Lovepump Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Jeg vet en del om forskudd på arv.. men det jeg lurer på er hvor pengene kommer fra? må feks foreldrene mine ta opp lån for å gi meg forskudd på arv? eller er det noe banken dekker, og når foreldrene dør tar banken den summen jeg har fått utbetalt ? Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Pengene kommer fra arvelater. Om han/de ønsker å ta opp gjeld for å gi deg penger er det et forhold mellom de og banken og deg uvedkommend. De betaler tilbake som et hvilke som helst lån og så blir du forfordelt ved arveoppgjøret med evnt søsken. (er vanlig) Derimot så om gjelden forsatt eksisterer når arvelater dør så overtar du den. Her er jeg usikker, men jeg betviler at man kan fraskrive seg arv om man allerede har tatt forskudd slik at man arver gjelden også. Den vil jo selvfølgelig bli trukket av verdiene i boet, slik at du sitter igjen med resterende. Banken gir ikke ut noe penger for å vente til at arvelater dør. Og det bør du også være glad for, om du ikke tar sikte på at arvelater forsvinner innen rimelig kort tid. Si at foreldrene dine lever i 20 år til så vil gjelden mer en fordoble (2,2 ganger) seg på den tiden gitt en effektiv rente på 4%. (feks baket inn i huslånet.) Såvidt jeg vet gir ingen banker slike betingelse for avdragsfrielån inn i ukjent tid så beløpet blir nok mye mye høyere. Et forbrukslån har fortiden ca 20% eff.rente (tror jeg) og da blir beløpet mer enn 38 ganger dyrere. Inflasjon er holdt utenfor, men likevel dårlig butikk! Lenke til kommentar
Lovepump Skrevet 7. september 2007 Forfatter Del Skrevet 7. september 2007 Ok, takk for supert svar! Men la oss si at hvis jeg får 500 tusen i forskudd på arv.. Da blir altså det lån foreldrene mine får? som de feks må betale ekstra for hver mnd? Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Om foreldrene dine ikke har pengene, men ønsker å gi deg et forskudd så må de jo låne det fra ett eller annet sted. Si de har en bolig så kan de har lite eller ingen gjeld på så kan de jo låne med garanti i den. Lånet vil jo selvfølgelig være et ordinært lån, som man betaler renter og avdrag på. Men man gir da forholdsvis kun forskudd på arv om man har tilgjengelige midler som man ønsker å gi videre. Enten det måtte være en klokke, en hytte eller kontanter. Så vidt jeg vet er det ikke vanlig å ta opp lån for å gjøre det. For da blir det fort en dyr overføring. Husk først skal arveavgiften bli trukket, og så skal lånet tilbake med renter. Så si arvelater gir 500k, da forsvinner først 20k i arveavgift. Deretter med Dnb's boligrente på 10 år så koster lånet 671155. (kan jo bli mer eller mindre med andre nedbetalingstider eller annen rente) Dvs at foreldrene dine må betale 671155 for at du skal få 480k. Så det er jo mye penger som forsvinner da. Men kan jeg spørre hva formålet er? Lenke til kommentar
Lovepump Skrevet 7. september 2007 Forfatter Del Skrevet 7. september 2007 Formålet er å bygge et hybelhus med ca 20 rom og felles kjøkken og bad for studenter, jeg har stor tomt allerede så det er bare huset som mangler. Har tenkt å starte et firma type aksjeselskap, der dette huset skal være det jeg driver med.. Faren min har et hus til 3 millioner som han bare har 500 tusen i gjeld på.. han tjener for øvrig 600 tusen i året. Det må jo være en grei sak å legge fram for banken. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Men å bruke forskudd på arv er ikkje ein god ide , då ein slik sum vil gi arveavgift No kan det vere forskjeller på forskudd og rein arv, men eg antar at skattereglene er like iforhold til summne http://www.skatteetaten.no/Templates/Tabel...&epslanguage=NO det betyr at 250k er skattefrie så blir det 8% av dei neste 250k, noko som tilsvarer 20k rett ut av vinduet. Når det må lånes (altså at ikkje foreldra dine disponerer desse 500k i rein cash) så ville eg heller tatt opp lånet sjølv og fått foreldra inn som kausjonister/ huset som sikkerheit for lånet. Dermed vil renta på lånet bli bedre og 20k fly ikkje rett ut av vinduet. Lenke til kommentar
Radial Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Så du vil at faren din skal sette seg i ytterligere gjeld for at du kan få forskudd på arv? Lenke til kommentar
andr3as Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Formålet er å bygge et hybelhus med ca 20 rom og felles kjøkken og bad for studenter, jeg har stor tomt allerede så det er bare huset som mangler. Har tenkt å starte et firma type aksjeselskap, der dette huset skal være det jeg driver med.. Faren min har et hus til 3 millioner som han bare har 500 tusen i gjeld på.. han tjener for øvrig 600 tusen i året. Det må jo være en grei sak å legge fram for banken. 9448593[/snapback] Det må jo være mye enklere for deg at aksjeselskapet du starter tar opp lån i banken med pant i tomten og hybelhuset som skal bygges. Hvis ikke foreldrene dine absolutt vil involveres og gi deg 500 tusen i startkapital. For å starte et aksjeselskap trenger du bare 50 tusen eller noe slikt i egenkapital, mulig at tomten som du allerede eier overstiger dette og dette kan være egenkapital bidraget. Lenke til kommentar
Lovepump Skrevet 7. september 2007 Forfatter Del Skrevet 7. september 2007 Så du vil at faren din skal sette seg i ytterligere gjeld for at du kan få forskudd på arv? 9448644[/snapback] Nei, det er jo derfor jeg spør her om noe har peiling.. Jeg spør om hvordan det fungerer, altså om jeg setter faren min i gjeld eller banken dekker de pengene og trekker de fra når han dør... Jeg bare vurderer mulighetene her.. Lenke til kommentar
Lovepump Skrevet 7. september 2007 Forfatter Del Skrevet 7. september 2007 Men det kan jo se ut som at å låne alt med sikkerhet i huset og i aksjeselskapet er tingen her altå, vil ikke sette faren min i gjeld til han dør.. noe han heller ikke vil godta... men han vil være kausjonist.. det er jo ganske sikkert da huset ikke faller noe særlig i verdi, det øker helst.. Lenke til kommentar
Lovepump Skrevet 7. september 2007 Forfatter Del Skrevet 7. september 2007 Formålet er å bygge et hybelhus med ca 20 rom og felles kjøkken og bad for studenter, jeg har stor tomt allerede så det er bare huset som mangler. Har tenkt å starte et firma type aksjeselskap, der dette huset skal være det jeg driver med.. Faren min har et hus til 3 millioner som han bare har 500 tusen i gjeld på.. han tjener for øvrig 600 tusen i året. Det må jo være en grei sak å legge fram for banken. 9448593[/snapback] Det må jo være mye enklere for deg at aksjeselskapet du starter tar opp lån i banken med pant i tomten og hybelhuset som skal bygges. Hvis ikke foreldrene dine absolutt vil involveres og gi deg 500 tusen i startkapital. For å starte et aksjeselskap trenger du bare 50 tusen eller noe slikt i egenkapital, mulig at tomten som du allerede eier overstiger dette og dette kan være egenkapital bidraget. 9448671[/snapback] Super ide Lenke til kommentar
Radial Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Aksjekapitalen skal være minimum kr 100 000,-, jf. aksjeloven § 3-1. Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 (endret) Er vel bedre at din far tar opp lån på huset, så låner de videre til deg med 0% rente. Istedenfor å sette de inn på hans normale konto kan dere opprette en felleskonto hvor begge har råderett og la pengene stå der til den dagen han vandrer heden. Når pengene er betalt "tilbake" i sin fullhet kan han ta opp et "lån" hos deg som han bruker de pengene til å betale tilbake med. Endret 7. september 2007 av AllFather Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Jeg spør om hvordan det fungerer, altså om jeg setter faren min i gjeld eller banken dekker de pengene og trekker de fra når han dør... 9448897[/snapback] Ingen låner ut penger til noen, for å vente på at de dør og at arven dekker det. For det første er det lovstridig da man ikke kan love vekk arv jf arveloven, og dessuten så hvorfor skulle banken gjøre det? Da kan jeg i dag ta opp et lån på 10M og si at det kan trekkes av min arv når jeg dør, og kun om jeg har mer enn 10M når jeg dør så går arverekkefølgen min inn og krever noe. For ingen har plikt til å ta imot arv, hverken gjeld eller formue. Og uansett hvem låner ut penger på ubestemt tid avdragsfritt? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Men å bruke forskudd på arv er ikkje ein god ide , då ein slik sum vil gi arveavgift No kan det vere forskjeller på forskudd og rein arv, men eg antar at skattereglene er like iforhold til summne 9448635[/snapback] Arveavgiftsreglene er de samme, uansett om arv gis ved død eller som forskudd. All forskuddsarv legges sammen, så om du får noe ved en anledning og mer senere vil det hele tiden bli lagt sammen og arveavgift beregnes av totalen (arveavgiften forfaller med en gang) arven/forskuddsarven stilles til disposisjon. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 ...det betyr at 250k er skattefrie så blir det 8% av dei neste 250k, noko som tilsvarer 20k rett ut av vinduet. ... 9448635[/snapback] Han kan arve kr 250' fra hver av foreldrene. Med andre ord totalt kr 500' skattefritt dersom han skulle fått dette av foreldrene sine. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 ...det betyr at 250k er skattefrie så blir det 8% av dei neste 250k, noko som tilsvarer 20k rett ut av vinduet. ... 9448635[/snapback] Han kan arve kr 250' fra hver av foreldrene. Med andre ord totalt kr 500' skattefritt dersom han skulle fått dette av foreldrene sine. 9452145[/snapback] Så summen gjelder pr person ein arver frå og ikkje boet som ein einheit (formue/gjeld feilles)? Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 ...det betyr at 250k er skattefrie så blir det 8% av dei neste 250k, noko som tilsvarer 20k rett ut av vinduet. ... 9448635[/snapback] Han kan arve kr 250' fra hver av foreldrene. Med andre ord totalt kr 500' skattefritt dersom han skulle fått dette av foreldrene sine. 9452145[/snapback] Så summen gjelder pr person ein arver frå og ikkje boet som ein einheit (formue/gjeld feilles)? 9452938[/snapback] Riktig, og jeg mente selvfølgelig arveavgift og ikke skatt. Gikk litt kjapt... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå