Patz Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Har begynt på VG1 elektro, og ønsker fritak fra gym. Lurer på dette: Hvordan vil dette stå på vitnemålet? Vil dette ha noe å si for inntak på VG2? (Blir det regnet med i snittet som karakter 1, eller blir det utelatt?) Forøvrig noen som har erfaring med dette / tips? Tror ikke det skal være noe problem å få legeattest, da jeg ikke akkurat er i fysisk storform Lenke til kommentar
lain Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Skal nok endel mer til enn å være i dårlig form for å få fritak. Så om du ikke har noen andre grunner, må du nok bare belage deg på å delta som alle andre. Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Om du er i dårlig form så er det jo ekstra dumt å strebe etter fritak. Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Det er en grunn til at gym står på timeplanen, og det er for å motvirke dårlig form hos elevene. Om du er i dårlig form så er det nettopp derfor du bør fortsette med gym. Lenke til kommentar
Patz Skrevet 6. september 2007 Forfatter Del Skrevet 6. september 2007 Joda, jeg skjønner godt poenget deres, men saken er at jeg overhodet ikke har noen kjangs til å henge med (overvektig). Kan forøvrig ikke fordra organisert ballspill og lignende, det må være det siste i verden jeg kan tenke meg å bruke tiden min på. Det er selvfølgelig en mulighet å få en attest på at jeg kan gjøre andre ting i gymtimene, f.eks. gå tur, trene styrke og lignende. Dette må da gå an? Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 (endret) Du trenger ikke henge med. I gymtimene blir klassen delt inn i grupper etter hvor sprek hver enkelt elev er. Og hvorfor skulle du få en legeattest på at du ikke kan trene fordi du trenger trening? Endret 6. september 2007 av Skarstad Lenke til kommentar
Mr. Ty Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Joda, jeg skjønner godt poenget deres, men saken er at jeg overhodet ikke har noen kjangs til å henge med (overvektig). Kan forøvrig ikke fordra organisert ballspill og lignende, det må være det siste i verden jeg kan tenke meg å bruke tiden min på. Det er selvfølgelig en mulighet å få en attest på at jeg kan gjøre andre ting i gymtimene, f.eks. gå tur, trene styrke og lignende. Dette må da gå an? 9441030[/snapback] Ja, det er ei i klassen som er overvektig, og som har fått sitt eget opplegg i gym timene, tror hun går på helsestudio eller noe... Så jeg regner med du kan få et slikt opplegg også. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 (endret) Du kommer kanskje til å få lov til å drive med noe annet, siden det er mye viktigere at man rører på seg enn at man driver med det samme som alle de andre, men å søke noe fritak på det grunnlaget du legger frem her er tøv. Hva skolen og læreren din synes kommer til å være alfa og omega i denne saken, så du bør være så ydmyk, saklig og lite kravstor som overhodet mulig når du legger den fram. Overvektige kan da ha det gøy i ballspill de også, du kan jo løpe ned alle de andre uten problemer. Tanksenter er din rolle. EDIT: Du kan sikkert skaffe deg legeattest på at du grunnet vekt ikke bør drive med ting som belaster beina dine for mye, det vil si langdistanseløping og, hvis du er tung nok, sikkert også til en viss grad ballspill. Endret 6. september 2007 av Isbilen Lenke til kommentar
Patz Skrevet 6. september 2007 Forfatter Del Skrevet 6. september 2007 Ok, takker for svar så langt. Må forøvrig få gjenta at jeg ikke utstår ballspill og lignende, har aldri i hele mitt liv sett 5 minutter av en fotballkamp eller noe annet ballspill, uansett er jeg heller ikke i fysisk form for å delta i det. Ærlig talt så er det ikke mye av den organiserte praktiske gymmen jeg delta i, eneste mulighet er som tidligere nevnt et eget opplegg som f.eks. turgåing styrketrening og lignende. Men det jeg lurte mest på er hvordan dette vil stå på vitnemålet. Er det en egen karakter for teoretisk gym og praktisk gym? Hvordan vil snitt bli regnet ved fritak i praktisk gym? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Vil tro at hvis du skal få fritak eller et eget opplegg må du ha bedre grunner enn at du ikke kan fordra ballspill eller sport generelt. Du er jo bare 16 år - det er nå du har muligheten til å bli mer aktiv og komme i form. Jo lenger du venter, jo hardere blir det. Lenke til kommentar
Patz Skrevet 6. september 2007 Forfatter Del Skrevet 6. september 2007 Vil tro at hvis du skal få fritak eller et eget opplegg må du ha bedre grunner enn at du ikke kan fordra ballspill eller sport generelt. Nettopp, jeg har rett og slett ikke fysisk mulighet til å delta i slikt, ikke i nærheten en gang. På ungdomsskolen gikk jeg tur i stort sett hver gymtime, av og til styrketrening. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 gjør noe med problemet ditt da. Du er i dårlig fysisk form, og det virker som om du er kraftig også. 2x45 min i uken i litt krevende aktivitet er bare sunt for deg, om ikke i ballspill, så ihvertfall drive litt med styrketrening. i følge profilen din er du 16 år, og kommer trolig ikke til å bli noe mindre med årene(ihvertfall ikke med den instillingen), du burde starte å gjøre noe med det, isteden for å "lure" deg unna problemet du har med fysisk aktivitet Lenke til kommentar
Patz Skrevet 6. september 2007 Forfatter Del Skrevet 6. september 2007 Dette er jeg selvfølgelig fullt klar over, og det er heller ikke noe jeg har nektet over. Faktisk er det en god idè. Men dette er jo ikke akkurat noe som er gjort på ei uke, og det er forøvrig ikke det spørsmålet var i denne tråden. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 (endret) Du må ikke finne på å nevne at du "ikke kan utstå" ballspill i søknaden, en dispensasjon avhenger av goodwill, og det får du ikke ved å sutre. Hva du liker og ikke liker har nada å si i denne saken, så hold det utenfor. Endret 6. september 2007 av Isbilen Lenke til kommentar
Patz Skrevet 6. september 2007 Forfatter Del Skrevet 6. september 2007 Naturligvis ikke, kommer til å forklare saken slik den er. Og hadde jeg vært fysisk i stand til å delta selv om jeg hatet ballspill så hadde jeg naturligvis gjort et forsøk. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Hvis det er svømmebasseng i nærheten kan du jo spørre om å få være der i stedet. Det kan uansett være lurt å ha egne konstruktive forslag til hva du kan gjøre for å være aktiv i gymtimene. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 hvis du er såpass overvektig vil nok ikk elegen gi deg en attest på at du skal fritas for gym. han/hun vil garantert få deg til å bevege deg mer for å få ned venkten din. Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Tror nok ikke du har noen muligheter for fritak. Det du har derimot er mulighet for å få en "anbefalt" aktivitetsliste av lege. Jeg feks, fokket til kneet mitt på ungdomskolen, så gjennom hele u.skole og vgs så fikk jeg via lege anbefaling å gjøre "kne-trene-ting" (fikk en liste). Resulterte i at jeg slapp fotball, og fikk sykle da vi skulle på løpetur i skogen annenhver uke. Altså fikk jeg ta vekk drittet og satt igjen med alt det gøye Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Du kan ta gym til privatist. Da blir det vel bare en teoretisk muntlig eksamen. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Jeg tok gym som privatist. Sleipeste opplegget. Skrev en artikkel/kåseri om hvorfor man bør trene mer. Fikk 4. Hvis du vil gjøre det på denne måten er det bare å skulke alle gymtimene, men da vil du være uten gyldig vitnemål en periode. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå