Gå til innhold

Hardware innkjøp, tilbakemeldinger/hjelp trengs

Anbefalte innlegg

Hei

Ok jeg går rett på sak, jeg tipper ingen av dere er så veldig interessert i hva jeg spiste til middag uansett...

Så:

Jeg skal kjøpe ny pc (eller rettere sagt: nesten alt som er inni en pc.)

Prisbudsjett: Jeg er ikke helt sikkert, noe rundt prisen på denne hardwaren (7120,- inkl. mva. eks. frakt) Ikke over.

Liste til nå:

o Asus P5N-E SLI

o MSI GeForce 8800 GTS 320 MB OC

o Corsair HX520W

o Intel Core 2 Duo E6850

o GeIL DDR2 PC6400 Ultra 2 GB

Altså 1 hovedkort, 1 skjermkort, 1 strømforsyning, 1 prosessor og 1 ram (2gb.)

Jeg lurte også på et par ting:

- Asus P5N-E SLI er som dere ser et hovedkort som støtter SLI. Da er spørsmålet mitt: Jeg kommer til å kun bruke et skjermkort (som du ser på lista.) Kommer dette skjermkortet til å jobbe treigere/mindre effektivt/at jeg får mindre ytelse ut av skjermkortet når hovedkortet er for SLI? (Jeg leste et sted at når det er SLI vil det si at det blir ikke PCI-E 16x på skjermkorta, men 8x på hver, blir det da bare 8x på et skjermkort hvis det bare er et skjermkort koblet til?) Burde jeg finne et hovedkort som ikke har SLI/finnes det andre hovedkort der ute som har samme spesifikasjoner men er uten SLI? (Helst Asus, liker den produsenten, Abit og MSI funker de og, men liker Asus best.)

- Ja og når jeg snakker om produsent, jeg leste et eller annet sted at man burde ha samme merke på hovedkort som skjermkort (altså Asus hovedkort + Asus skjermkort f. eks) for da opererer det mer stabilt. Men har det virkelig noe å si? Jeg mener, Asus i seg selv produserer jo "bare" materialene, mens det er nVidia som lager chipsetene på både dette hovedkortet og skjermkortet.)

- Og for skjermkortet: Noen kommentarer? Jeg har lest endel poster og slikt om det, og det ser ut som om det er veldig bra, noen som har det selv/noen som kjenner noen som har det? Jobber det bra og stabilt og hvordan er varmeprodusjonen og ikke minst: drainer det mye strøm? (Jeg har nemlig tenkt å gå for en PSU på 520W som du ser.)

- Og når jeg nevner strømforsyning: Noen kommentarer osv.?

- CPU: Er det noen som har noen erfaringer med E6850? Har også lest endel om dette, og det sies at overklokkingsmulighetene er relativt bra, varmen er ganske stabil osv.

- GeIL DDR2 PC6400 Ultra 2 GB: Jeg har egentlig ikke brukt så mye tid på å kikke på RAM: så derfor, er dette en grei ram? MHz'n virker jo grei osv. og prisen er heller ikke så fæl (jeg har ikke lyst å invistere så mye i RAM hvis det ikke trengs.) Jeg har egentlig bare lyst på en ram som ikke sakner ned resten av min harddware.

Spør hvis det er noe du ikke forstod/vil vite mer om for å avgjøre/svare på spørsmålene mine! Takker på forhånd for eventuelle svar!

- Tim/Kjeksomanen.

Edit:

-------------------

Et spørsmål til: Passer all den hardwaren som er på lista sammen? Altså støtter det hovedkortet den ram'n osv.?

Endret av kjeksomanen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å si det enkelt, oppsettet ser bra ut. Gidder ikke svare på alle spørsmålene, men du har ignenting å bekymre deg for på det oppsettet, forskjellige merker har ingenting å si, det er nvidia som har chip både til hovedkort og skjermkort. 8x sli har veldig lite å si på ytelse kontra 16x sli.

Så løp og kjøp :thumbup:

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

[...] 8x sli har veldig lite å si på ytelse kontra 16x sli.

9440673[/snapback]

Er du sikker på dette da? Jeg vil gjerne at noen fler understreker dette :p

9440929[/snapback]

Har lest om dette flere plasser, det er snakk om et par prosent ytelsesforskjell, noe du ikke vil merke i praksis.

Et lite tips. Dette kortet har ikke kjøling på soutbridge så kjøpe en liten lowprofile kjøleribbe til denne.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

[...] 8x sli har veldig lite å si på ytelse kontra 16x sli.

9440673[/snapback]

Er du sikker på dette da? Jeg vil gjerne at noen fler understreker dette :p

9440929[/snapback]

Har lest om dette flere plasser, det er snakk om et par prosent ytelsesforskjell, noe du ikke vil merke i praksis.

Et lite tips. Dette kortet har ikke kjøling på soutbridge så kjøpe en liten lowprofile kjøleribbe til denne.

9441098[/snapback]

Uhm, kan du si meg hva en liten lowprofile kjøleribbe på southbrigde vil si? Vil det si at jeg bytter ut vifta/kjøleribba med en annen en standaren? :ph34r:

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Enkelte innlegg er blitt redigert grunnet overdreven eller feil bruk av quotefunksjon. Vær vennlig å passe på å quote det du svarer på og ikke mer enn det. I utgangspunktet skal man ikke quote mer enn maks to innlegg bakover. Dette for å gjøre det mest mulig oversiktlig. Ved quoting av veldig mye tekst, eller om bruker finner det nødvendig å quote flere innlegg bakover så oppfordres man til å bruke skjul funksjonen.

Dette innlegget skal ikke kommenteres, da det er off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

Har et spørsmål til:

Ram'en, den er 800MHz og er PC6400, jeg har kikket litt rundt angående det hovedkortet jeg tidligere har nevnt, men jeg har ikke sett noen kvalifikasjoner når det gjelder ram, så spørsmålet er da: klarer Asus P5N-E SLI rambrikker på 800MHz? (Med mulighet for overklokking? Har hørt om folk som har fått disse rambrikkene opp i 1100MHz...)

Trenger også flere svar når det gjelder de ubesvarte spørsmålene..

Lenke til kommentar
Har et spørsmål til:

Ram'en, den er 800MHz og er PC6400, jeg har kikket litt rundt angående det hovedkortet jeg tidligere har nevnt, men jeg har ikke sett noen kvalifikasjoner når det gjelder ram, så spørsmålet er da: klarer Asus P5N-E SLI rambrikker på 800MHz? (Med mulighet for overklokking? Har hørt om folk som har fått disse rambrikkene opp i 1100MHz...)

Trenger også flere svar når det gjelder de ubesvarte spørsmålene..

9460639[/snapback]

Har samme hovedkort selv, og ja det støtter pc6400 ram, det er utrolig bra til overklokking, kjører prossesoren min, en E6300 på 3,2ghz, og ramen på 1000mhz :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...