oygab Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Hei, For at dere skal få en god innsikt i problemet vil jeg fortelle alt fra dag 1: Fredag: Jeg kjøpte bilen (Opel Calibra Turbo), og kjørte hjem, på en 5 timers strekning. Jeg merket at rundt 5000 omdreininger, begynte den å streike, den ville ikke mer opp i fart/turtall. Men jeg girte å var fornøyd, ettersom jeg var vande med farten i en sierra. Ved motoren er det er røyr til eksosen på ca 40-50 cm som går til et nytt røyr. Dette røret var bare "stappet" inn i det første røyret, men spratt ut dag 2. Jeg satte dette på plass og lappet med "eksosbandasje". Samme dag var vi full bil, i oppoverbakke. Jeg skulle akslerere, men nå begyunte bilen å stoppe på turtall/fart, på alle gir, og på et mye lavere turtall (omlag 3000 o/min). Slik har det forsatt hver dag fram til i dag, av og til virker bilen omtrent helt fint, men av og til vil den bare ikke gå høyere i fart, til og med ikke når jeg skifter gir. I dag skulle jeg inn på motorveien. Jeg klarte å kjøre i 80km/t på det meste, med god hjelp av nedoverbakke. Var nesten umulig å komme seg over seksti. Når jeg stoppet opp i kø, kveltes bilen og gikk av. Etter at jeg startet den igjen, virket den helt fint som dag 1. Men det ble BVITTElitt værre 5 minutter etterpå når jeg skulle parkere. Når jeg parkerte kveltes -nesten- bilen, men jeg måtte slå den av med nøkkel. Om det skulle ha noe å si, så virker det hvertfall som om bilen prøver å komme opp i fart. Turboen "suser" MASSE, og det står jeg bruker ca 4 liter per mil i bensin. Bilen skal i følge eier ha en oljelekasje på motortank. Jeg satt på ny pakning og fikk stoppet denne, men det hadde rent litt olje ned til tennpluggene, så jeg tørkte dette grundig i går. I tilleg er det en annen lekasje ved pakning mellom topp og fordeler. Håper denne beskrivelsen gir mening, og noen kan forklare hva som er galt;) Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 (endret) har du sjekket alle slanger? att de sitter ordentlig på? spesielt innsugs slangen fra turbo Endret 6. september 2007 av Simkin Lenke til kommentar
oygab Skrevet 6. september 2007 Forfatter Del Skrevet 6. september 2007 Alle slanger sitter fint. I den første delen av eksosanlegget (på en del på ca 40-50 cm, er det er bittelite hull. Kan dette ha betydning. Bilen bråker ikke noe ekstra... Uansett er det vel rart at problemet ikke er konstant? Lenke til kommentar
Hullsag Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 kan vel bare anbefale www.calibra.no Lenke til kommentar
corax- Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Om det skulle ha noe å si, så virker det hvertfall som om bilen prøver å komme opp i fart. Turboen "suser" MASSE, og det står jeg bruker ca 4 liter per mil i bensin. Høres ut som du har en lekkasje på trykksiden. Da vil bilen oppføre seg sånn og du vil høre høy "suselyd". Prøv å trykkteste slangene med en kompressor stilt inn på 1bars trykk, da burde du klare å lokalisere hvor det lekker. Lenke til kommentar
oygab Skrevet 7. september 2007 Forfatter Del Skrevet 7. september 2007 Takker for svar. Har fått mange svar på forskjellige plasser. Noen av følgende som kan utelukkes (husk at problemet ikke er konstant): - Innmaten i katalysator brekker i biter og tetter eksosen til tider - rust i innsuget - nødprogram - føler/sensor så begynne å bli ødelagt - lekasje på trykksiden - falsk luft - tennplugger/fordeler Lenke til kommentar
oygab Skrevet 7. september 2007 Forfatter Del Skrevet 7. september 2007 Kan luftmengdemåleren eller kabelen til den, være defekt? Eksosanlegget har farget bakfangeren min sort, og bilen bruker masse masse bensin. Føler en viss sammenheng. Noen som har erfaring med problemet? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Da er det iallefall et godt tegn på alt for feit blanding. Da er det ikke umulig at det er luftmengdesensoren som er gåen. Men kan vel ta en tur til opel å se om de kan få avlest noen feilkoder? Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 prøv å koble av luftmassemåleren å prøv den en tur. på vw/audi er det slik att hvis du tar av den, så går den på det oppsettet (luft/bensin) som måleren har registrert er mest optimal. ulempen er jo da att den ikke vil regulere, men være konstant. Lenke til kommentar
corax- Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Hvis den bruker veldig mye bensin kan det være lambda som er gåen. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Ja, men lambdaen vil ikke være virksom før bilen er varm. Er den sånn når den er kald også? Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Den får tydligvis nok bensin jeg tror det er en høyspent feil.. Har du sjekka eller bytta plugger og kabler? Det er forbruksvare på turbomotorer. eller kanskje en kam eller veivføler som kødder... Siden du sliter med og få opp turtallet. Kan jo være en tett kat også. Den blir nok tett snart uansett hvis du ikke fikser feilen fort. Er hullet i eksosen før lambda sonden? det kan være en grunn til at den får mye bensin. Tror ikke lambdaen klarer og lage sånne feil uansett. Da skal bilen funke fint på kald motor og på full gass ellers, lambda styringen kobler ut på full gass med mindre du har bredbåndslambda. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 (endret) men er det tett kat, så vil vel turboen bli GRISE varm? Endret 8. september 2007 av Simkin Lenke til kommentar
Xneon88 Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Sjekk alt av slanger. Garantert at dette er problemet , siden jeg har hatt samme problemet. "TIPS" Spray startgass i innsuget på bilen , så ser du hvor det kommer ut gass , hvis det er lekasje. Bilen skal også øke turtallet når du sprayer inn startgassen HVIS det er lekasje. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå