Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Plexi og temperaturer

Anbefalte innlegg

Heisann.

Lurte på hvor mye varme plexi glass tåler?

Har funnet et slags klistremerke-ark som jeg tenkte å bruke til Window Etches, men dette måtte man bruke strykejern på. Kommer plexien til å smelte?

Lurer også på om noen vet om noen andre former for "klistremerke-ark", som ikke trenger dette...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Microplex har et lite utvalg av klistrelapper som er beregnet på PC-kabinetter. Ellers mener jeg å huske at plexi smelter på litt over hundre grader, og du vil ikke prøve å bruke strykejernet på det. Iallfall ikke mange sekundene.

ENDRET: Plexi smelter på 115.5 °C. Mulig det er andre typer acryl som har litt høyere smeltepunkt ...

ENDRET III: Jeg veit ikke hvor varmt et slikt strykejern blir, men lexan (en annen type acryl, har et smeltepunkt på omtrent 200 °C. Dersom strykejernet ikke kommer i direkte kontakt med plata, men bare med strykejernet kan det kanskje fungere ...

Goscinny ;)

Endret av Goscinny
Lenke til kommentar
Jeg veit ikke hvor varmt et slikt strykejern blir, men lexan (en annen type acryl, har et smeltepunkt på omtrent 200 °C. Dersom strykejernet ikke kommer i direkte kontakt med plata, men bare med strykejernet kan det kanskje fungere ...

Goscinny ;)

9464298[/snapback]

Sist jeg sjekket var ikke lexan laget av acryl. Det er laget av Polycarbonat

Lenke til kommentar

Godt du retter på meg, selv om det ikke har noen særlig betydning for trådstarter (om han/hun ikke er kjemisk interessert, da). Likevel - rett skal være rett. :)

Jeg skal ikke skryte på meg noen særlig strykejernskilz, men på denne siden (som forøvrig kan komme godt med når en flytter hjemmefra) virker det som om en kan stille strykejernet på temperaturer ned mot 100 grader Celcius. Jeg antar at dette varierer litt fra jern til jern, men det burde ikke være helt umulig at dette med strykemerker kan virke. En annen ting er om det vil få feste, men det skader jo ikke å teste. I tøy vil det kanskje kunne få feste i den ganske så ugjenve overflaten, men overflaten på en plexiplate er jo ganske flat. Kanskje det vil hjelpe å pusse forsiktig med relativt grovt papir dersom det ikke får feste. Pass på å bare pusse der merket skal være, da, isåfall :)

Goscinny ;)

Endret av Goscinny
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...