jokka8 Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Hei. Jeg skal til Tokyo i regi av jobben og skal være der alene i 4 dager. Så i den forbindelse lurte jeg på om noen har noen tips. Jeg liker alt som har med elektronikk å gjøre, mat, arkitektur osv. Har et greit budsjett og er egentlig åpen for alt. Takk for alle tips. Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Av hoteller, ville jeg valgt Tokyo: The Peninsula. Det beste hoteller jeg var på i Tokyo. Peninsula kjeden er av de beste hotellene i verden. Billigste rommet på Peninsula er 3000,- natta. Tokyo har mye man kan ta for seg. Ta deg en tur til Ueno Park?. I samme området er det museumer du kan besøke. Reinbue brua [Rainbow Bridge] er verdt besøket på kvelden. Tokyo er noe for seg selv på kvelden. Asakusa-Kannon Temple. Edo Castle. Det er jo disneyland i Tokyo også Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Høres ut som om du bør ta deg en tur til Akihabara. http://en.wikipedia.org/wiki/Akihabara Lenke til kommentar
jokka8 Skrevet 7. september 2007 Forfatter Del Skrevet 7. september 2007 Hotellbestilling er det ikke jeg som tar meg av, men takk for tipset. det blir vel sikkert en tur opp i baren på lost in translation hotellet. Tror jeg skal sette Akihabara øverst på to-do lista! Lenke til kommentar
jokka8 Skrevet 1. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2007 Jeg bumper denne jeg... Er det en sjel som har forslag til en kar som skal være i tokyo i fem dager? Kanskje hvor man kan spise ekte og fersk sushi, bra shopping, se på livet, ja, ett eller annet. Lenke til kommentar
Gerber Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 Jeg bumper denne jeg...Er det en sjel som har forslag til en kar som skal være i tokyo i fem dager? Kanskje hvor man kan spise ekte og fersk sushi, bra shopping, se på livet, ja, ett eller annet. 9613836[/snapback] Først og fremst, japansk mat er mye mere enn sushi. Jeg er ikke spesiellt glad i sushi og etter et ukes besøk spiste jeg dette kun en gang fordi jeg måtte jo prøve. Alle andre dager spiste jeg også japansk mat, men bare ikke sushi. Vil vel tro at du ikke får ferskere sushi enn den du får på fiskemarkedet som finnes i Tsukiji. Fiskemarkedet er en attraksjon i seg selv og burde oppleves. Dessverre fikk jeg aldri gjort dette selv siden det er tidlig om morgenen ting skjer, og i mitt tilfelle kvelden før så endte én øl før middagen opp med mange øl og ingen middag... Når det er sagt så var den litt fuktige kvelden noe av det bedre jeg opplevde. Det er noe spesiellt ved at en stappfull bar (alle 8) skriker "skål!" på norsk. Dette var en bar ikke langt fra t-bane stasjonen i Shibuya. I samme område er det også mange små (og da mener jeg små) restauranter. Disse var riktignok stengt den dagen jeg var der. I Shibuya finner du også en av de mest trafikkerte fotgjengerovergangene som finnes. Her kan det også være litt artig og se på alle personene som går forbi. Har du sett "The fast and the furious Tokyo drift" så er det dette krysset de på "realistisk" vis drifter gjennom mot slutten. Tokyo tower er også et fint sted du kan besøke på kveldstid. Som nevnt tidligere så er Tokyo noe spesiellt når det er mørkt, og Tokyo tower er et fint sted og se dette. Om du er der på en søndag vil jeg også anbefale deg en tur opp til en spesiell park. Jeg husker ikke navnet, men her vil det samle seg alskens mulige rare folk som kler seg ut. I samme park vil det også være en del forskjellige amatør band som har rigget seg til og spiller musikk med veldig variert kvalitet. Dette er hvertfall noen ting jeg kommer på. Jeg blir jo litt nyskjerrig på hva du jobber med når du har en jobb som sender deg til Japan... skulle gjerne reist tilbake dit... Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 (endret) Først og fremst, japansk mat er mye mere enn sushi. Ja, de har også tempura maki. Om du er der på en søndag vil jeg også anbefale deg en tur opp til en spesiell park. Jeg husker ikke navnet, men her vil det samle seg alskens mulige rare folk som kler seg ut. I samme park vil det også være en del forskjellige amatør band som har rigget seg til og spiller musikk med veldig variert kvalitet. Yoyogi Park? Endret 2. oktober 2007 av robertaas Lenke til kommentar
Gerber Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Yoyogi Park? 9623460[/snapback] Jepp... akkurat den ja... Lenke til kommentar
jokka8 Skrevet 3. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2007 Takk for et bra svar Gerber. Jeg var på vei til å klippe og lime innlegget ditt til notisbok, men plutselig kom jeg på at det ligger ute på nett. Det blir vel ett besøk til den baren du nevnte og Tokyo tower, samt mye mer. Lenke til kommentar
Gerber Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 (endret) Takk for et bra svar Gerber. 9624893[/snapback] NP! Nå vet jeg jo ikke hva slags jobb du har og hvilke muligheter du har sånn sett, men om du får muligheten så prøv og vær sammen med noen japanere når du skal ut og spise/drikke. En ting er at det ikke blir like ensomt som det er å spise alene, men de lokale har jo også bedre kjennskap til bra steder dere kan spise/drikke. Dette er riktignok noe du burde se an i forhold til om det passer seg eller ikke i forhold til den jobbforbindelsen du ønsker å ha med de. Så vidt jeg skjønte så har de en hel annen etikette enn det vi er vant med fra norge. Visittkort for eksempel er en seriøs greie så om de gir deg ett så hvertfall ikke sitt å krøll det i møte sammen med dem. Det finnes vel haugevis med sånne historier og jeg er usikker på sannheten til dem alle, men de er ikke helt som nordmenn heller... Om du bruker kollektiv transport til daglig i Norge burde du selvfølgelig også benytte deg av t-bane systemet der. I motsetning til norge så fungerer det, til og med billettautomatene... Og skulle du ta taxi, for all del ikke åpne døren selv når du skal inn og ut.... legger ved noen bilder jeg tok. Rainbow bridge sett fra odaiba(eller noe som høres ut som det) utsikten fra tokyo tower fotgjengerovergangen i shibuya. Endret 3. oktober 2007 av Gerber Lenke til kommentar
jokka8 Skrevet 3. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2007 Skal på ett kurs, så jeg regner med at det ikke er så mange japser der... Har jo tenkt litt på det du sier, om å ikke føle seg alt for "viggo". Men heldigvis er det jo overraskende lett å få venner etter noen øl, og de blir det sikkert noen av. Åssen er japanerne, er de lett å få kontakt med? Har jo hørt at de snakker engesk på nivå med 2. klassinger.. Jeg jobber forresten med kopimaskiner. Bra bilder forresten Lenke til kommentar
Gerber Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Da kan det jo hende at det er noen andre kursdeltagere som er i samme båt som blir med på noen øl også Mitt generelle intrykk av japanere var at de generelt sett var alle høflige og vennlige. Litt skrantende engelsk kunnskaper riktignok. Noen kan veldig mye, noen kan litt, og mange kan ingenting, men man klarer likevel å gjøre seg forstått. Offentlig skilting og slikt har ofte også engelsk tekst så det er forholdsvis lett og komme seg rundt. Skulle ønske jeg også kunne dra på kurs i Tokyo og ikke bare Lysaker... Lenke til kommentar
Kirikiri Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Her er min beskrivelse av 5 dager i Tokyo i påsken i vår. (Påsketid er glimrende i Japan, da blomstrer kirsebærtrærne.) http://blogs.spipp.net/blogs/kaisa/archive...04/09/2365.aspx Men altså: Akihabara for elektronikk. Her er det også flere Maid Cafes, hvis du tør å gå på en slik. (Det er litt sært.) Shibuya for det største lyskrysset i verden, og mye trendy ungdom. (Japanske jenter er ikke som alle andre...) Her har du bl.a. store shoppingsentre, mest jenteklær. Slapp av på Odaiba, som er en kunstig øy utenfor Tokyo havn. Veldig pent og rent, fin strandpromenade, en miniatyr av Frihetsstatuen, ca 1/12 størrelse... Her er det også flere museer, bl.a. National Museum of Emerging Science and Innovation (fett navn!). Hvis du liker roboter, så "opptrer" Asimo et par ganger hver dag. (Veldig morsomt.) Se veldig, veldig rare folk ved Harajuku t-banestasjon. Her har du alle de sære folka. Flest på søndager, men det var nok å se på på lørdag også, og