Xerces Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 int main () { int dager; int temp; int regn; float gjsnitt; do { cout << "Antall dager i mnd: "; //bruker får beskjed om og taste inn antall dager i mnd cin >> dager; //bruker taster inn antall dager i mnd, 28-31 } while (dager < 28 || dager > 31); if( dager == 28 ) //hvis brukeren taster inn for(dager=1; dager<=28; dager++) { cout << setw(2) << dager; do { cout << setw(30) << "Tast inn dagens min temp: "; cin >> temp; } while (temp < -70 || temp >70); do { cout << setw(32) << "Tast inn dagens max temp: "; cin >> temp; } while (temp < -70 || temp >70); do { cout << setw(32) << "Tast inn dagens nedbor: "; cin >> regn; } while ( regn < 0 || regn >200); do { } return 0; } Problemet er som følger: Jeg skal ut gjennomsnittet mitt av alle cout'ene... Men det er jo 28 forskjellige verdier da.. og kan jo ikke lage en int for hver av dem... Jeg skal ha gjennomsnittet av maxtemp, nebør, min temp osv... også skal jeg ha total nedbør.... Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 (endret) Åkey, regner med at du sikkert vil prøve selv, så jeg lagde et Python-program som gjør det du vil. (Det ble så krunglete å forklare) #!/usr/bin/python dager = int(raw_input("Antall dager i mnd: ")) min_temp = 0.0 max_temp = 0.0 nedbor = 0.0 for dag in range(1, dager + 1): min_temp += int(raw_input("Tast inn min temp, dag " + str(dag) + ": ")) max_temp += int(raw_input("Tast inn max temp, dag " + str(dag) + ": ")) nedbor += int(raw_input("Tast inn nedbor, dag " + str(dag) + ": ")) print "Gj. snitt min temp: " + str(min_temp/dager) print "Gj. snitt max temp: " + str(max_temp/dager) print "Gj. snitt nedbor: " + str(nedbor/dager) Edit: oppdaterte & kommenterte koden.. Endret 6. september 2007 av staalezh Lenke til kommentar
Xerces Skrevet 6. september 2007 Forfatter Del Skrevet 6. september 2007 Python... Hmmm:P Har nettopp begynt og bruke cc++ , veit ikke engang hva Python er... Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 (endret) Heh, grunnen til at jeg skrev det i Python, var at du skulle få prøve å skrive det i C++ selv. (Oversette liksom.) Men jeg kan kommentere koden hvis du ikke forsto så mye... Edit: Python er et programmeringsspråk på lik linje med C/C++. Endret 6. september 2007 av staalezh Lenke til kommentar
Xerces Skrevet 6. september 2007 Forfatter Del Skrevet 6. september 2007 (endret) Skjønner.. Man lærer jo mest av og prøve selv.. Men er helt blank her nå.. Hvordan får jeg delt alle tallene som brukeren tastet inn med 28...?? sånn at jeg finner gjennomsnittet? Edit: Har forresten ikke kommet så langt enda at jeg har lært om arrays og sånn.. Kun lært om looper osv.... Endret 6. september 2007 av Xerces Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Jeg aner ikke hvorfor jeg la alt inn i arrays først. Det var veldig unødvendig og teit, heh. Har oppdatert koden nå, og den bør være litt greiere på alle måter. Lenke til kommentar
Xerces Skrevet 6. september 2007 Forfatter Del Skrevet 6. september 2007 (endret) Ser at du har editet igjen nå ja:P Men kan ikke si jeg blei så veldig mye klokere.. Men setter veldig pris på at du prøver og lære en stakkar detta;) Edit: er litt vanskelig for meg siden du skriver på python.. Ser ingen cin'er eller noen ting.. Kjenner meg ikke igjen i noen ting.. Men skal prøve og forstå det=) Endret 6. september 2007 av Xerces Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Hehe, åkey, prøv å implementere denne "algoritmen": - les inn antall dager til 'dager' - lag tre variabler, min_temp, max_temp og nedbor - loop 'dager' ganger og: - les inn tre verdier, min_t, max_t og nedbr - adder min_t med min_temp (lagre resultatet i min_temp) - gjenta for max_t/max_temp og nedbr/nedbor - skriv ut tekst og gjennomsnitt, eks. (tekst) "Gj. snitt min_temp:" og (gj. snitt) min_temp/dager Lenke til kommentar
Mondain Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 hehe, noe sier meg at dette er oblig nr 2 i grunnleggende programmering på HiG ? jeg hadde den samme ifjor. Trikset er å ha en total variabel hvor du summer sammen alt du leser inn. (+=). Lenke til kommentar
bjornidar Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 hehe, noe sier meg at dette er oblig nr 2 i grunnleggende programmering på HiG ? jeg hadde den samme ifjor. Trikset er å ha en total variabel hvor du summer sammen alt du leser inn. (+=). 9443195[/snapback] Hehe.. det tror jeg også! Fordi jeg har nettopp hatt den Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå