Gå til innhold

Jobber uten arbeidskontrakt - oppsigelsestid?

Anbefalte innlegg

Hei. For tiden er jeg ekstravakt på bensinstasjon, men nå har jeg fått tilbud om en 100% stilling hos en annen arbeidsgiver. Hos min nåværende arbeidsgiver har jeg ikke blitt tilbydt noen arbeidskontrakt, og lurer derfor på om noen vet om det kan kreves noen oppsigelsestid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hørtes ikke veldig seriøst ut der du jobber nå hvis du ikke har fått deg arbeidskontrakt.

Har du jobbet der lenge?

Morsomt at arbeidsmiljøloven sier følgende: Ethvert arbeidsforhold bygger på en arbeidsavtale.

Klarte ikke å finne noe fornuftig om hva du har krav på, men vet ihvertfall at du har krav på en arbeidsavtale. www.oppsigelse.no finner du mye nyttig informasjon.

Ekstravakt? Det betyr at du får tilbud om ekstravakter, og ikke kan være satt opp på en vaktliste fast. Da er det vel bare å begynne i den nye arbeidsplassen, og takke nei til alle vakter i "oppsigelsestiden" hvis du ikke vil ha vaktene da?

Lykke til. Få deg en arbeidsavtale.

<edit> fant faktisk noe ut om oppsigelsestid i arbeidsmiljøloven.

§ 58. Oppsigelsesfrister.

1. Hvis annet ikke er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale,

gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned.

Før oppsigelse har funnet sted, kan avtale om kortere

oppsigelsesfrist bare inngås mellom arbeidsgiveren og

arbeidstakerens tillitsvalgte ved virksomhet som er bundet av tariffavtale.

</edit>

Endret av bono_head
Lenke til kommentar

Blir satt opp på vaktliste kanskje et par ganger i uka og ringt hvis det er behov for mer. Har som sagt ikke skrevet under på noen form for avtale, så vet ikke om den paragrafen gjelder eller ikke.

-

Ethvert arbeidsforhold bygger på en arbeidsavtale. Arbeidsmiljøloven bestemmer at arbeidsavtaler skal være skriftlige, og at de skal inneholde bestemte regler. Om det ikke finnes noen skriftlig avtale, gjelder den muntlige avtalen.

Har ingen muntlig avtale med sjefen om oppsigelsestid, så da er vel saken grei?

Endret av Marius88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...