krivol Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 (endret) Hei! Jeg har prøve i religionskunnskap i morgen og lurer på om noen kan hjelpe meg litt? det er en oppgave som handler om E.B. Tylors teori om animisme.. På hvilken måte er Tylor påvirket av Charles Darwins utviklingslære? Det står veldig lite om dette i læreboka. Det eneste som står er at han mente det skjedde en religiøs utvikling i pakt med den kulturelle og teknologiske utviklingen.. Noen som vet hva jeg kan skrive på at slikt spm? Tusen takk for hjelp :!: Endret 6. september 2007 av krivol Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Det er en kjekk liten sak som heter wikipedia, og der finner en ofte svar. Kunnskapen får du tilegne deg sjøl, trekke dine egne konklusjoner av det du har lært og gi svar på grunnlag av dette, det er ikke noen annes jobb en din, du går på skole for å lære gutladd Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 du går på skole for å lære Propaganda. Man går på skole for å få gode karakterer. Om man lærer stoffet eller ikke har skjeldent noe å si. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Hehe, det er en måte å se det på, men gode karakterer fordrer at man har lært noe også. Uten lærdom kommer en sjelden langt her i livet Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Jeg minner om tema for tråden: På hvilken måte er Tylor påvirket av Charles Darwins utviklingslære? Hvorfor vi går på skolen er et interessant tema for en annen tråd, men ikke denne. Nå er det vel uansett for sent for trådstarter siden prøven er idag, men hold dere allikevel til tema om dere skal svare. Geir Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Hei! Jeg har prøve i religionskunnskap i morgen og lurer på om noen kan hjelpe meg litt? det er en oppgave som handler om E.B. Tylors teori om animisme.. På hvilken måte er Tylor påvirket av Charles Darwins utviklingslære? Det står veldig lite om dette i læreboka. Det eneste som står er at han mente det skjedde en religiøs utvikling i pakt med den kulturelle og teknologiske utviklingen.. Noen som vet hva jeg kan skrive på at slikt spm? Tusen takk for hjelp :!: 9441116[/snapback] Tylor mente at animisme var den mest primitive formen for religiøsitet, og derfor også en av de første formene for religiøsitet. Tylor brukte Darwins evolusjonsteori ved å si at når menneskene utviklet seg til det mer avanserte, så utviklet også religionene seg til det mer "avanserte" (panteisme for eksempel). Darwin og Tylor hadde et forhold hvor de begge påvirket hverandre. Darwin har også skrevet bøker om menneskelig natur. Den delen Tylor brukte var at mennesker har gitte medfødte egenskaper, og at disse egenskapene påvirket vår kultur. Etterhvert som egenskapene til menneskene utviklet seg, påvirket dette også kulturen (og dermed også religionene). Jeg er ikke sikker på hvordan dette konkret har så særlig mye å gjøre med animisme, men jeg vet at Tylor er en av de fremste atropologer, og at disse "låner" mange analogier fra evolusjonsteorien for å prøve og beskrive kulturel evolusjon. Tylor er vel mer kjent for sitt arbeid om antropologi, enn animisme. Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 du går på skole for å lære Propaganda. Man går på skole for å få gode karakterer. Om man lærer stoffet eller ikke har skjeldent noe å si. 9442467[/snapback] må beklage off topic men poster understreker her sitt eget poeng på en elegant måte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå