Gå til innhold

stepper kontroller spørsmål.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilken fargekombinasjon er det på lederne?

 

Det pleier å være slik at fargekombinasjonene på ledningene matcher hverandre logisk. Typisk at de to midtertappene har hel farge, mens at de to andre ledningsparene er merket med to forskjellige farger.

 

Hvis du poster et bilde av steppermotoren så blir det lettere å svare.

Lenke til kommentar
ingen ledninger i motoren .

bare en plugg(med 5 pinner)..

9442150[/snapback]

Da er det slik at du har en felles sentertapp. Du finner sentertappen ved å måle motstanden pinnene imellom. Motstanden mellom sentertappen og hver av de andre pinnene er halvparten av motstanden mellom de andre pinnene.

 

I forhold til skjemaet så må du koble sentertappen til driftsspenning og så kobler du de andre pinnene som vist på skjemaet. Det er mulig du må bytte litt om på ledningene for å få rett rekkefølge.

Lenke til kommentar

Siden er nede for øyeblikket, men tror jeg har bygget den er. Er det den med XOR?

 

Brukte denne i ett prosjekt jeg hadde på skolen, veldig enkel og krever få komponenter

http://electronics-diy.com/stepper_motors.php

 

Jeg brukte bare en vanlig 4 bit buffer krets og bygget motor driver med transistorer og dioder. Satt på lys dioder også får å vise hva spole som fikk spenning til en hver tid

Lenke til kommentar
Siden er nede for øyeblikket, men tror jeg har bygget den er. Er det den med XOR?

 

Brukte denne i ett prosjekt jeg hadde på skolen, veldig enkel og krever få komponenter

http://electronics-diy.com/stepper_motors.php

 

Jeg brukte bare en vanlig 4 bit buffer krets og bygget motor driver med transistorer og dioder. Satt på lys dioder også får å vise hva spole som fikk spenning til en hver tid

9449452[/snapback]

 

1. svar: Det er den med XOR ja.

 

2. spørsmål: Har du en tegning over hvordan du lagde din? (med 4 bit buffer krets)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

buffer.jpg

 

Derr ja.... Måtte bite i det sure eple og ty til mjukvara fra billern ja...

 

Jeg brukte en schmitt trigger med en inngang og ett enable signal, la bare enable til Vcc. Er ikke så nøye hva du bruker, kan også bruke og/eller.

 

Fra transistorene og ut er det likt den tegningen du referer til

Endret av Behydro
Lenke til kommentar

yess! om du hiver på 5V på basen så kan du smelle transistoren, spørs så klart hva type du har.

 

Om du vet hvor mye strøm motorene trekker kan du dele den på hFE som er forsterkningen, og beregne hvor mye strøm som trengs for å drive motoren fullt ut. Da kan du beregne serie motstanden med tanke på strømmen og spenningen ut av ICen (5V kanskje)

 

For å være på den sikre siden så kan du ta den litt mindre, da er du sikker på å få full spenning over viklingene.

 

Alternativt kan du bruke en morfet og en 1k ohms motstand

 

datablad finner du på www.alldatasheet.com

Lenke til kommentar
Om du vet hvor mye strøm motorene trekker kan du dele den på hFE som er forsterkningen, og beregne hvor mye strøm som trengs for å drive motoren fullt ut. Da kan du beregne serie motstanden med tanke på strømmen og spenningen ut av ICen (5V kanskje)

9515830[/snapback]

Dette er ikke noen god idé fordi transistoren har en tendens til å trekke mer strøm når den blir varmere, altså den kan brenne opp til slutt.

De aller fleste stepper-motorer er merket med driftsspenning, og strømforbruket er enkelt å regne ut. Så er det bare å sørge for å ha en strømforsyning som gir ut spenning som ikke avviker alt for mye fra motorens anbefalte driftsspenning samt en transistor som tåler strømmen fra motoren.

 

Husk at hvis motoren ikke går rundt, så kan strømmen med fordel kuttes med mindre det er noe på den som kan få den til å rotere ut av posisjon.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...