Gå til innhold

speilreflekskamera, trenger kjøpshjelp

Anbefalte innlegg

Hei.

Er rimelig ny innen foto, har tatt litt bilder før med samsung kompaktkamera og syntes det var kjempegøy, så jeg skal nå kjøpe meg et speilrefleks. Og jeg fikk ta tips av onklen min som jobber i Elitefoto og fikk anbefalt enten D40 eller D40x. Jeg vil ikke gå opp noe særlig høyere enn prisklasse rundt 6000.- Er dette et bra kamera (D40x) som jeg tenkte på å kjøpe, eller er det noen andre på markede som passer bedre. Hadde tenkt å ta litt landskapsbilder og ellers andre motivbilder jeg finner rundt med kameraet. Er det bra fokus og skarphet med dette kameraet? Tenkte å høre litt med eksperter her inne før jeg tar et endelig valg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er du ikke akkurat den første som kommer med dette spørsmålet :)

Hvis du søker på forumet her, så ser du at spørsmålet dukker opp ofte, og at det er nesten like mange meninger som det er snøfnugg. Gå igjennom disse trådene og bli vis! Eller mer forvirra...

Det de fleste er enige om, er at alle digitale speilreflekser som fås kjøpt i dag er gode; de er også temmelig like i ytelse, slik at det som oftest blir utslagsgivende, er hvor godt du synes kamera er å holde i og bruke (menyer, knapper osv).

Nikon D40/D40x er fine kameraer og en god inngang i speilrefleksens verden.

Tom

Lenke til kommentar

Jeg selv har Canon og er veldig fornøyd med det. Flere venner av meg har Nikon og, uansett hvor merkelig det høres ut, så er de fornøy de også :ohmy:

Jeg har sett at det er et tilbud ute med Nikon D40x, AF-S 18-135mm og en Crumpler bag til en fornuftig pris. Jeg synes det er en bra start-pakke.

Canon EOS 400D er et bra kamera, men kit-objektivet er ikke helt på stell, så der er du tjent med å kjøpe et annet objektiv; og da kan det fort bli dyrt :(

Hvis du er villig til å se på annet enn Canon/Nikon, så er Olympus E-410 et knall-godt alternativ. Der kan du få kamera med 2 objektiver til en hyggelig pris.

Sony/Pentax har også alternativer, men de er jeg ikke så godt kjent med.

Tom

Edit: tyrkleif

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Hvis du er villig til å se på annet enn Canon/Nikon, så er Olympus E-410 et knall-godt alternativ. Der kan du få kamera med 2 objektiver til en hyggelig pris.

For ikke å snakke om forgjengerne E-400, som da har fått en enda hyggeligere pris. Forskjellen er hovedsakelig LiveView (søkerbilde på LCD'en), men det har jo SLR-brukere klart seg uten frem til nå.

Kan gå god for E-400 med dobbeltkit, meget snertent, og svært god optikk til billig å være.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...