sikker andre dager. Kan lønne seg å gå av på Omote-Sando t-banestasjon, den ligger ikke langt unna Harajuku. Japansk mat er digg, selv hvis man ikke liker sushi. Det greieste er at restaurantene enten har bilder av rettene, eller de har plastikkversjoner liggende i vinduet, og så bare peker du på hva du vil ha. Kjekt for gai-jins (utlendinger). Det er alltid masse restauranter i div. kjøpesentre, og det meste er godt. Som glede-seg-litteratur kan albumet Sprint i Tokyo anbefales. Kjøpte det et par dager etter at vi kom hjem, og det har en del bra referanser. Det er aller enklest å bruke t-bane i Tokyo. Biletter koster en slikk og ingenting. Det vanskeligste kan være at det er flere av stasjonene som ikke har oversiktskart på engelsk, kun med japanske tegn. Og hvis du har et kart på engelsk, bann på at det ikke ser helt likt ut. Det greieste er å prøve å få tak i et eget kart med både japansk og engelsk tekst. Og så kan du ta en titt på dette kartet over web trends. Det er basert på Tokyo sub way, men med litt andre navn på stasjonene da. God tur. Er veldig misunnelig! Har vært i Japan 2 ganger, og vil stadig tilbake. Lenke til kommentar
Kirikiri Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Og en ting til: Japanere blir veldig fulle veldig fort. Så hvis du skulle ende opp på byen med en gjeng japanere, så blir det fort grøftefyll. MEN ingen lar seg merke av det på jobb dagen etter. What happens in Vegas, stays in Vegas osv. Som hvit mann i Japan blir man ofte veldig populær hos en del japanske jenter. (Funker ikke tilsvarende for hvite damer, vi er og blir elger...) Og når man i et ikke-kristen land ikke har helt det samme forholdet til skam rundt sex, så kan man ende opp med noen veldig forvirrende signaler. Vi hadde med en singel kompis til Japan, og han ble nesten litt fortvila etterhvert. Du bør ha med deg visittkort, og dele dem ut rundhåndet. Det er tap av ansikt for en japansk salary-man å ikke kunne dele ut visittkort. Det skjedde da vi besøkte et av kontorene i firmaet jeg jobber i, avdelingssjefen HADDE GLEMT VISITTKORTENE SINE. Det oppdaget vi etter å ha spist lunsj med 4 kolleger, og alle de i lavere stilling hadde med visittkort, og han hadde glemt dem. Han var helt knust. Visittkort overrekkes ofte med begge hender (holdes med fingertuppene), og overrekkes altså, ikke bare gis ut. Putt dem pent i et eller annet passende, enten visittkortholder, lommebok eller brystlomme, men ikke finn på å stappe dem i lomma uten videre. Lenke til kommentar
jokka8 Skrevet 11. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2007 Er nå i tokyo. Sitter på hotellet, tar noen pils og nyter utsikten Jeg har nå vært i Ginza, Shibuya, Shinjuku - New york bar(lost in translation) og Akihabara. Har tenkt meg til odaiba og Ueno park i morgen, mulig jeg unner tokyo tower en time av min tid her i Japan. Jeg har gennerelt dårlig inntrykk av å kommunisere med japperne, eller kanskje jeg har litt dårlig tålmodighet..? Ikke misforstå, de er jo utrolig hyggelige, rett og slett. Skal møte noen etterpå med (litt) alkohol innabords. regner med det hjelper Lenke til kommentar
Kirikiri Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Tror jeg ville nedprioritert Tokyo Tower, ihvertfall hvis det blir stress på Odaiba eller Ueno. Det tar litt tid å komme ut til og hjem fra Odaiba. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Noe av kontaktproblemene kan være fordi japanere ofte føler seg usikre på engelsk språk, og vil helst ikke dumme seg ut. Av forskjellige grunner kan japanske unge kvinner ofte bedre engelsk enn unge menn. Det er nok enklest om du finenr noen som er trygge på å snakke engelsk eller som vil lære seg engelsk. Jeg har en guidebok for Tokyo, riktignok fra 1987, men den er på litt over 360 sider, så det er nok av muligheter i byen. Anbefaler også en gåtur rundt i byen, da vil du merke at Tokyo er egentlig en snodig sammenvoksing av mange andre små byer som lever videre ikke langt fra de store veiene. Ta en tur langs Ginza, men du bør regne med det meste der koster skjorta. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå