Gå til innhold

Kan musikk være farlig?

N*

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Musikk består av to deler:

Lyd - De fysiske lydbølgene som kommer fra høytalerene.

Budskap - Hva musikken formidler og hvilken stemning den fremskaper.

Lydbølger har relativt liten effekt på menneskekroppen. De mest utsatte delene er selvfølgelig ørene som fort kan ta skade av høy lyd. Utover dette så har det vært forsket på resonansfrekvenser som skal få personer til å opplevel kvalme.

Når det gjelder budskap så har det lenge vært debatert om hva som er skadelig og hva som ikke er skadelig. Her mener jeg at foreldre har et ansvar over for sine barn å lære dem at musikk er oppdiktet og eventuelle budskap ikke nødvendigvis er ment til etterfølgelse på samme måte som at actionfilmer ikke oppfordrer folk til å skyte vilt rundt seg.

Min konklusjon: Musikk er lite skadelig. Dumme folk kan være veldig skadelige.

Lenke til kommentar
Musikk består av to deler:

Lyd - De fysiske lydbølgene som kommer fra høytalerene.

Budskap - Hva musikken formidler og hvilken stemning den fremskaper.

Lydbølger har relativt liten effekt på menneskekroppen. De mest utsatte delene er selvfølgelig ørene som fort kan ta skade av høy lyd. Utover dette så har det vært forsket på resonansfrekvenser som skal få personer til å opplevel kvalme.

Når det gjelder budskap så har det lenge vært debatert om hva som er skadelig og hva som ikke er skadelig. Her mener jeg at foreldre har et ansvar over for sine barn å lære dem at musikk er oppdiktet og eventuelle budskap ikke nødvendigvis er ment til etterfølgelse på samme måte som at actionfilmer ikke oppfordrer folk til å skyte vilt rundt seg.

Min konklusjon: Musikk er lite skadelig. Dumme folk kan være veldig skadelige.

9443549[/snapback]

Støttes.

Lenke til kommentar

Danseband er virkelig farlig!

Som oftest 5 usatbile personer som ikke kan spille, som bruker de samme melodiene i alle sangene men bytter på teksten, som de som oftest har kommet på mens de var dritafull på 96% :p

Har desverre en stor innvirkning på noen miljøer her i bygda, der iblant kuer.

Lenke til kommentar

De kan spille, men problemet er bare at de spiller det samme hele tida (en degenerert form for blues og swing som var populært i USA for ca 50 år siden). Inn kommer messiasen Per-Arnez, som har vært redningen for både danseband og kommersiell gangstarap.

Endret av cun
Lenke til kommentar

Musikk i bil kan virkelig være farlig ja, men det kommer ann på person til person.

Jeg MÅ høre på musikk når jeg kjører, for da klarer jeg å konsentrere meg mere, men enkelte sanger med mye bass og raskt tempo ect, får deg (eller meg) til å kjøre mye raskere enn ved rolig musikk.

Endret av Steina
Lenke til kommentar
House og annen rave-musikk har jeg hørt kan føre til overstimulering grunnet lyse frekvenser og ekstremt høyt tempo.

9448004[/snapback]

Ekstremt høyt tempo?. En gjennomsnittlig house-låt er på 128 BPM. Mye rock og annen musikk som har en høyere BPM verdi..

9451521[/snapback]

Rave-musikk, da.

Lenke til kommentar
Prodigy sin "Firestarter" er en av de farligere sangene å høre på i bilen. Lyd i "riktige" frekvenser kan jo også gjøre deg fysisk uvel.

9449369[/snapback]

Prøv "the Prodigy - Hyperspeed" er det vel, med siiiinnnsyk bass i introen..

var med en venns Golf2 kalt "Frankenstein" (5" eksos annlegg) med 2 stk 15" baki, i kø, både jeg og de rundt bilen begynnte og lure på om noe datt løs fra bilen.

Velgid bra bass i den introen der :-)

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...