Gå til innhold

Fotballspiller (14) ønsker bedre fysisk form

Anbefalte innlegg

Jeg er fjorten år gammel, og spiller fotball. Det jeg ønsker er først og fremst bedre løpskapasitet, slik det er nå holder jeg som oftest ikke ut hele kampen, dermed må jeg ha bedre kondisjon. Jeg ønsker også å skaffe meg litt muskler, hovedsaklig på overkroppen, som kan hjelpe meg i dueller. :)

Slik det er nå, så trener jeg mandag (1,5t), onsdag (1t), lørdag (1,5t). I tillegg til dette er det én kamp i uken, som oftest på tirsdager.

Hvilke øvelser vil dere anbefale? Jeg skjønner at løping/jogging er det beste for kondisen, men hvilke øvelser er best for musklene? Og hvor mye av hver?

Jeg setter stor pris på om noen kan hjelpe meg med dette, på forhånd takk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du vil ha bedre kondisjon anbefaler jeg deg å jogge på fritiden, siden du tydeligvis ikke får tilfredstilt behovene dine på trening. Men ikke jogg lange strekninger i et tempo, du må kjøre intervaler!

Noen andre får hjelpe deg med muskler. trener selv, men andre på forumet her som vet mye mer enn meg.

Lenke til kommentar
Siden du vil ha bedre kondisjon anbefaler jeg deg å jogge på fritiden, siden du tydeligvis ikke får tilfredstilt behovene dine på trening. Men ikke jogg lange strekninger i et tempo, du må kjøre intervaler!

9442888[/snapback]

Det er det jeg har planlagt, ja. Men å jogge i en time i et rolig tempo er mye enklere. =D

Er det noen som har noen tips til styrketrening som passer til meg?

Lenke til kommentar

9442888[/snapback]

Det er det jeg har planlagt, ja. Men å jogge i en time i et rolig tempo er mye enklere. =D

Er det noen som har noen tips til styrketrening som passer til meg?

9447516[/snapback]

Ta 30 situps og 30 armhevinger, øk eller mink antallet etter hva som du klarer. Desse tar du HVER dag, gjerne før du legger deg. Øk etter 1-2 uker. Når du er litt eldre, ca 2 år, begynn med apparater og jern.

For å få bedre kondisjon, løp en strekning på foreks 30 meter. Løp i 3 minutt, alt du klarer att og fram. Se hvor mange runder du klarer. Ta foreks. 3 sånne økter i uken. Dette vil hjelpe deg. Å jogge i en halvtime i rolig tempo gjør at du får en helt annen kondisjon enn den som du bruker mest av i fotball. Selfølgelig hjelper det, men intervalltrening er viktigst mener jeg.

Men lykke til!

Endret av Andal
Lenke til kommentar

4x4 min intervaller er utrolig for kondisjon og oksygenopptak.

Varm opp, 10 min rolig jogg.

Høy intensitet 4min, her skal du opp i 90%av makspuls. Så raskt du klarer å holde ut i 4 min

Rolig aktiv hvile i 3 min, småjogg

4 min høy igjen.

Gjenta slik at du har løpt 4 min, 4 ganger. Så jogger du ned i 10 min, tøyer ut.

Gjør du dette 3 ganger i uka, og presser deg maks hver gang skal du se du holder ut på fotballbanen.

Styrke på banen er også viktig, Spensthopp styrker lårene, tåhev med en kompis på ryggen styrker leggene. Armhevninger og situps er bra for overkroppen. gjerne flere ganger i uka.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Mitt første tips vil være å gi alt på fotballtreningene. Det skal være nok til å forbedre kondisjonen din, hvis du ikke gjør det fra før. Jeg slet litt med motivasjonen under fotballtreningene og følgelig falt jeg litt tilbake når det gjaldt utholdenhet. Intervaller er veldig bra trening for en fotballspiller (som nevnt). Hvis du vil bli større, så anbefaler jeg deg først og fremst å spise mer. Litt høyere fettprosent gjør ingenting, så lenge du har kondisjon nok til å drasse rundt på massen. Jeg hadde prioritert kondisjonstrening fremfor all styrketrening i din alder og med din kroppstype. Armhevninger går greit, men det er begrenset hvor mye masse du vil få av dette. Spis mer, bli tøffere mentalt og gå gjerne turer med sekk for å få litt mer kjøtt på beina. Ingenting er som å saksetakle en stakkar når du er vant til fjellturer med tung pakning. Da føler du deg trygg, skal jeg si deg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Takk for gode svar, henrik2k og wh1te. Tror jeg skal satse en del på lengre fjellturer i høst, når jeg dra opp på hytten.

9468276[/snapback]

Pass på å få i deg nok fòr når du trasker i fjellet. Spesielt du som sikkert har ganske høy forbrenning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...