i graven fra akamredaksjonen. En representant for akam fossrodde i en annen tråd hvor jeg påpekte det samme med at de kunne ikke komme med en artikkel fordi de ikke hadde fått noen pressemelding fra dem (kunne også tolke utsagnet slik at de ikke forventet å få noen pressemelding heller) og derfor ikke kunne komme med en liten notis på forsiden av akam.

Så, for å hjelpe akamredaksjonen, her er pressemeldingen i pdf-format.

I den andre omtalte tråden, hvor en oppdatering av Lightroom kom lynkjapt på forsiden av akam, med den unnskyldningen av at det bare var en liten oppdatering, kan jeg legge til at Corel har kommet med en oppdatering av PSP også, til 12.1.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så, for å hjelpe akamredaksjonen, her er pressemeldingen i pdf-format.

I den andre omtalte tråden, hvor en oppdatering av Lightroom kom lynkjapt på forsiden av akam, med den unnskyldningen av at det bare var en liten oppdatering, kan jeg legge til at Corel har kommet med en oppdatering av PSP også, til 12.1.....

Uten at jeg har noen klar oppfattning av akkurat akam i denne sammenhengen, så er det vel etterhvert blitt ganske vanlig at man kjøper seg prioritet. Noen omtaler kommer svært raskt, og andre uteblir. Og noen ganger har jeg lagt merke til at nye produkter som markedsføres voldsomt, men som ikke utmerker seg på noen spesiell måte, testes forholdsvis sent.

Og tillegg til overnevnte spørsmål kan man jo lure på artikler som feks. dette også: http://www.idg.no/pcworld/article75238.ece

Man kan spørre seg om det egentlig er noe klart skille mellom anmeldelser og reklame.

Det spesielle med software er at utgiftene er de samme enten man selger en eller ti millioner kopier. CD-en og en pappesken koster ikke stort. Greier man å kjøpe litt "hedelig omtale", og selge litt mer så er dette ren netto. Uansett så må det i hvertfall være ekstremt fristende for mange å prøve på dette.

Men som sagt, akam vet jeg ikke noe om.

Lenke til kommentar

Ser det er lenge siden jeg har vært inne i denne tråden.

Prisene som jeg oppgav på Adobe Photoshop var "Educational" pris, siden jeg er student og kan dermed benytte meg av det.

For andre blir Photoshop enda dyrere.

Jeg endte opp med å kjøpe Corel PSP X2, og er strålende fornøyd. Ja, PSP håndterer 16 bits filer, deriblandt TIFF.

Ulempene som jeg har merket etterhvert er disse :

-En del effekter som man kanskje ønsker å legge til på bilder krever at man konverterer fra 16 -> 8 bits.

Dette gjelder dog kun enkelte effekter, og i særdeles LITEN (til ingen ?) grad de verktøyene man 'normalt' sett bruker på et bilde, sett at man ikke skal utføre drastiske 'kunstneriske' endringer.

Så langt har jeg bare møtt på dette når jeg lekte litt for å se hva de forskjellige tingene gjorde, men aldri fått noe problem med dette når jeg har redigert bilder på 'normal' måte (hva nå man enn legger i det).

-Jeg har ikke funnet noe vertøy for sammensettning av panorama... Kan være det finnes eller kan utføres på en eller annen manuell måte, men en panorama wizard ala HDR funksjonen de har hadde vært en fin ting.

Clone-brush syns jeg virker meget bra i PSP (Det var noen som spurte om dette). Jeg har brukt den flere ganger, med godt resultat syns jeg. Selv om jeg ikke er helt fortrolig med alle verktøyene enda.

Det jeg synest er bra med PSP er at man kan velge hvor avansert man skal være... For eksempel har man Clone-Brush, videre har man 'Object remover' som stort sett gjør det samme som clone-brush, bare at den da 'gjør det selv' ved at du merker området som skal fjernes, og hvor den skal ta det i fra.

Man har enkle 1-click-wonders som fikser på bildene, og Levels, curves osv.

Du står altså fritt til å velge om du vil ha full kontroll, eller om programmet skal utføre endringer for deg.

Updaten som Oceanborn nevner har jeg ikke installert enda. Takk for at du sier i fra om den.

Jeg mener virkelig programmet var verd pengene... Med dagens $-kurs koster programmet ca 550 kr, og kan lastes ned fra Corel.

Mvh,

Beej80

Endret av Beej80
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...